آموزش رایگان کسب درآمد دلاری با بلاگری 100 درصد واقعی
آموزش رایگان کسب درآمد دلاری با بلاگری 100 درصد واقعی
0
0

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ 2021

33 بازدید
اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کند و یا اینکه می‌خواهید وارد این حوزه شوید با اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ روبرو می‌شوید که شاید برایتان عجیب باشد. دیجیتال مارکتینگ حوزه‌ای بسیار بزرگ است که هر روز در حال گسترده شدن است و افرادی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند با کلمات عجیب و قریبی روبرو می‌شوند.

به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا شما را با تمام اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم.

A

A/Bتست

A/B تست اولین اصطلاح دیجیتال مارکتینگ است. A/B تست به معنای مقایسه عملکرد و استراتژی دو چیز با یکدیگر است. در این روش شما دو چیز متفاوت مثل دو صفحه از سایت و یا ایمیل با متون مختلف را در اختیار کاربران قرار می‌دهید. بعد از اینکه هر کدام از دو نسخه متفاوت در اختیار کاربران قرار گرفت هر کدام که نتیجه بهتری داشت در اختیار دیگر مخاطبان قرار می‌گیرد.

Abandonment rate

Abandonment rate به معنای نرخ خروج کاربران از صفحات سایت بدون اینکه با دیگر صفحات سایت تعامل داشته باشند. به‌طور مثال زمانی که شما در رتبه یک کلمه کلیدی هستید کاربران زیادی وارد وب‌سایت شما می‌شوند. اگر افرادی که وارد وب‌سایت شما می‌شوند دیگر صفحات سایت مراجعه نکنند بانس ریت و یا همان Abandonment rateافزایش می‌یابد.

AD Network

ad network پلتفرم‌های تبلیغاتی هستند که واسطه بین رسانه‌ها و تبلیغات دهنده‌ها هستند.

AD Sense

به‌وسیله سرویس گوگل ادسنس کسب‌وکارهای اینترنتی که وب‌سایت یا اپلیکیشن و یا در دیگر بسترها مثل یوتیوب فعالیت دارند می‌توانند کسب درامد کنند. متاسفانه این سرویس به خاطر تحریم‌هایی که وجود دارد برای کاربران ایرانی فعال نیست و کاربران ایرانی باید به‌وسیله شرکت‌های واسط از این قابلیت استفاده کنند.

Advertising campaign

به مجموعه‌ای از برنامه‌های هماهنگ با تبلیغات گفته می‌شود برای پیشبرد اهداف تبلیغاتی بکار برده می‌شود. به‌طور مثال شما بهترین رسانه‌ها و کانال‌هایی را که می‌توانید محصولات و خدمات را به کاربران هدف معرفی نمایید انتخاب می‌کند. بعد تمام کارهایی که باعث می‌شود تأثیر کمپین تبلیغاتی چند برابر شود را انتخاب می‌کنید.

AD Words

ad words
اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ 2021 7

AD Words سرویس تبلیغ دهنده شرکت گوگل است. این سرویس به صاحبان وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند از تبلیغات متنی و یا تصویری استفاده کنند. به‌طور مثال اگر کلمات کلیدی مثل خرید هاست گوگل جستجو کنید نتایجی را در اول صفحه مشاهده می‌کنید که در کنارش از کلمهAD استفاده شده. این نتایج همان تبلیغات AD Words گوگل است.

Affilate

همکاری در فروش و یا همان افیلیت مارکتینگ یکی از روش‌های رایج برای کسب درآمد کسب‌وکارهای اینترنتی است. در این روش شما محصولات دیگران را به فروش می‌رسانید و در ازای فروش هر محصول پورسانت مشخصی دریافت می‌کنید.

Agile Marketing

در Agile Marketing یا بازاریابی چابک هدف افزایش سرعت و انعطاف پذیر کردن بازاریابی یک مجموعه به‌وسیله تقسیم کردن فعالیت‌ها به بخش‌های کوچک است. در این روش شما آگاهی بیشتری نسبت به فعالیت‌ها می‌توانید پیدا کنید البته اگر هر بخش کوچک شده شفاف شده باشد.

Alexa

الکسا یکی از سرویس‌های زیرمجموعه شرکت بزرگ آمازون است. این سرویس برای رتبه‌بندی وب‌های دنیا استفاده می‌شود. به‌طور مثال الکسا وب‌سایت آپارت 2 ایران و 49 دنیا هست که بسیار قابل تحسین است. رتبه الکسا بر اساس پارامترهایی مثل تعداد بازدیدکننده وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور رتبه الکسا را کاهش دهیم؟

Algorithm

اگر وب‌سایت راه‌اندازی کنید با کلمه الگوریتم بسیار روبرو می‌شوید. الگوریتم به‌صورت کلی به مجموعه‌ای از قوانین گفته می‌شود. اما اگر وب‌سایت داشته باشید و یا در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام فعالیت داشته باشید منظور از الگوریتم می‌تواند الگوریتم موتورهای جستجو و یا شبکه‌های اجتماعی باشد.

ALT Text

متن جایگزین

Alt Text یا متن جایگزین به توضیحات یک تصویر گفته می‌شود. به‌طور مثال زمانی که اینترنت ضعیف باشد بعضی از تصاویر وب‌سایت‌ها ممکن باز نشود بنابراین متنی که در توضیحات تصویر نوشته شده است نمایش داده می‌شود. از Alt Text معمولا در تصاویر وب‌سایت‌ها و یا تصاویر شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام استفاده می‌شود.

Analytics

یکی دیگر از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ Analytics است. آنالیتیکس به معنای تحلیل و بررسی ترافیک و دیگر موارد وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها است. به‌طور مثال اکثر وب‌سایت‌های دنیا برای بررسی ترافیک وب‌سایتشان از ابزار گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند.

Anchor Text

به کلمه‌ای که از یک صفحه به صفحه دیگر لینک داده می‌شود انکرتکست می‌گویند. شما زمانی که مقاله‌ای از وب‌سایتی را مطالعه می‌کنید بعضی از کلمات را مشاهده می‌کنید که با رنگ دیگری مثلا آبی مشخص شده‌اند. زمانی که روی این کلمات کلیک می‌کنید به صفحه دیگر هدایت می‌شوید که به همین متنی که با رنگ دیگری مشخص شده انکرتکست گفته می‌شود.

API

API مخفف کلمه application programing interface (رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزار) است. به‌وسیله API ها می‌توانید بین نرم‌افزارهای مختلف ارتباط ایجاد کنید. به‌طور مثال زمانی که شما نقشه گوگل را در وب‌سایتتان قرار می‌دهید و نقشه گوگل در وب‌سایت نمایش داده می‌شود. نمایش داده شدن نقشه گوگل در وب‌سایت توسط API ها صورت می‌گیرد.

Authority

آتوریتی به معنای اعتبار است که بیشتر به معنای اعتبار وب‌سایت‌ها نزد موتورهای جستجو مثل گوگل هست. اگر از ابزار Moz برای بررسی وب‌سایتتان استفاده کنید دقیقا تشخیص می‌دهد که اعتبار دامنه و یا صفحه‌ای مشخص از خودتان و یا رقیبانتان چند است. معمولا آتوریتی وب‌سایت‌ها از یک تا صد است که این عدد هر مقدار بیشتر باشد یعنی آتوریتی وب‌سایت هم بیشتر است.

Autoresponder

به سرویس‌های پاسخ خودکار گفته می‌شود. به‌طور مثال زمانی که شما با شرکتی تماس می‌گیرد پیامی می‌شنوید که متوجه می‌شوید شخصی حقیقی نیست. یا زمانی که در وب‌سایتی ثبت‌نام می‌کنید ایمیل‌هایی دریافت می‌کنید که به این سرویس‌ها Autoresponder گفته می‌شود.

B

B2B

به کسب‌وکارهایی که مشتریان آن‌ها کسب‌وکارها هستند B2B گفته می‌شود یعنی Business to Business. به‌طور مثال کارهای بهینه سازی یک شرکت را انجام دادن.

B2C

به کسب‌وکارهایی که مشتریان آن‌ها مصرف کنندگان نهایی محصول‌ها هستند کسب‌وکارهای B2C گفته می‌شود. به‌طور مثال کارهای گرافیکی برای اشخاص انجام دادن.

به لینک‌هایی که از دیگر وب‌سایت‌ها به سایت شما داده می‌شود را بک لینک می‌گویند. به‌طور مثال اگر شما در وب‌سایت‌هایی مثل ویرگول و یا انجمن‌ها به سایت خودتان لینک دهید را بک لینک از ویرگول و یا آن انجمن می‌گویند. هر مقدار که تعداد بک لینک‌های باکیفیت از دیگر وب‌سایت‌ها به سایت شما بیشتر باشد نشان‌دهنده محبوبیت بیشتر شماست.

Bing

بینگ یک موتورهای جستجو همانند گوگل است که زیر نظر شرکت مایکروسافت می‌باشد.

Black Hat Seo

بلک هت سئو یا سئو کلاه سیاه به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که وب‌سایت‌ها برای فریب دادن موتورهای جستجو مانند گوگل انجام می‌دهند. این وب‌سایت‌ها با کارهایی مانند لینک دادن زیاد از دیگر وب‌سایت‌ها سعی می‌کنند که سریع‌تر در نتایج اولیه موتورهای جستجو قرار بگیرند. اما اگر موتورهای جستجو مانند گوگل متوجه شوند این وب‌سایت‌ها را جریمه می‌کنند.

BOT

موتورهای جستجو مانند گوگل برای اینکه بتوانند سریع‌تر و راحت وب‌سایت‌ها را بررسی کنند خزنده‌های اتوماتیکی مانند بات‌ها یا کراولرها طراحی کرده‌اند. این بات ها بر اساس میزان فعالیت هر وب‌سایت از آن وب‌سایت بازدید می‌کنند و محتوای جدید را ذخیره می‌کند.

Bounce rate

بانس ریت یا نرخ پرش به میزان خروج کاربران از یک صفحه بدون اینکه از دیگر صفحات سایت بازدید کنند.

Branding

به تمام کارهایی که باعث می‌شود یک برند نزد مخاطبان شناخته شود برندینگ گفته می‌شود. به‌طور مثال شما کمتر کسی را می‌توانید مشاهده کنید که برندهایی مانند دیجی کالا، گوگل، اپل ، سامسونگ و… را نشناسد.

Breadcrumbs

بردکرامبز

بردکرامبزها معمولا در بالای صفحات سایت قرار می‌گیرند و به کاربران نشان می‌دهند که در کجای از سایت قرار دارند. همچنین اگر کاربر بخواهد به یکی از صفحات قبلی هدایت شود می‌تواند بر روی یکی از این بردکرامبزها کلیک کند و به همان صفحه مراجعه کند.

زمانی که شما از یک صفحه سایت به صفحه دیگری از سایتتان لینک می‌دهید ممکن است به خاطر تغییراتی مثل تغییر آدرس صفحه لینک داده شود لینک هدایت نشود. زمانی که کاربر روی این لینک کلیک می‌کند با صفحات 404 یعنی صفحاتی که در سایت وجود ندارد مواجه می‌شود. این لینک‌ها تا جایی که ممکن است باید شناسایی و حذف شوند.

Buyer persona

پرسونای خریدار به معنای بررسی الگوهای رفتاری و ویژگی‌های خریدار است تا بتوانیم به مشتری ایده آل دست یابیم. طراحی پرسونای خریدار کمک می‌کند تا بتوانیم خدمات و محصولاتمان را بر اساس آن مشتری ایده آل طراحی و تولید کنیم.

C

Campaign

به مجموعه کارهایی که برای انجام دادن و رسیدن به یک هدف مشخص انجام می‌شود کمپین تبلیغاتی گفته می‌شود. مثل کمپین‌های تبلیغاتی که در بالا به آن پرداختیم.

Canonical tag

کاننیکال به کدهایی گفته می‌شود که بخش Head صفحه سایت اضافه می‌شود. این کار باعث می‌شود تا موتورهای جستجو متوجه شوند که آیا این صفحه تکراری از صفحه دیگر است یا خیر. به‌طور مثال زمانی که شما دو محصول مشابه یکدیگر داشته باشید و توضیحات هر دو یکی باشد می‌توانید به یکی تگ کاننیکال اضافه کنید تا موتورهای جستجو متوجه شوند کدام محتوای اصلی است.

Captcha

کپچا

زمانی که شما می‌خواهید در وب‌سایتی ثبت‌نام کنید و یا وارد شود با کادری مواجه می‌شود که اگر آن را کامل نکنید نمی‌توانید وارد شوید. کپچا شناسایی می‌کند که شما ربات هستید یا خیر و با این کار از اسپم‌ها مثل هک جلوگیری می‌کند.

CDN

Cdn مخفف کلمه content delivery network (شبکه توزیع محتوا)هست. Cdn ها شبکه‌های عظیمی از سرورها هستند که در قسمت‌های مختلف دنیا وجود دارند. این سرویس‌ها باعث می‌شوند تا با توجه به موقعیت جغرافیایی کاربران، نزدیک‌ترین سرور ممکن به آن‌ها ارائه داده شود.

Cloaking

کلوکینگ به معنای پنهان کاری است که این اصطلاح بیشتر در مورد سئوکاران کلاه سیاه استفاده می‌شود. یعنی آنچه به کاربر نمایش داده می‌شود با آنچه به موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود متفاوت است. به‌طور مثال ممکن است مدیر وب‌سایت بعضی متون را با بک گراند وب‌سایت یکی کند تا دیده نشود.

CMS

Cms مخفف عبارت content management system (سیستم مدیریت محتوا) است. Cms ها کمک می‌کنند تا محتوای سایت را بهتر سازماندهی و مدیریت کنید. محبوب‌ترین CMS در حال حاضر در دنیا وردپرس است که بر روی هاست قرار می‌گیرد و کمک می‌کند تا وب‌سایتتان را راه‌اندازی کنید.

Contact form

زمانی که شما وارد وب‌سایتی می‌شوید در قسمت‌هایی مثل تماس با ما و یا زیر مقالات سایت و دیگر بخش‌های سایت فرم‌هایی وجود دارد. از طریق این فرم‌ها شما می‌توانید با مدیر وب‌سایت ارتباط برقرار کنید و یا اینکه نظرتان را ارسال کنید.

Content

Content به معنای محتوا است. محتوای انواع مختلفی دارد که رایج‌ترین آن‌ها شامل: محتوای متنی، تصویری، صوتی و ویدئویی می‌شود.

Conversion

به عمل تبدیل شدن کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت گفته می‌شود. به‌طور مثال زمانی که کاربری وارد وب‌سایت می‌شود و در وب‌سایت عضو می‌شود و یا اینکه محصولی خریداری می‌کند و به‌صورت کلی عمل مورد نظر ما را انجام می‌دهد گفته می‌شود.

Conversion rate

به نرخ تبدیل تعداد کاربرانی که عمل مورد نظر ما را انجام داده‌اند گفته می‌شود. برای محاسبه نرخ تبدیل تعداد کاربران تبدیل شدن تقسیم بر تعداد کل بازدیدکنندگان می‌شود و عدد به دست آمده ضرب در 100 می‌شود. به‌طور مثال زمانی که 1000 کاربر وارد وب‌سایتتان شوند و فقط 100 نفر ایمیلشان را وارد کنند نرخ تبدیل شما 10 درصد است.

