آموزش رایگان کسب درآمد دلاری با بلاگری 100 درصد واقعی
آموزش رایگان کسب درآمد دلاری با بلاگری 100 درصد واقعی
0
0

بازاریابی محتوا چیست؟ +راهنمای گام به گام

493 بازدید
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از اصلی‌ترین شاخه‌های دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی اینترنتی است. طبق نظر کارشناسان بزرگ دیجیتال مارکتینگ مانند نیل پتل، بازاریابی محتوا یکی از ارزان‌ترین و مؤثرترین راه‌های جذب مخاطبان هدف است.

اگر به چند سال پیش برگردیم می‌بینیم که افراد برای فروش محصولات خود مدام در روزنامه‌ها و رسانه‌ها مانند تلویزیون و رادیو تبلیغات می‌کردند. بنابراین تنها کسب‌وکارهایی می‌توانستند در فروش محصولات و رونق کسب‌وکارشان موفق باشند که بتوانند هزینه تبلیغات را پرداخت کنند.

اما امروزه روش تبلیغات و بازاریابی محصولات کاملا تغییر کرده است و دیگر مانند گذشته نیست. حتی کسب‌وکارهای کوچک و نوپا هم می‌توانند با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند و این تنها با بازاریابی محتوا میسر است.

اگر در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب چرخی بزنید افراد زیادی را می‌بینید که به صورت رایگان به دیگران آموزش می‌دهند. این یک شیوه از بازاریابی محتوا است که تأثیر زیادی درفروش محصولات، بندسازی و وفادار کردن مخاطبان دارد.

بنابراین در این مقاله هر آنچه را که درباره بازاریابی محتوا نیاز دارید در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بیشتر بتوانید با بازاریابی محتوا آشنا شوید.

بازاریابی محتوا چیست؟

تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing به معنای ایجاد و توزیع محتوای با ارزش و جذاب به منظور جذب و بدست آوردن مخاطبان هدف است.

البته تعاریف دیگری هم برای بازاریابی محتوا شده است که تماما همین منظور و مفهوم را می رسانند. بنابراین آنچه در بازاریابی محتوا مهم است ایجاد محتوایی جذاب به منظور جذب مخاطبان هدف است.

محتوای جذاب می‌تواند شامل متون، ویدئوها و یا پادکست‌ها شود. آنچه در بازاریابی محتوا بسیار مهم است مفید بودن و جذاب بودن محتوا برای مخاطب هدف است.

تاریخچه بازاریابی محتوا

بعضی از بازاریابان معتقدند که بازاریابی محتوا علمی جدید است. در حالی که اگر به کتاب بازاریابی محتوایی اثر جو پولیتسی مراجعه کنید متوجه می‌شوید که بازاریابی محتوایی از چندین سال پیش هم وجود داشته است.

اولین فرد که از محتوا به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد بنجامین فرانک لین بود. بنجامین از محتوا برای رونق تجارت خودش استفاده کرد. در ابتدا جو پولیتسی تصور می‌کرد که جان دیر اولین فرد بود که از بازاریابی محتوایی استفاده کرده. اما بعد از تحقیقات متوجه شد که افراد دیگری هم بوده‌اند که از محتوا به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می‌کرده‌اند.

جان دیِر بود که در حوزه صنایع کشاورزی فعالیت می‌کرد. هدف جان این بود که به مردم آموزش دهد چطور راحت‌تر بتوانند به‌وسیله ابزارهای کشاورزی مشکلاتشان را برطرف کنند.

گرچه جان دیر در سال 1866 درگذشت اما شرکتی که تأسیس کرد همچنان یکی از پر تیراژ ترین مجله‌های کشاورزی را دارد. امروزه بعد از 120 سال ماهانه بیش از 1/5 نیم میلیون کشاورز در 12 زبان و در 40 کشور مختلف از مجله فورو استفاده می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر در مورد تاریخچه بازاریابی محتوا به این لینک مراجعه کنید.

مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی

اگر تا الان روی بازاریابی محتوا سرمایه‌گذاری نکرده‌اید ممکن است به خاطر این باشد که به مزایای بلندمدت آن پی نبرده‌اید و یا اینکه نسبت به آن‌ها شک دارید. چون اکثر ما انسان‌ها عادت کرده‌ایم نتایج سریعی را دریافت کنیم و از آنچه نیاز به صبر دارد دوری می‌کنیم.

اما مزایایی که برای بازاریابی محتوا وجود دارد می‌تواند شمارا در دراز مدت شگفت‌زده کند. در این قسمت چند نمونه از مزایای بازاریابی محتوا را بیان می‌کنیم:
• محتوای بیشتر در سایت (منجر به افزایش اعتماد کاربران و افزایش تعامل آن‌ها با ما می‌شود)
• باعث می‌شود در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید
• باعث افزایش دامین آتوریتی وب‌سایت می‌شود.
• می‌توانید با لینک به وب‌سایتتان ترافیک زیادی را به وب‌سایتتان انتقال دهید.
• پتانسیل تبدیل بازدیدکنندگان به خریدار بسیار افزایش پیدا می‌کند
• محتوا باعث برند سازی قوی می‌شود
• محتوا باعث نزدیکی و وفاداری مخاطب با شما می‌شود
• هزینه‌های بازاریابی و ارزش افزوده کاهش پیدا می‌کند

برای مطالعه بیشتر در مورد مزایای بازاریابی محتوا به این لینک مراجعه کنید.

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا مختلف است و فرمت‌های متفاوتی از آن وجود دارد. و به همین دلیل گاهی اوقات بازاریابی سردرگم می‌شوند که از کدام نوع محتوا استفاده کنند تا بهترین نتیجه را دریافت کنند.

اکثر بازاریابان محتوا انواع محتوا را بررسی می‌کنند و از هرکدام که بهترین نتیجه را دریافت کنند از همان استفاده می‌کنند. اما گاهی ممکن است که مخاطبین متفاوتی داشته باشید که در این صورت باید از چند نوع مختلف محتوا استفاده کنید.

به‌طور مثال ممکن است گروهی از مخاطبین شما علاقه‌مند به مقالات متنی باشند. اما ممکن است گروهی دیگر علاقه‌مند به صوت و گروهی دیگر علاقه‌مند به ویدئو باشند. در این صورت باید برای هر سه گروه محتوای باارزش تولید کند تا بتوانید نظر آن‌ها را به خود جلب کنید.

در این قسمت چند نوع از بازاریابی محتوا را بیان می‌کنیم:
• پست‌های شبکه اجتماعی
• بلاگ ها
• ایمیل مارکتینگ
• ویدئو
• پادکست
• وبینار
• اینفوگرافیک
• کتاب‌ها
• راهنمای رایگان

اگر می خواهید بیشتر با بازاریابی محتوا آشنا شوید می توانید مقاله انواع بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا

اگر می‌خواهید بازاریابی با محتوا را شروع کنید باید برای خودتان استراتژی تعیین کنید. استراتژی که مشخص می‌کنید باید مطابق با اهداف استراتژی بازاریابی و هماهنگ با سایر فعالیت‌های اجرایی باشد.

برای اجرایی کردن استراتژی محتوا می‌توان از این هفت مرحله کمک گرفت:

  1. تحلیل کسب‌وکار(مشخص کردن ویژگی‌های محصولات، مشتریان، شناسایی بازاریابی هدف و شیوه‌های ارتباط با مشتری)
  2. اهداف بازاریابی محتوا (استراتژی باید اهداف را پوشش دهد و درنهایت موجب افزایش فروش شود)
  3. استفاده از kpi ها( باید تمام مواردی که می‌خواهید به آن‌ها برسید را قابل سنجش کنید مثل افزایش ترافیک)
  4. شناسایی بهترین بسترهای توزیع محتوا (بسترهایی را که تصور می‌کنید مخاطبین شما در آنجا هستند را مشخص کنید)
  5. فرمت محتوایی خود را مشخص کنید (مشخص کنید که در بسترهای مشخص شده چه محتوایی را می‌خواهید منتشر کنید مثل ویدئو یا عکس یا متن و…)
  6. زمان‌بندی بازاریابی محتوا (باید برنامه زمان‌بندی شده‌ای را برای اجرای برنامه‌های بازاریابی محتوایی پیاده‌سازی کنید)
  7. توزیع محتوا (محتوایی که تولید کرده‌اید را در بسترهای مشخص شده توزیع کنید و نتایج را اندازه‌گیری کنید)

