کلمات کلیدی (keyword research) در کسب و کارهای اینترنتی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ما باید قبل از راه اندازی کسب و کار اینترنتی بدانیم که با چه کلمه کلیدی می خواهیم بالا بیاییم. برای انتخاب کلمات کلیدی باید وقت بگذارید و بهترین کلمات و جملات کلیدی مربوط به حوزه کاریتان را انتخاب کنید. چون افراد برای اینکه با سایت شما روبرو شوند و در نتیجه روی سایت شما کلیک کنند باید کلماتی را انتخاب کنید که کاربر آن کلمات را برای سرچ انتخاب می کند.

در جلسه چهارم از دوره آموزشی سئو و بهینه سازی سایت قصد داریم در کلمات کلیدی صحبت کنیم. به این خاطر که کلمه کلیدی مناسب خیلی سریع می تواند به شما و کسب و کارتان کمک کند و باعث می شود تا سریع تر بتوانید رشد کنید.

کلمه کلیدی چیست؟

کلمه کلیدی یا keyword به کلماتی گفته می شود که افراد در گوگل سرچ می کنند تا از این طریق بتوانند مطلب مورد نظر خودشان را پیدا کنند و نیازشان را بر طرف کنند. بنابراین مدیران وب سایت ها با بهینه سازی محتوا و وب سایت برای موتورهای جستجو باعث ایجاد ترافیک سایت شان می شوند.

انواع کلمات کلیدی

کلمات کلیدی به سه صورت انتخاب می شوند که شما هنگام انتخاب کلمات می توانید استفاده کنید.

1.کلمات تک حرفی که اصطلاحا کلمات head نامیده می شود.

2.کلماتی که معمولا دو حرفی هستند که mid tail نامیده می شود.

3.کلماتی که طولانی هستند و بیشتر از سه کلمه هستند که long tail نامیده می شود.

توجه داشته باشید که همیشه رقابت در کلمات تک حرفی از همه بیشتر است. ولی بر عکس تفکر اکثر افراد که صاحب کسب و کار اینترنتی هستند نرخ تبدیل در این کلمات بسیار کم است. چون کسی که کلمات کلیدی تک حرفی را جست و جو می کند معمولا به دنبال اطلاعات می گردد تا خرید.

نرخ تبدیل در انواع کلمات کلیدی در long tail از همه بیشتر است چون افراد وقتی به دنبال خرید چیزی هستند کلمات طولانی را سرچ می کنند. سئو سازی و بالا آوردن کلمات طولانی علاوه بر اینکه نرخ تبدیل بالایی دارد مطلب تولید کردن برای آن ها هم راحت تر است و شما به راحتی می توانید مقالاتی بالا هزار کلمه بنویسید.

طبق آمارهای سال 2019، 70% جست و جو های گوگل کلمات طولانی هستند. ولی چیزی که باید بدانید این است که کلمات کلیدی تک حرفی بسیار بیشتر جست و جو می شوند. توصیه متخصصان سئو مخصوصا به افرادی که تازه سایت خودشان را راه اندازی کرده اند این است که اول روی کلمات کلیدی طولانی بالا بیایند و بعد روی کلمات دو حرفی و بعد تک حرفی تا بتوانند سایت شان را سئو کنند.

اهمیت کلمات کلیدی

اهمیت کلمات کلیدی از این جهت است که اگر وب سایتی کلمه کلیدی برای محتوایی که منتشر می کند انتخاب نکند به هیچ عنوان قادر نیست بتواند ترافیک ایجاد کند و در نهایت بفروشد. چون همان طور که در تعریف keyword ها گفته شد افراد کلمات کلیدی را در موتورهای جستجو وارد می کنند. 

بنابراین اگر وب سایتی از کلمات کلیدی یا lsi استفاده نکرده باشد درصد خیلی پایینی وجود دارد تا بتواند ترافیک جذب کند. همچنین ترافیکی که جذب می کند فقط در کلمات کم رقابت است و در کلماتی که کمی رقابت بیشتر است به هیچ عنوان قادر نیست ترافیک ایجاد کند.

ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی

ابزارهای زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد. همان طور که در بالا گفته شد باید برای انتخاب کلمات کلیدی مناسب وقت بگذارید و ساده از این مرحله نگذرید. برای اینکه شما راحت تر بتوانید کلمات خود را انتخاب کنید حتما از این ابزارها استفاده کنید:

گوگل ساجست

گوگل ساجست یکی از ابزارهای رایگان سریع است که بسیار می تواند به شما کمک کند. گوگل ساجست همان پیشنهاد های گوگل است که هنگام سرچ مطلبی، به شما پیشنهاد می دهد. این پیشنهاد ها بر اساس سرچ زیاد افراد و موقعیت مکانی شما و دیگر مواردی است که گوگل به شما پیشنهاد می دهد.

سرچ ریزالت ها

بعد از اینکه شما از گوگل ساجست استفاده کردید و کلمه کلیدی خود را انتخاب کردید پایین صفحه نتایج گوگل، عبارتی با نام جست و جو های گوکل یا searches related هست. این کلمات پیشنهادی را افراد جستجو می کنند بنابراین هر کدام از آن ها می تواند مقاله ای جداگانه برای شما باشد.

سایت kwfinder

kwfinder در کلمات کلیدی

این سایت یک ابزار حرفه ای و بسیار مفید است که هم اکانت پریموم دارد و هم اکانت رایگان. شما به وسیله این سایت میتوانید میزان سختی کلمات را بسنجید و هر چه قدر سختی کلمات بیشتر باشد رتبه یک گوگل شدن آن هم سخت تر است.

این ابزار کمک می کند تا میزان سختی هر کلمه را بسنجید و هر کدام را که با حوزه کاری شما بیشتر ارتباط دارد انتخاب کنید. این ابزارها دقیق عمل نمی کنند اما باز هم کمک زیادی می کنند. سعی کنید کلماتی که میزان سختی کمتری دارد را انتخاب کنید مخصوصا اگر در ابتدا راه اندازی کسب و کارتان هستین.

اوبر ساجست

اوبر ساجست در کلمات کلیدی

از دیگر ابزارهایی که می تواند به شما کلمات لانگ مناسبی پیشنهاد دهد وب سایت نیل پتل هست که در قسمت tool این ابزار قرار داده شده. البته این ابزار هم مانند وب سایت kwfinder از دو نسخه رایگان و پولی بهره می برد. که با توجه به رایگان بودن استفاده شما از این دو ابزار با محدودیت هایی هم روبرو هستین.