Copywriting

کپی رایتینگ یا تبلیغ نویسی به معنای نوشتن متون جذاب و ترغیب کننده برای جذب کاربران است. تفاوتی نمی‌کند که کسب‌وکار آنلاین باشد و یا سنتی چون علم تبلیغ نویسی در همه‌جا کاربرد دارد و یکی از مهم‌ترین مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ است. تبلیغ نویسی در دیجیتال مارکتینگ در مواردی مثل عنوان ایمیل‌ها، عنوان مقالات، عنوان محصولات بسیار کاربردی و مهم است.

Cpc

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ تبلیغات کلیکی

Cpc مخفف عبارت cost per click است. از این عبارت در تبلیغات کلیکی استفاده می‌شود و به هزینه‌ای که بابت هر کلیک روی تبلیغات پرداخت می‌شود گفته می‌شود.

CPM

اگر مقاله کسب درآمد از یوتیوب را مطالعه کرده باشید حتما با این عبارت آشنا هستید. CPM به معنای پرداخت هزینه بابت هر 1000 بازدید است که این مدل قیمت‌گذاری بیشتر در سرویس‌هایی مثل یوتیوب استفاده می‌شود.

Crawler

کراولر یا خزنده‌ها نرم‌افزارهایی هستند که وظیفه اصلی آن‌ها کاوش در اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات است. همان‌طور که در بالا گفته شد موتورهای جستجو از این روش برای جمع‌آوری اطلاعات صفحات مختلف وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند.

CRM

CRM مخفف customer relationship management (مدیریت ارتباط با مشتری) است. یعنی شیوه‌ها و ابزارهایی که به‌وسیله آن‌ها شرکت‌ها برای مدیریت بهتر مشتریان استفاده می‌کنند.

CRO

CRO مخفف Conversion rate optimization (بهینه سازی نرخ تبدیل) است. یعنی هر کاری که باعث افزایش نرخ تبدیل شود به آن CRO گفته می‌شود. برای بهبود CRO باید رفتار کاربران را تحلیل و بررسی کنید و در انتها بهینه سازی را شروع کنید.

CTR

CTR مخفف عبارت click through rate (نرخ کلیک) است. نرخ کلیک مشخص می‌کند که چه تعداد از افرادی که وارد وب‌سایتتان شده‌اند و یا اینکه مقاله شما را دیده‌اند روی آن کلیک کرده‌اند. همچنین اگر شما در وب‌سایتی تبلیغات کنید با این عبارت بسیار مواجه خواهید شد.

CTA

CTA مخفف call to action است. اگر در استوری ها دقت کرده باشید زیاد شنیده‌اید که می‌گویند صفحه رو بکشید بالا تا بتوانید خرید کنید. همین کشیدن بالا و وارد صفحه خرید شدن می‌شود یک نوع از انواع CTA ها که بسیار کاربردی و ضروری هستند. در واقع CTA ها می‌توانید شامل لینک‌ها، دکمه‌هایی که در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و… شود.

D

Direct traffic

دایرکت ترافیک یا ترافیک مستقیم به این صورت است که افراد به صورت مستقیم url وب سایت هدف را داخل مرورگر وارد می کنند و از این طریق افراد وارد وب سایت می شوند.

Disavow

زمانی که بک لینک های اسپم و هرز به وب سایت داده می شود باعث می شود که گوگل وب سایت را جریمه کند. بنابراین بهترین کار برای جلوگیری از این مورد disavow کردن لینک ها می باشد تا گوگل این لینک ها را برای وب سایت محاسبه نکند.

لینک ها به دو صورت دوفالو و نو فالو وجود دارند. لینک های دوفالو لینک هایی هستند خزندگان گوگل آن را دنبال می کنند و از وب سایت مبدأ به وب سایتی که لینک داده شده اعتبار می بخشند. لینک های دوفالو از ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند و تعداد این لینک ها هر مقدار بیشتر باشد و از کیفیت بالایی برخوردار باشند محبوبیت وب سایت نزد موتورهای جستجو افزایش پیدا می کند.

