یه کتاب عالی برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی برای دانلود اینجا کلیک کن
یه کتاب عالی برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی
0
0

4 اصل بازاریابی که حتما باید بدانید!!

122 بازدید
اصول بازاریابی

تفاوتی نمی کند مقالات بازاریابی را بخاطر علاقه ای که دارید دنبال می کنید و یا بخاطر افزایش خدمات و محصولات. آنچه مهم است این است که باید قبل از هر کاری اصول بازاریابی را بیاموزید و بعد شروع به کار کنید.

در این مقاله به صورت کامل شما را با اصول بازاریابی و آنچه که باید در مورد مقدمات و کلیات بازاریابی بدانید آشنا می کنیم.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم اصول بازاریابی را بیان کنیم باید با مفهوم بازاریابی آشنا شویم.

جی بائر که یکی از مشاوران بازاریابی است و مدیر شرکت Convince & Convert است. او در تعریف بازاریابی می گوید:

منظور از بازاریابی، آن پیام ها و فعالیت هایی است که باعث بوجود آمدن پیام ها یا فعالیت های دیگری می شود.

همچنین فلیپ کاتلر که یکی از برترین و تأثیر گذار ترین افراد در حوزه بازاریابی است و کتاب های زیادی در مورد بازاریابی تألیف کرده در مورد تعریف بازاریابی بیان می کند:

بازاریابی یک فرایند اجتماعی است که به وسیله آن افراد و گروه ها، چیزی که می خواهند و نیاز دارند را با تولید و مبادله محصولات و ارزش با دیگران، بدست می آورند.

اما یکی از بهترین تعاریف در مورد بازاریابی، تعریفی است که جفری هارمون ارائه داده است. اون در تعریف بازاریابی بیان می کند:

وقتی که محصول خوبی ارائه می دهید، آن وقت بازاریابی به آموزش ختم می شود. اینکه ما به صورت مؤثر در مورد یک محصول خوب به مردم آموزش دهیم، باعث بوجود آمدن انگیزه ای خواهد شد، که برای حرکت آنها لازم است.

این ها تعاریفی است که بزرگان بازاریابی برای تعریف بازاریابی بیان کرده اند. اگر خواسته باشیم تعاریف دیگر را بیان کنیم مقاله بسیار طولانی و حوصله بر خواهد بود. اما یکی از بهترین تعاریف که هم به صورت بومی شده هست و هم کامل تعریفی است که در ویکی پدیا بیان شده. یعنی:

بازاریابی فرایند شناسایی، پیش بینی و ارضای نیاز ها و خواسته های مشتری است. 

بنابراین با توجه به تمام تعاریفی که بیان شد مشخص می شود که بازاریابی شناسایی نیاز های مشتری و بر طرف کردن آن ها است. 

بیشتر بخوانید: چطور رقیبان مان را در کسب و کار بررسی کنیم؟

اصول بازاریابی

4 تا از اصول بازاریابی

از آنجا که استراتژی های بازاریابی بسیار مهم است، رهبران تجارت همیشه در شکل گیری ابتکارات و نو آوری های بازاریابی نقش داشته اند.

این رهبران از چهار اصل بازاریابی به عنوان قلب استراتژی های تجاری خود استفاده می کنند. این اصول اصول بازاریابی به 4P معروف است.

  1. محصول (Product)
  2. قیمت (Price)
  3. مکان (Place)
  4. توسعه (Promotion)

محصول (Product)

اولین مورد از اصول بازاریابی محصول است. محصول همان چیزی است که شرکت به فروش می رساند. این ممکن است محصولی مانند نوشابه در صنعت نوشیدنی یا لباس در صنعت پوشاک باشد. حتی ممکن است کارهای خدماتی مانند مشاوره یا سخنرانی و یا درمان باشد.

به طور خلاصه محصول هر چیزی است که در دسترس مصرف کننده قرار می گیرد.

در استراتژی P4، باید ببینید که چه چیزی برای جدا شدن از رقبا و جلب مشتریان جدید نیاز است. به عبارت دیگر چه چیزی محصول شما را بسیار عالی یا منحصر به فرد می کند؟ چون اگر محصولات منحصر به فرد نداشته باشید رشد بسیار سخت است.

باید دقت کنید که چه چیزی محصول شما را از دیگران متمایز می کند؟ ممکن است شما بودجه زیادی مانند رقبا نداشته باشید اما می توانید با ساده کردن فرایند استفاده از محصول یک مزیت رقابتی ایجاد کنید.

سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • مشتری چه چیزی از محصولات و خدمات شما انتظار دارد؟
  • آیا با محصولات و خدماتی که شما ارائه میدهید تمام نیاز های مشتری بر طرف می شود؟
  • کجا و چگونه مشتری از خدمات و محصولات شما استفاده می کند؟
  • آیا محصولی که تهیه کردید می توانست کامل باشد یا خیر؟

بنابراین عواملی که در محصول تغییر ایجاد کنید می تواند شامل: کیفیت، ویژگی ها، شیوه بسته بندی، اندازه، برند، تنوع، ضمانت و… شود.

توجه داشته باشید قبل از اینکه بخواهید محصولی را بسازید، بدون دریافت بازخورد، وقت و پول زیادی را صرف نکنید. 

قیمت

قیمت (Price)

قیمت به میزان هزینه ای که مصرف کننده بابت خدمات و یا محصولات پرداخت می کند اشاره دارد.

شاید تصور تان اینگونه باشد که قیمت گذاری روی محصولات ساده است و با گذاشتن چند قیمت جذاب مشتریانی زیادی را ترغیب به خرید محصولات تان می کنید.

اما قضیه کاملا عکس است. گاهی اوقات محصولی را برای فروش بیشتر و یا جذب مشتریان جدید با قیمتی ارزان ارائه می دهید. اما این کاهش قیمت باعث می شود اکثر خریداران تصور کنند به خاطر نبود کیفیت و یا تقلبی بودن محصول حاضر به ارزان دادن محصول شده اید.

بنابراین قبل از اینکه روی محصولات و خدمات قیمتی قرار دهید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • کمترین قیمتی که می توانید بر روی محصولات قرار دهید چه مقدار است؟
  • آیا این کاهش قیمت باعث می شود سهمی از بازار بدست آورید؟
  • بالاترین قیمتی که مصرف کنندگان مایل به پرداخت هستند چه مقدار است؟
  • درصد حساسیت مشتریان شما به قیمت چه مقدار هست؟ (افراد سطح پایین جامعه بسیار حساس اما افراد ثروتمند اصلا حساس نیستند و فقط به دنبال کیفیت هستند)
  • رقیبان شما همان محصول را با چه قیمتی به بازار عرضه می کنند؟
  • آیا امکان ارائه قیمتی ویژه به افراد خاص و مشتریان وفادارتان دارید؟

جواب دادن به هر کدام از این سوالات می تواند شما را به قیمت گذاری بهتر سوق دهد. بنابراین تا می تواند آزمایش و خطا کنید تا بتوانید بهترین قیمت ممکن را به مشتریان ارائه دهید.

بیشتر بخوانید: روش بازاریابی محصولات در سال 2020

مکان در اصول بازاریابی

مکان (Place)

سومین مورد از اصول بازاریابی مکان و یا محل توزیع محصول است. 

نکته ای که بسیار مهم است و اکثر مدیران کسب و کار به آن توجه نمی کنند این است که : 

شما باید مکانی را انتخاب کنید که مشتری شما در آنجا باشد. انتظار نداشته باشید که مشتریان به شما مراجعه کنند بلکه شما باید نزد آن ها بروید.

برای اینکه مکان مناسبی برای توزیع محصولات پیدا کنید می توانید سوالات زیر را از خودتان بپرسید:

  • مشتری شما کجاست؟
  • مشتریان در چه بستر هایی خدمات و محصولات شما را جستجو می کنند؟
  • کدام فروشگاه ها (به صورت آنلاین و آفلاین) محصول شما را می فروشند؟
  • رقبای شما کجا محصولات شان را به فروش می رسانند؟

توسعه ( Promotion)

چهارمین P یا مورد چهارم از اصول بازاریابی توسعه و یا ترفیع یک محصول است. توسعه به معنای انجام هر فعالیتی است که باعث تبلیغ و آگاه نمودن مشتریان و در نتیجه افزایش فروش می شود.

بعضی بازاریابان این مورد را فقط در تبلیغ و آگاه کردن مشتری محدود می کنند. اما اگر تبلیغات انجام شود ولی به هیچ فروشی ختم نشود چه فایده ای دارد. این کار تنها باعث می شود منابع را از دست بدهیم و بعد از چند مدت هم ورشکست شویم.

برای اینکه بتوانید تبلیغات و آگاه سازی مناسبی داشته باشید قبل از شروع سوالات زیر را از بپرسید:

  • مخاطبان شما بیشتر از چه کانال ها و بستر هایی استفاده می کنند؟
  • چه نوع محتوایی (صوتی، تصویری، فیلم) برای آنها مناسب تر است؟
  • چه زمانی پیام تان را ارسال کنید بیشترین تأثیر را می توانید بگیرید؟
  • آیا برای رسیدن به مخاطبان بیشتر به بستر هایی مانند تلویزیون و رادیو نیاز دارید؟

این اصول بازاریابی اگر چه ممکن است خسته کننده بیاید اما برای شروع هر نوع بازاریابی ضروری است. دقت کنید که اگر اصول بازاریابی را انجام ندهید چطور می خواهید خودتان را از رقبا متمایز کنید؟

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karinoacademy.ir/?p=7984
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
ali shurgeshti
ali shurgeshti
عاشق راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستم و تمام تلاشم این است که افراد بتوانند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد 4 اصل بازاریابی که حتما باید بدانید!!

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

ایده هایی جذاب برای بلاگر شدن

6 ایده جذاب

کتاب رایگان 14 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی