بازاریابی شبکه های اجتماعی

فهرست مطالب

بازاریابی شبکه های اجتماعی یا smm که مخفف social media marketing است. این نوع از بازاریابی که جزء دیجیتال مارکتینگ است مزایای زیادی دارد. فرقی هم نمی کند که شما در شبکه های اجتماعی مثل تلگرام خواسته باشید بازاریابی کنید یا در شبکه هایی مثل اینستاگرام و فیسبوک.

این جلسه از دوره رایگان آموزش دیجیتال مارکتینگ سعی شده مطالب بسیار مفیدی نوشته شود تا شما عزیزان در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی با مشکلی مواجه نشوید.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی چیست؟

یکی از روش های بازاریابی است که در شبکه های اجتماعی صورت می گیرد. در صورتی که بتوانید در این روش از بازاریابی موفق عمل کنید می توانید سیل عظیمی از کاربران را روانه کسب و کارتان کنید. بازاریابی در شبکه هایی مانند تلگرام یا اینستاگرام یا توئیتر و … انجام می گیرد.

مزایای بازاریابی در شبکه های اجتماعی

کسب و کار شما هر چقدر که رشد کرده باشد باز هم برای حفظ و رشد بیشتر آن باید تلاش کنید. یکی از ابزارهایی که می تواند به رشد کسب و کارتان کمک شایانی کند شبکه های اجتماعی است. برای بازاریابی شبکه های اجتماعی مزایایی است که آنها را بیان می کنیم:

  • کمک به برند سازی
  • افزایش وفاداری مشتریان
  • فراهم کردن موقعیت های بیشتر برای جذب مشتری
  • نرخ جذب بالا
  • افزایش نفوذ برند
  • افزایش ترافیک سایت
  • کم کردن هزینه های بازاریابی
  • بهبود رتبه سایت در موتور های جستجو
  • برقراری ارتباط مستقیم با مشتری
  • شناخت بهتر مشتری
موفقیت در بازاریابی شبکه های اجتماعی

چطور در بازاریابی شبکه های اجتماعی موفق باشیم؟

برای اینکه بتوانید در بازاریابی در شبکه های اجتماعی موفق باشید باید نکاتی را رعایت کنید. توجه کردن و عمل کردن به این نکات باعث می شود که کسب و کار شما در بین دیگر کسب و کارها بهتر دیده شود. 

1- انتخاب شبکه اجتماعی درست

یکی از اشتباهاتی که اکثر کسب و کارها انجام می دهند این است که اصلا شبکه مناسب خود را انتخاب نمی کنند. حتی کسب و کارهایی هستند که در چندین شبکه اجتماعی فعالیت دارند و در هیچ کدام به صورت حرفه ای حضور ندارند. بنابراین اولین نکته ای که در بازاریابی در شبکه های اجتماعی باید رعایت کنید، انتخاب درست شبکه اجتماعی است.

2- مشخص کردن خریدار ایده آل

در بازاریابی شبکه های اجتماعی شما هر چقدر که بهتر بتوانید مشتری ایده آل تان را مشخص کنید موفق تر می توانید عمل کنید. به صورت مثال  اگر شما مشتری جوان و با شغل مشخص و درامد مشخص داشته باشید محصولاتی که تولید می کنید براساس نیاز مشتری باشد فروش تان چند برابر می شود. نکاتی که باید برای مشخص کردن مخاطب رعایت کنید به صورت زیر است:

  • سن 
  • درآمد
  • شغل
  • جنسیت
  • محل سکونت

3-مشخص کردن نوع محتوا برای انتشار

هر کدام از شبکه های اجتماعی که وجود دارد محتوای مخصوص به خود را می طلبد. بنابراین خیلی مهم است که شما محتوایی را انتخاب کنید که متناسب با مخاطب تان باشد. برای آشنایی بیشتر حتما با انواع محتوا که در پایین ذکر می شود آشنایی پیدا کنید.

  • تصاویر
  • فیلم
  • اینفوگرافیک
  • پست های وبلاگ
  • ایبوک ها

هر کدام از این محتوا در شبکه اجتماعی مختلفی کاربرد دارد. به طور مثال تصاویر و فیلم بیشتر در اینستاگرام کاربرد دارد. در شبکه اجتماعی مثل لینکدین معمولا پست های وبلاگ به اشتراک گذاشته می شود. توجه داشته باشید که اگر می خواهید در تولید محتوا موفق کنید حتما باید از تقویم محتوا استفاده کنید. تقویم محتوا باعث می شود که شما مطالب مناسب هر مناسبت را منتشر کنید.

4- مشخص کردن kpi

یکی از ابزارهایی که می تواند به موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی کمک کند kpi است. برخی از شاخص هایی که می توانید در نظر بگیرید موارد زیر است:

  • میزان بازدید
  • نرخ تبدیل
  • میزان اشتراک گذاری
  • میزان صرف شده در صفحات وب سایت

بیشتر بخوانید: kpi چیست؟

5- آنالیز و بهینه سازی

یکی از مواردی که می تواند کمک زیادی به بهبود بازاریابی در شبکه های اجتماعی کند آنالیز و بهینه سازی کسب و کار است. برای آنالیز شبکه اجتماعی تان می توانید از سایت ها و ابزارهایی که برای این شبکه ها ساخته شده استفاده کنید.

چند راه برای ایجاد استراتژی در شبکه های اجتماعی

هر کاری برای موفق شدن، نیاز به استراتژی دارد. بعضی استراتژی های پیچیده هستند و بعضی ساده اما چیزی که در همه آن ها مشترک است هدفمند بودن آن است. بازاریابی در شبکه های اجتماعی هم از این امر مستثنا نیست و برای موفق شدن در آن باید استراتژی داشته باشید. اگر میخواهد استراتژی داشته باشید باید:

1) هدف تان را تعیین کنید

متاسفانه اکثر افرادی که در شبکه های اجتماعی شروع به فعالیت می کنند هیچگونه هدفی ندارند. اینکار نه تنها باعث جذب مخاطب و افزایش فروش نمی شود بلکه باعث هدر رفتن زمان، انرژی و سرمایه می شود. در تعیین هدف سه مورد زیر را حتما رعایت کنید:

  • از ایجاد اهداف زیاد خوداری کنید
  • اهدافی که می خواهید برای آنها استراتژی قرار دهید را مکتوب کنید
  • از انتخاب اهداف پیچیده و دور از دسترس صرف نظر کنید

اهدافی که در شبکه های اجتماعی می توانید انتخاب کنید به قرار زیر است:

افزایش آگاهی از برند

اولین هدفی که اکثر کسب و کار ها در بازاریابی شبکه های اجتماعی انجام می دهند آگاهی از برند و کسب و کارشان است. دقیقا به همین دلیل هم هست که بدون استراتژی وارد فضای شبکه های اجتماعی می شوند. یکی از نکات مهمی که در آگاهی برند باید انجام دهید این است که شبکه ای را انتخاب کنید که متناسب با کسب و کارتان باشد. 

افزایش فروش

برای افزایش فروش محصولات در شبکه های اجتماعی باید محتوایی را تولید کنید که متناسب با مخاطب تان و شبکه اجتماعی که در آن قصد حضور دارید باشد. همچنین برای ایجاد فروش باید کاربران تان تعامل داشته باشید و هدف تان فقط کمک به آن ها باشد. در این صورت است که نه تنها مخاطبان از کسب و کار شما رضایت دارند بلکه با رضایت کامل محصولات شما را خریداری می کنند.

بهینه سازی بازگشت سرمایه

از دیگر مواردی که برای هدف گذاری در بازاریابی شبکه های اجتماعی می توان انتخاب کرد بهینه سازی بازگشت سرمایه است. با اندازه گیری تعامل کاربران، میزان انتشار محتوا، طبقه بندی مخاطبان و… می توان بازگشت سرمایه را بهینه کرد.

2) بررسی کردن مخاطبین شبکه های اجتماعی

دومین مورد از راه های ایجاد استراتژی در شبکه های اجتماعی بررسی کردن مخاطبین است. ممکن است در شبکه اجتماعی شما افراد بسیار زیادی وجود داشته باشند اما پیدا کردن نقطه مشترک آنها بسیار می تواند به شما کمک کند. این نقاط مشترک می تواند شامل:

  • نیازی که در تمام آنها حس می شود
  • علاقه ای که در آن ها مشترک است
  • جنسیت آنها (اگر درصد افراد 70 به 30 باشد فقط روی آن 70 رصد تمرکز کنید)
  • سن آنان (میتوان رده سنی را ده سال ده سال حساب کرد چون ممکن نیست تمام افراد بیست ساله باشند)
  •  شغلی که در آن مشغول هستند(اگر اکثر افراد بیکار هستند بهتر است خدمتی ارائه دهید که به آنها کمک کند )
  • موقعیت جغرافیایی آنها

3) استفاده از شاخص های قابل اندازی گیری در استراتژی 

اکثر افرادی که برای بازاریابی محصولات خود از طریق شبکه های اجتماعی اقدام می کنند هدف شان فقط افزایش تعداد فالوور و یا لایک است. در حالی که شاخص های بسیار زیادی وجود دارد که با اندازه گیری درست آن ها می توان نتیجه ای قابل توجه گرفت. این شاخص ها شامل: 

تعداد کلیک

میزان کلیک افراد بر روی محصولات و یا برند شما نشان دهنده این است که افراد قابلیت برای لید شدن را دارند. همچنین هر چقدر تعداد این افراد بیشتر باشد امکان موفقیت در قیف فروش هم بیشتر است.

بررسی هشتگ ها

از هشتگ هایی که مربوط به برند تان هست استفاده کنید. این کار باعث می شود هشتگ هایی که بیشترین بازخورد را برایتان دارد شناسایی کنید.

نرخ تعامل در شبکه های اجتماعی

نرخ تعامل یا engagement rate

نرخ تعامل شامل تعداد لایک ها، کامنت، ویو ویدئو، دنبال کردن هشتگ شما، ویو آی جی تی وی و استوری تقسیم بر تعداد کل ایمپرشن ها می باشد. این مقدار نشان دهنده تعداد تعامل مخاطبین تان با شما را نشان می دهد.

reach

به معنی تعداد افرادی است که پست شما را دیده اند. این تعداد هر چقدر بیشتر باشد نشان دهنده آن است که شما از لحاظ تبلیغ نویسی، هشتگ ها، توزیع محتوا و … بهتر عمل کرده اید.

4) رقیبان خود تحلیل و بررسی کنید

تحلیل و بررسی رقیبان در بازاریابی شبکه های اجتماعی کمک می کند تا اشتباهاتی که آنها در تولید محتوا، راه اندازی کمپین ها، توزیع محتوا و … مرتکب شده اند را شما مرتکب نشوید. قبل از راه اندازی هر استراتژی که در نظر دارید حتما در کمپین هایی که برگذار می کنند شرکت کنید تا از این طریق بتوانید ایده هایی جدید دریافت کنید.

5) همواره در حال آزمون خطا باشید

یکی از مهلک ترین اشتباهاتی که ممکن است انجام دهید این است که یک استراتژی را انتخاب کنید و همیشه از آن استفاده کنید. این کار نه تنها باعث رشد شما نمی شود بلکه باعث می شود فروش تان بسیار کاهش داشته باشد. همیشه از استراتژی ها جدید استفاده کنید و اصلا نگران شکست خوردن نباشید.

همان طور که در بالا گفته شد شاخص kpi خودتان را تعریف کنید و بعد از اتمام کمپین اگر به هدف تان نرسیدید به این فکر کنید که چه عواملی باعث شکست شما شده. این شیوه از عملکرد در هر کمپین عملکرد و استراتژی شما را دقیق تر می کند و باعث می شود همیشه رو به جلو حرکت کنید.

اشتباهات در بازاریابی شبکه های اجتماعی

اشتباهات رایج در بازاریابی شبکه های اجتماعی

در این قسمت از مقاله کارینو در مورد اشتباهاتی صحبت می کنیم که می تواند تأثیر بسیار بدی روی کسب و کار شما بگذارد. این اشتباهات آنقدر رایج است که افراد به سادگی از آن ها می گذرند و اصلا توجهی به آن نمی کنند.

1) بی توجهی به دیدگاه مخاطبین

اگر از مدیران کسب و کار سوال کنید که چه چیزی باعث شد فلان محصول را تولید کنید اکثر آن ها جواب میدهند دیدگاهی که از طرف مشتریان کردیم. گاهی اوقات ممکن است مخاطبان دیدگاه های منفی برای شما ارسال کنند و یا نیازی را برای شما ارسال کنند که رفع همین مشکل باعث شود در کسب و کار شما تحولی عظیم رخ دهد.

بنابراین همیشه به دیدگاه کاربران پاسخ دهید و هر انتقاد سازنده ای را که دریافت می کنید حتما رفعش کنید. چون همیشه نیاز های افراد در حال تغییر کردن است و گاهی اوقات نیازی ایجاد می شود که فقط از طریق همین دیدگاه ها میتوان به آن پی برد.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی زیاد

2) فعالیت در شبکه های اجتماعی متعدد

مدیران کسب و کارهایی هستند که برای دسترسی به مخاطبان بیشتر و افزایش فروش در شبکه های اجتماعی زیادی فعالیت می کنند. همچنین محتوایی هم که در این شبکه ها منتشر می کنند به صورت یکسان است. به طور مثال اگر یک ویدئو تولید کنند آن را در اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین، تلگرام و … منتشر می کنند.

این کار اشتباه نه تنها باعث جذب کاربران نمی شود بلکه می تواند آسیب شدیدی هم روی برند سازی شما بزند. در حال حاضر بهترین شبکه ها برای بازاریابی در ایران اول اینستاگرام و بعد تلگرام است. البته به شرطی که محتوایی مناسب همین شبکه ها تولید کنید.

3) ارسال مطالب زیاد در بازه زمانی کوتاه

ارسال مطالب زیاد هم از آن دست اشتباهاتی است که اکثر افراد مرکتب می شوند. این افراد به خاطر اینکه در  شبکه اجتماعی شان خالی از محتوا نباشد تعداد مطالب زیادی را در روز منتشر می کنند. اما این کار باعث کلافه شدن مخاطبان و در نتیجه انفالو کردن می شود.

4) استفاده از هشتگ های نامرتبط

استفاده از هشتگ های نا مرتبط در بازاریابی شبکه های اجتماعی به هیچ عنوان باعث رشد نمیشود. به تازگی هم شبکه هایی مانند اینستاگرام به سختی با اینطور هشتگ گذاری رفتار می کنند.

برای حل این مشکل می توانید از محتوای گسترده استفاده کنید. به طور مثال اگر در زمینه فتوشاپ فعالیت می کنید می توانید تصویر یا مطلبی با عنوان «تصویری که ترامپ از دیدن آن حیرت زده شد» استفاده کنید. در این صورت می توانید هم از کلمه ترامپ هم تصویر و هم فتوشاپ که بسیار پر سرچ هستند استفاده کنید.

امتیاز شما به مقاله:

این مطالب را هم بخوانید

اگر سوالی دارید ، تیم ما آماده پاسخگویی به شماست

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتابی فوق العاده برای راه اندازی کسب و کار

دو راه صد در صد تضمینی برای راه اندازی

کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه

 

نه، ممنونم! هیچ احتیاجی به راه اندازی کسب و کار ندارم