تقویم بازاریابی محتوا

تقویم بازاریابی

در دنیای پرهیاهوی امروزی اگر برنامه‌ای برای محتوا نداشته باشید درصد موفقیتتان بسیار کاهش پیدا می‌کند. به‌طور مثال تصور کنید که وب سایتی راه‌اندازی کرده‌اید. علاوه بر محتوایی که باید در وب‌سایت منتشر کنید باید در شبکه‌های اجتماعی هم فعالیت کنید.

همچنین علاوه بر این موارد باید مقالاتی که تصور می‌کنید قدیمی شده‌اند را به‌روزرسانی کنید. بعضی مقالات هم ممکن است نیاز به ویراستاری و یا اضافه کردن طرح‌های گرافیکی داشته باشید. بنابراین کمتر کسی می‌تواند بدون تقویم محتوا به تمام این موارد پاسخ دهد.

تقویم محتوا یک نقشه اجرایی است که کمک می‌کند تا برنامه زمان‌بندی شده‌ای را از محتوایی که می‌خواهید در آینده منتشر کنید داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد تقدیم محتوا

پرسونا چیست؟

شاید یکی از مهم‌ترین موارد در شروع کسب‌وکارها، استفاده از پرسونا باشد. پرسونا را بیشتر بازاریابان محتوا و دیجیتال مارکتر ها استفاده می‌کنند و این اصطلاحی است که در یک دهه آخر بسیار رواج پیداکرده است.

اگر بخواهیم پرسونا را تعریف کنیم یعنی:

پرسونا به معنای ساخت تصویری ذهنی از مشتری ایده آل است. برای ساخت پرسونا باید منابع مختلف را بررسی کنید و از طریق اطلاعاتی که دارید مخاطب ایده آل تان را تصور کنید و برای آن مشخصات مورد نیاز را بنویسید.

البته آنچه در پرسونا بسیار مهم است این هست که شما همیشه در حال کامل کردن مشتری ایده آل تان باشید تا با کامل کردن آن محصولات و خدماتتان را برای آن مشتری ایده آل طراحی کنید.

بیشتر بخوانید: پرسونا چیست؟ طریقه ساخت پرسونا

قیف بازاریابی محتوا

وظیفه قیف محتوا این است که مشتریان را از مرحله آگاهی از برند و محصولات شما به مرحله خرید و وفاداری هدایت کند. بنابراین با تولید بعضی از محتواها کاربران را جذب می‌کنید و درواقع به جمع‌آوری لید می‌پردازید و با تولید بعضی دیگر از محتواها لید ها را تبدیل به مشتری می‌کنید.

یک قیف محتوا به سه بخش تقسیم می‌شود:

  • بالای قیف (در این قسمت قیف هدف فقط افزایش ترافیک و آگاهی از برند است)
  • میانه قیف (در این قسمت به پرورش و جمع‌آوری لید پرداخته می‌شود)
  • پایین قیف (در این قسمت هدف مشخص کردن لید هایی که صلاحیت دارند و تبدیل کردن آن‌ها به خریدار است)

ابزارهای بازاریابی محتوا

ابزارهای بازاریابی محتوا

بازاریابی با محتوا اگرچه یکی از بهترین روش‌های بازاریابی است، اما انجام دادن آن بدون ابزار کاری مشکل و با آزمون و خطاهای بسیار همراه خواهد بود. ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند در روند بازاریابی کمک کند که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • hubspot (هاب اسپات ابزارهای مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد که ازجمله آن‌ها می‌توان به ابزارهای پاپ آپ و چت زنده اشاره کرد)
  • wordpress (وردپرس یکی از قوی‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا در دنیاست که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است)
  • yoast seo (اگر وردپرس را نصب کرده باشید باید از این پلاگین هم استفاده کنید. چون کمک شایانی به نوشتن مقالات سئو می‌کند)
  • trello (یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت مراحل انجام کارهاست مانند فروش محصولات یا سرویس)
  • گوگل آنالیتیکس (اگر می‌خواهید تسلط بیشتری به کارهایی که در وب‌سایتتان مانند محل ترافیک سایت، نرخ بانس و… داشته باشید می‌توانید از این ابزار استفاده کنید)
  • hot jar (هات جار یکی از پلتفرم‌هایی است که برای بررسی تجربه کاربران سایت استفاده می‌شود.)

بیشتر بخوانید: تمام ابزارهای بازاریابی محتوا برای موفق شدن در بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی

شاید بتوان شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام را یکی از قوی‌ترین بسترهای برای بازاریابی محتوا معرفی کرد. توجه داشته باشید که هیچ استراتژی محتوایی بدون یک استراتژی قوی رسانه‌های اجتماعی کامل نیست. بنابراین اگر در حال طراحی استراتژی هستید حتما زمانی را به رسانه‌های اجتماعی اختصاص دهید.

طبق آماری که در سال گذشته منتشر شد بیش از 2/5 میلیارد در اینستاگرام فعال هستند. باوجود شیوع ویروس کرونا افراد خیلی بیشتر از قبل در شبکه‌های اجتماعی حضور پیدا کردند. اما این سیل جمعیت فضای رقابتی را هم سخت‌تر می‌کند. بنابراین قبل از اینکه شروع به فعالیت در شبکه‌های اجتماعی کنید اول برنامه بازاریابی محتوایی خود را بنویسید.

بیشتر بخوانید: بازاریابی در شبکه های اجتماعی در سال 2020

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

افراد زیادی هستند که تصور می‌کنند بازاریابی محتوا همانند تبلیغات است و تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما اگر کمی به تعاریف و مزایای هرکدام دقت کنید متوجه می‌شوید این دو روش بازاریابی کاملا از یکدیگر متفاوت است.

به‌طور مثال تبلیغات چرخه عمری بسیار کوتاه دارد و بعد از زمان تبلیغات دیگر مخاطبی را نمی‌توانید جذب کنید مگر اینکه دوباره پولی پرداخت کنید. اما در بازاریابی محتوا چرخه عمر محتوا بسیار طولانی است و با تولید یک محتوا مفید و جذاب و به اشتراک گذاشتن آن در بسترهای مختلف تا ماه‌ها و حتی سال‌ها می‌توانید ترافیک جذب کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات در چیست؟

نتیجه گیری

امروزه دیگر مانند گذشته نیست که تبلیغات و دیگر راه‌های بازاریابی نتیجه خوبی داشته باشد. اکثر بازاریابان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از بهترین راه‌های بازاریابی، بازاریابی محتوا است.

در بازاریابی محتوا شما علاوه بر اینکه محصولاتتان را می‌توانید به‌سادگی بفروشید همچنین اعتماد مخاطب خیلی سریع نسبت به دیگر روش‌ها جلب می‌شود. بنابراین اگر کسب‌وکاری هستید که به‌تازگی وارد بازار کارشده‌اید حتما از بازاریابی محتوا استفاده کنید تا رشدی پایدار بتوانید داشته باشید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karinoacademy.ir/?p=8190
اشتراک گذاری:
ali shurgeshti
ali shurgeshti
عاشق راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستم و تمام تلاشم این است که افراد بتوانند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بازاریابی محتوا چیست؟ +راهنمای گام به گام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

ایده هایی جذاب برای بلاگر شدن

6 ایده جذاب

کتاب رایگان 14 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی