تصور کنید اگه الگوریتم های گوگل نبودند چه فاجعه ای در سطح وب اتفاق می افتاد. از آشوب هایی که هر روز به پا میشد و به جای اینکه افراد نتیجه های دل خواهشان را دریافت کنند هر روز با کلی از نتایج بی ربط و مقالات بی کیفیت رو برو میشدند.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم در این جلسه از دوره رایگان آموزش سئو به الگوریتم های گوگل بپردازیم که اگر نبودند هر روز اوضاع وب وخیم تر میشد.

الگوریتم های گوگل چیست؟

الگوریتم های گوگل مانند مأمورهای سطح شهر هستند که هر کدام وظیفه ای را در اختیار دارند تا شهروندان از قانون تخلف نکنند. بنابراین این الگوریتم ها وظیفه دارند تا کارهایی را انجام دهند تا مدیران وب سایت از آن تخلف نکنند. همیشه چه در سطح وب و چه در سطح شهر متخلفانی هستند که اگر قانون نباشد تخلف های زیادی انجام می دهند و باعث آشوب در آن می شوند.

تعریف الگوریتم های گوگل

در چند سال پیش که گوگل از این الگوریتم ها استفاده نمی کرد وب سایت های زیادی برای رسیدن به نتایج اول تخلف های زیادی می کردند.

تا اینکه گوگل به فکر جلو گیری از این تخلف ها افتاد و برای این کار از الگوریتم ها استفاده کرد. هر سال الگوریتم های مختلفی توسعه داده می شدند تا اینکه امروزه موتورهای گوگل آنقدر هوشمند شده اند که نزدیک ترین نتایج را به کاربران نشان می دهند.

هر کدام از این الگوریتم ها وظیفه ها خاصی را انجام می دهند و از یک تخلف جلوگیری می کنند. هر سال گوگل این الگوریتم ها را بروزرسانی می کند و گاهی اوقات وب سایت هایی که تخلف هایی انجام داده اند به سبب این بروز رسانی از نتایج اولیه گوگل به صفحات دوم و سوم می روند.

بنابراین برای اینکه بهتر با این الگوریتم ها و وظیفه هر کدام از آن ها آشنا شوید هر کدام از آن ها را ذکر می کنیم:

الگوریتم بوستون

یکی از اولین الگوریتم هایی که برای گوگل طراحی شد الگوریتم بوستون بود که در سال 2003 سال عرضه شد. وظیفه اصلی این الگوریتم این بود که مطالب را به صورت ماهانه و بعد ها که بروزرسانی شد به صورت روزانه بررسی کند. با این کار صاحبان وب سایت به فکر این افتادند تا مطالب خود را به صورت روزانه تولید کنند.

الگوریتم فلوریدا

یکی از الگوریتم های گوگل که برای وب مستر ها دنیای وب را تغییر داد الگوریتم فلوریدا بود که در نوامبر 2003 عرضه شد. این الگوریتم به مدیران وب سایت ها نشان داد که اگر می خواهند در صفحه اول گوگل قرار بگیرند باید از کلمات کلیدی استفاده کنند. همچنین برای رتبه گرفتن باید از لینک های داخلی و خارجی استفاده کنند.

الگوریتم پاندا

الگوریتم پاندا در الگوریتم های گوگل

از دیگر الگوریتم های پاندا که از اهمیت بالایی هم برخوردار است الگوریتم پاندا است که در سال 2011 عرضه شد. وظیفه این الگوریتم این است تا وب سایت هایی که از مطالب کپی یا تصاویر کپی استفاده می کنند را شناسایی کند و از رتبه گرفتن آن ها جلوگیری کند.

توسط این الگوریتم دیگر نمی توان مطالب دیگر وب سایت ها را کپی کرد. اگر وب سایتی از چنین شیوه ای برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو استفاده کند مطمئنا جریمه خواهد. مگر اینکه آنچه را که از مقالات مختلف درباره آن موضوع می خواند بنویسد که البته این کار هم کپی برداری محسوب نمی شود.

الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پنگوئن

در آوریل 2012 الگوریتمی با نام پنگوئن معرفی شد که بسیاری از سایت ها را تحت تأثیر قرار داد. وظیفه الگوریتم پنگوئن این است که بک لینک هایی که به وب سایت داده می شود را بررسی می کند. این بررسی میتواند شامل کیفیت هر بک لینک یا اسپم اسکور آن ها و … شود. بنابراین اگر در وب سایت از لینک هایی استفاده کنید که مخرب هستند و یا به صورت غیر طبیعی لینک دهید توسط این الگوریتم جریمه خواهید شد.

الگوریتم مرغ مگس خوار

همان طور که در قبل اشاره شد چند سال پیش اگر شما در گوگل به دنبال مطلبی می گشتید با صفحاتی روبرو می شدید که اصلا هیچ ربطی به موضوع شما نداشت. حتی گاهی اوقات با پاپ آپ های زیادی روبرو می شدید و همین کار مخاطبان را خیلی اذیت می کرد. 

تا اینکه در 20 آگوست 2013 الگوریتمی به نام مرغ مگس خوار آمد. وظیفه این الگوریتم آن است که نتایج دقیق تری به کاربران نشان دهد تا کاربران هنگام جستجو در اینترنت با مشکل روبرو نشوند. همچنین این الگوریتم به کمک الگوریتم های پاندا و پنگوئن سایت هایی را که تخلف کرده اند را شناسایی و از نتایج گوگل حذف می کند.

الگوریتم کبوتر

کار الگوریتم های گوگل فقط جریمه کردن نیست. برعکس دیگر الگوریتم ها کار الگوریتم کبوتر این است که به کسب و کار ها کمک می کند تا مشتریان بیشتری دریافت کنند. اگر در گوگل سرچ کرده باشید رستوران، رستوران هایی نشان داده می شود که در نزدیک ترین مکان به شما هستند.

الگوریتم کبوتر

همان طور که می بینید این الگوریتم به افراد کمک می کند نزدیک ترین رستوران هایی که در در اطرافشان وجود دارد را پیدا کنند. این کمک بسیار بزرگی است که به کسب و کارهای کوچک که توان رقابت با رقبای بزرگ خود را ندارند. بنابراین الگوریتم های گوگل فقط برای جریمه نیستند و به کمک کسب و کارها هم می رسند.

الگوریتم فرد

شاید سایت هایی را دیده باشید که وقتی وارد آن می شوید انواع تبلیغات بنری و پاپ آپ و ساید بار و …می بینید. این الگوریتم به سایت هایی که بیش از حد روی تبلیغات تمرکز می کنند و کمتر به محتوا اهمیت می دهند. و به عبارتی به جای اولویت دادن به کاربران، تبلیغات را اولویت قرار میدهند رسیدگی می کند.

بنابراین وب سایت هایی که بیش از حد تبلیغات دارند یا بیش از حد روی نرخ تبدیل کار می کنند و همچنین محتوا بی کیفیت تولید می کنند می توانند طبق این الگوریتم جریمه شوند.