آیا می خواهید رشدی عجیب در کسب و کارتان داشته باشید؟

اگر موافقد حتما از بازاریابی ویدئویی استفاده کنید. به این خاطر که یکی از روش های نوین بازاریابی که تأثیر زیادی بر روی مخاطبان می گذارد ویدئو مارکتینگ است.

ویدئو مارکتینگ

ویدئو مارکتینگ چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است ویدئو مارکتینگ به معنای بازاریابی محصولات به وسیله ویدئو است. اما تعاریف زیادی برای بازاریابی ویدئویی وجود دارد که یکی از بهترین آن ها، (ساخت فیلم از محصولات و خدمات و انتشار آن در رسانه ها با هدف جذب مخاطبین جدید) هست. طبق آماری که شرکت سیندکاست منتشر کرده در سال 2017، 74 درصد ترافیک صرف ویدئو ها شده و شرکت هاب اسپات اعلام کرده این آمار در سال 2020 به 82 درصد افزایش پیدا میکند. بنابراین بسیار مهم است که اگر کسب و کار کوچک و یا بزرگی داریم حتما از بازاریابی ویدئو استفاده کنیم.

مزایای ویدئو مارکتینگ

بازاریابی ویدئویی مزایای بسیار زیادی دارد که همین مزایا باعث شده اکثر مدیران کسب و کار نتیجه ای که باید در مدت زمان ده سال بگیرند را در کمتر از 3 سال بگیرند. این مزایا شامل:

بازگشت سرمایه بسیار خوبی دارد

به وسیله ویدئو می توان بازگشت سرمایه بسیار عالی بدست آورد و طبق آماری که منتشر شده 80 درصد کسب و کارهایی که از ویدئو استفاده بازگشت سرمایه بسیار بهتری دارند.

نرخ تبدیل و فروش محصولات افزایش پیدا می کند

به وسیله ویدئو مستقیما می توانید محصولات و خدمات تان را به مخاطبان معرفی کنید و از این طریق نرخ فروش تان را تا 75 درصد افزایش دهید.

تأثیر ویدئو در سئو

به وسیله ویدئو مارکتینگ (video marketing) وب سایت شما بسیار سریع تر می تواند در نتایج اول شود. به این خاطر که هم بانس ریت شما بسیار کاهش پیدا می کند و هم اینکه گوگل به سایت هایی که در مقالات شان از ویدئو استفاده می کند بسیار اهمیت میدهد.

افزایش اعتماد مخاطبان

هر وب سایتی برای اینکه بتواند فروش ایجاد کند باید اعتماد مخاطبانش را جلب کند. یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد کاربران نسبت به کسب و کار شما استفاده از ویدئو است. شما می توانید با ایجاد ویدئو های آموزشی رایگان اعتماد کاربر را جلب کنید و در نهایت درخواست خرید محصول تان را به مخاطب بدهید. به قول گری وی بد بده بده و در نهایت بگیر.

امکان ویروسی شدن ویدئو

یکی از جذاب ترین و پربازده ترین کارهایی که می توانید برای کسب و کار تان انجام دهید این است که از محتوای ویروسی استفاده کنید. یکی از بهترین فرمت ها برای وایرال شدن ویدئو می باشد که اگر به چنین موردی دست یابید مخاطبین بسیار زیادی را می توانید به کسب و کار تان علاقه مند کنید.

معایب ویدئو مارکتینگ

همان طور که در بالا مزایای ویدئو مارکتینگ گفته شد در این قسمت به معایب ویدئو مارکتینگ می پردازیم که البته با کمی تلاش و افزایش مهارت به این گونه معایب می توانید غلبه کنید.

به زمان زیادی نیاز دارد

ویدئو ها نسبت به دیگر محتوا ها مانند متن و تصویر زمان بیشتری برای تولید نیاز دارند. البته این مورد بستگی به کیفیت محتوایی که می خواهید تولید کنید دارد. ویدئوهایی مانند استوری ها هر روز مشاهده می شود که هیچ کدام ادیت نشده اند و ویدئو هایی در یوتیوب دیده می شود که برای ساختش ساعت ها زمان گذاشته شده.

بعضا هزینه بیشتر نسبت به دیگر محتوا ها

برای اینکه ویدئویی تولید کنید و آن را منتشر کنید باید هزینه ای بیشتر از محتوا ها بپردازید. برای تولید ویدئو هایی نیاز است که میلیون ها تومن هزینه کنید تا بتوانید روی مخاطب تأثیر بگذارید. همچنین انتشار ویدئو و توزیع آن در شبکه های اجتماعی به مصرف اینترنت بیشتر و در نهایت هزینه بیشتر نیاز است.

ابزار های بیشتر نسبت به دیگر محتواها

یکی از مهم ترین موارد در ویدئو کیفیت تصویر است. اگر ویدئویی که تولید می کنید از کیفیت مناسب برخوردار نباشد بازخورد بسیار پایینی می گیرید. اگر خواسته باشید به ویدئوهایی با کیفیت استاندارد دست یابید باید ابزارهایی استانداردی هم داشته باشید. این ابزارها می تواند شامل گوشی با حداقل دوربین 16، منوپاد گوشی، ابزارهای ویرایش فیلم و …

برای شروع بازاریابی ویدئویی چه باید کرد؟

ویدئو مارکتینگ فقط صرف ایجاد ویدئو و انتشار آن در شبکه های اجتماعی نیست. بلکه اتفاقی است که بعد از دیدن ویدئو توسط مخاطب رخ می دهد. این اتفاق می تواند خرید، ثبت نام در سایت، وارد کردن ایمیل، و … باشد. برای اینکه بتوانید بازاریابی موفقی توسط ویدئو ها داشته باشید مراحل زیر را انجام دهید.

مشخص کردن هدف از تولید ویدئو

همان طور که در پاراگراف بالا گفته شد هدف فقط صرف تولید و انتشار ویدئو نیست بلکه اقدامی است که بعد از دیدن ویدئو توسط مخاطب انجام می شود. توجه داشته باشید که حتما لازم نیست یک هدف داشته باشید بلکه می تواند چند هدف مانند تقویت کردن سئو صفحه، گرفتن ایمیل، پایین آوردن نرخ بانس ریت و … را با هم داشته باشید.

انجام دادن موارد زیر:

  • مشخص کردن مخاطب هدف(ایجاد پرسونا)
  • بستر هایی که ویدئو در آن ها می خواهد منتشر شود(اینستاگرام، وب سایت، آپارت و …)
  • مدت زمانی که نیاز است پروژه کامل شود
  • هزینه که بابت تولید ویدئو نیاز است 
  • مشخص کردن نیاز های مخاطبان 

آنالیز کردن ویدئوهای رقیبان

یکی از مواردی که بسیار می تواند در تولید ویدئو های شما کمک کند و باعث شود در ویدئو مارکتینگ موفق عمل کنید آنالیز و بررسی ویدئو های رقیبان تان است. تحلیل کنید که رقیب به چه مواردی بیشتر اشاره می کند و هدفش از انتشار ویدئو چیست. در این صورت شما هم می توانید الگو برداری کنید و راحت تر قدم بردارید.

مشخص کردن موضوع

بعد از اینکه تمام موارد بالا را انجام دادید باید موضوع و محتوایی که می خواهید در مورد آن ویدئو منتشر کنید را بنویسید. این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که حتی اگر شما ویدئویی میلیونی تولید نکرده باشید اما از محتوا بسیار مفید و کاربردی استفاده کرده باشید به احتمال 80 درصد بتوانید به هدفتان برسید.

ضبط ویدئو

برای ضبط ویدئو ابزارهای بسیار زیادی وجود دارد که هر کدام قابلیت ها و کیفیت مخصوص به خود را دارد. اما اگر کسب و کاری نوپا هستید می توانید از همین گوشی که در دست دارد شروع به ضبط کنید و در آینده ابزار خود را ارتقاء دهید.

ویرایش ویدئو 

برای ویرایش ویدئو هایی که تولید کرده اید می توانید از افراد متخصص در این کار کمک بگیرید که در سایت پونیشا بسیار زیاد هستند. اما اگر بودجه ای برای اینکار ندارید می توانید با نرم افزار های کامتازیا و یا ادوب پریمر این کار را انجام دهید. همچنین اگر لپ تاپ ندارید می توانید از نرم افزار in shot، kinemaster، viva video که مخصوص تلفن های همراه هستند کمک بگیرید.
جمع بندی
اگر کسب و کاری نوپا هستید و یا اینکه کسب و کاری بزرگ هستید حتما از ویدئو مارکتینگ استفاده کنید. ویدئو به بخش مهمی از استراتژی کسب و کار ها برای فروش تبدیل شده است و اگر از این استراتژی استفاده نکنید مطمئن باشید از رقیبانتان عقب می مانید. همچنین سعی کنید برای تولید ویدئو کمال گرا نباشید و از هر امکاناتی که دارید نهایت استفاده را ببرید.