Downsell

زمانی که شما چند محصول در وب سایت تان به فروش می رسانید ممکن است بازدیدکنندگان محصول را رد کنند. در این موقع شما می توانید محصولی متناسب با همان را به کاربر پیشنهاد دهید تا درصد خرید بازدید کننده افزایش پیدا کند. همچنین گاهی اوقات می توانید محصولی را بخش های مختلفی تقسیم کنید و کاربر در این زمان یک بخش کوچک از محصول را خریداری کنید و اگر راضی بود بقیه محصول را تهیه کند.

Duplicate content

زمانی که شما محتوایی را در صفحه ای از وب سایت استفاده می کنید که دقیقا در صفحه دیگر وب سایت موجود است داپلیکیت کانتت بوجود می آید. این کار باعث می شود تا گوگل آن را اسپم شناسایی کند و برای جلوگیری از اسپم شناخته شدن باید تگ cnonial استفاده کرد. همچنین می توانید صفحه تکراری را noindex کنید تا خزنده های موتورهای جستجو آن صفحه را بررسی نکنند.

E

ecommerce

ایکامرس به منای همان تجارت الکترونیک است یعنی خرید و فروش کالا در بستر فضای مجازی ایکامرس گفته می شود. از این اصطلاح در اوایل فقط برای تجارت محصولات فیزیکی استفاده میشد اما امروزه به هر تجارت الکترونیکی در فضای مجازی اطلاق می شود.

Email marketing

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های بازاریابی اینترنتی است که اکثر مدیران وب سایت از این روش استفاده می کنند. ایمیل مارکتینگ به این صورت هست که شما با هدف خاصی به افرادی که ایمیل‌شان را در اختیارتان شما قرار داده اند ایمیل ارسال می‌کنید.

email automation

با این اصطلاح زمانی زیاد روبرو می شوید که بخواهید روی بازدیدکنندگان وبسایت‌تان ایمیل مارکتینگ انجام دهید. خودکار سازی ایمیل‌ها به این صورت که ایمیل‌ها طبق برنامه مشخص و در زمان مشخص برای مخاطب مشخص ارسال می‌شود. به طور مثال زمانیکه در وبسایتی عضو می‌شوید چند ایمیل به صورت خودکار برای شما ارسال می‌شود.

Email traffic

زمانی که شما برای مخاطبین خود ایمیل ارسال می‌کنید و مخاطبین بر روی لینک‌های قرار داده شده کلیک می‌کنند و به وبسایت هدف هدایت می‌شوند ترافیک ایمیل گفته ‌می شود.

Engagement

شاید این اصطلاح را زیاد در اینستاگرام شنیده باشید. اینگیجمنت به معنای درگیری کاربر با محتوای شماست و این مقدار درگیری هر مقدار که بیشتر باشد رشد شما هم افزایش پیدا می‌کند. به طور مثال پستی که در اینستاگرام منتشر شده و از 1000 بازدید توانسته 250 لایک بگیرد، اینگیجمنت 25% است.

Evergreen content

اور گرین کانتت یا محتوای همیشه سبز به محتوایی گفته می‌شود که محتوا تاریخ انقضا ندارد و از بین نمی‌رود. به طور مثال سایت‌های خبری محتوای همیشه سبز منتشر نمی کنند اما مقاله‌ای مانند بلاگر چیست محتوای همیشه سبز است. چون این دست از محتوا هیچ موقع تغییر نمی‌کند و همیشه به یک صورت توضیح داده می‌شود.

External link

به لینک‌هایی که از سایت مبدأ به وبسایتی دیگر داده می‌شود و در واقع کاربر از یک وبسایت به وبسایتی دیگر هدایت می‌شود لینک خارجی گفته می شود.

منبع

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karinoacademy.ir/?p=9011
اشتراک گذاری:
ali shurgeshti
ali shurgeshti
عاشق راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستم و تمام تلاشم این است که افراد بتوانند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ 2021

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

ایده هایی جذاب برای بلاگر شدن

6 ایده جذاب

کتاب رایگان 14 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی