یه کتاب عالی برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی برای دانلود اینجا کلیک کن
یه کتاب عالی برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی
0
0

بازاریابی محتوا چیست؟

169 بازدید
بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی از اصلی ترین شاخه های دیجیتال مارکتینگ و یا همان بازاریابی اینترنتی است. 

اگر به چند سال پیش برگردیم می بینیم که افراد برای فروش محصولات خود مدام در روزنامه ها و رسانه ها مانند تلویزیون و رادیو تبلیغات می کردند. بنابراین تنها کسب و کارهایی می توانستند در فروش محصولات و رونق کسب و کارشان موفق باشند که بتوانند هزینه تبلیغات را پرداخت کنند.

اما امروزه روش تبلیغات و بازاریابی محصولات کاملا تغییر کرده است و دیگر مانند گذشته نیست. حتی کسب و کارهای کوچک و نوپا هم می توانند با شرکت های بزرگ رقابت کنند و این تنها با بازاریابی محتوا میسر است.

بازاریابی محتوا چیست؟

تعریف بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یا content marketing به معنای ایجاد و توزیع محتوای با ارزش و جذاب به منظور جذب و بدست آوردن مخاطبان هدف است.

البته تعاریف دیگری هم برای بازاریابی محتوا شده است که تماما همین منظور و مفهوم را می رسانند. بنابراین آنچه در بازاریابی محتوا مهم است ایجاد محتوایی جذاب به منظور جذب مخاطبان هدف است.

تاریخچه بازاریابی محتوا

بعضی از بازاریابان معتقدند که بازاریابی محتوا علمی جدید است. در حالی که اگر به کتاب بازاریابی محتوایی اثر جو پولیتسی مراجعه کنید متوجه می شوید که بازاریابی محتوایی از چندین سال پیش هم وجود داشته است.

اولین فرد که از محتوا به عنوان ابزار بازاریابی استفاده کرد بنجامین فرانک لین بود. بنجامین از محتوا برای رونق تجارت خودش استفاده کرد. در ابتدا جو پولیتسی تصور می کرد که جان دیر اولین فرد بود که از بازاریابی محتوایی استفاده کرده. اما بعد از تحقیقات متوجه شد که افراد دیگری هم بوده اند که از محتوا به عنوان ابزار بازاریابی استفاده می کرده اند.

جان دیِر بود که در حوزه صنایع کشاورزی فعالیت می کرد. هدف جان این بود که به مردم آموزش دهد چطور راحت تر بتوانند به وسیله ابزارهای کشاورزی مشکلات شان را برطرف کنند.

گرچه جان دیر در سال 1866 در گذشت اما شرکتی که تأسیس کرد همچنان یکی از پر تیراژ ترین مجله های کشاورزی را دارد. امروزه بعد از 120 سال ماهانه بیش از 1/5 نیم میلیون کشاورز در 12 زبان و در 40 کشور مختلف از مجله فورو استفاده می کنند.

برای مطالعه بیشتر در مورد تاریخچه بازاریابی محتوا به این لینک مراجعه کنید.

مزایای بازاریابی محتوا

مزایای بازاریابی

اگر تا الان روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری نکرده اید ممکن است بخاطر این باشد که به مزایای بلند مدت آن پی نبرده اید و یا اینکه نسبت به آن ها شک دارید. چون اکثر ما انسان ها عادت کرده ایم نتایج سریعی را دریافت کنیم و از آنچه که نیاز به صبر دارد دوری می کنیم.

اما مزایایی که برای بازاریابی محتوا وجود دارد می تواند شما را در دراز مدت شگفت زده کند. در این قسمت چند نمونه از مزایای بازاریابی محتوا را بیان می کنیم:

  • محتوای بیشتر در سایت (منجر به افزایش اعتماد کاربران و افزایش تعامل آنها با ما می شود)
  • باعث می شود در موتورهای جستجو بیشتر دیده شوید
  • باعث افزایش دامین آتوریتی وب سایت می شود.
  • می توانید با لینک به وب سایت تان ترافیک زیادی را به وب سایت تان انتقال دهید.
  • پتانسیل تبدیل بازدید کنندگان به خریدار بسیار افزایش پیدا می کند
  • محتوا باعث برند سازی قوی می شود
  • محتوا باعث نزدیکی و وفاداری مخاطب با شما می شود
  • هزینه های بازاریابی و ارزش افزوده کاهش پیدا می کند

برای مطالعه بیشتر در مورد مزایای بازاریابی محتوا به این لینک مراجعه کنید. 

انواع بازاریابی محتوا

انواع بازاریابی محتوا مختلف است و فرمت های متفاوتی از آن وجود دارد. و به همین دلیل گاهی اوقات بازاریابی سردرگم می شوند که از کدام نوع محتوا استفاده کنند تا بهترین نتیجه را دریافت کنند.

اکثر بازاریابان محتوا انواع محتوا را بررسی می کنند و  از هر کدام که بهترین نتیجه را دریافت کنند از همان استفاده می کنند. اما گاهی ممکن است که مخاطبین متفاوتی داشته باشید که در این صورت باید از چند نوع مختلف محتوا استفاده کنید.

به طور مثال ممکن است گروهی از مخاطبین شما علاقمند به مقالات متنی باشند. اما ممکن است گروهی دیگر علاقمند به صوت و گروهی دیگر علاقمند به ویدئو باشند. در این صورت باید برای هر سه گروه محتوای با ارزش تولید کند تا بتوانید نظر آن ها را به خود جلب کنید.

در این قسمت چند نوع از بازاریابی محتوا را بیان می کنیم:

  • پست های شبکه اجتماعی
  • بلاگ ها
  • ایمیل مارکتینگ
  • ویدئو
  • پادکست 
  • وبینار
  • اینفوگرافیک 
  • کتاب ها
  • راهنمای رایگان

اگر می خواهید بیشتر با بازاریابی محتوا آشنا شوید می توانید مقاله انواع بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

استراتژی بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا

اگر می خواهید بازاریابی با محتوا را شروع کنید باید برای خودتان استراتژی تعیین کنید. استراتژی که مشخص می کنید باید مطابق با اهداف استراتژی بازاریابی و هماهنگ با سایر فعالیت های اجرایی باشد.

برای اجرایی کردن استراتژی محتوا می توان از این هفت مرحله کمک گرفت:

  1. تحلیل کسب و کار(مشخص کردن ویژگی های محصولات، مشتریان، شناسایی بازاریابی هدف و شیوه های ارتباط با مشتری)
  2. اهداف بازاریابی محتوا (استراتژی باید اهداف را پوشش دهد و در نهایت موجب افزایش فروش شود)
  3. استفاده از kpi ها( باید تمام مواردی که می خواهید به آن ها برسید را قابل سنجش کنید مثل افزایش ترافیک)
  4. شناسایی بهترین بسترهای توزیع محتوا (بسترهایی را که تصور می کنید مخاطبین شما در آنجا هستند را مشخص کنید)
  5. فرمت محتوایی خود را مشخص کنید (مشخص کنید که در بسترهای مشخص شده چه محتوایی را می خواهید منتشر کنید مثل ویدئو یا عکس یا متن و…)
  6. زمان بندی بازاریابی محتوا (باید برنامه زمان بندی شده ای را برای اجرای برنامه های بازاریابی محتوایی پیاده سازی کنید)
  7. توزیع محتوا (محتوایی که تولید کرده اید را در بستر های مشخص شده توزیع کنید و نتایج رار اندازه گیری کنید)

تقویم بازاریابی محتوا

تقویم بازاریابی

در دنیای پر هیاهوی امروزی اگر برنامه ای برای محتوا نداشته باشید درصد موفقیت تان بسیار کاهش پیدا می کند. به طور مثال تصور کنید که وب سایتی راه اندازی کرده اید. علاوه بر محتوایی که باید در وب سایت منتشر کنید باید در شبکه های اجتماعی هم فعالیت کنید.

همچنین علاوه بر این موارد باید مقالاتی که که تصور می کنید قدیمی شده اند را بروزرسانی کنید. بعضی مقالات هم ممکن است نیاز به ویراستاری و یا اضافه کردن طرح های گرافیکی داشته باشید. بنابراین کمتر کسی می تواند بدون تقویم محتوا به تمام این موارد پاسخ دهد.

تقویم محتوا یک نقشه اجرایی است که کمک می کند تا برنامه زمان بندی شده ای را از محتوایی که می خواهید در آینده منتشر کنید داشته باشید. 

قیف بازاریابی محتوا

وظیفه قیف محتوا این است که مشتریان را از مرحله آگاهی از برند و محصولات شما به مرحله خرید و وفاداری هدایت کند. بنابراین با تولید بعضی از محتوا ها کاربران را جذب می کنید و در واقع به جمع آوری لید می پردازید و با تولید بعضی دیگر از محتوا ها لید ها را تبدیل به مشتری می کنید.

یک قیف محتوا به سه بخش تقسیم می شود:

  • بالای قیف (در این قسمت قیف هدف فقط افزایش ترافیک و آگاهی از برند است)
  • میانه قیف (در این قسمت به پرورش و جمع آوری لید پرداخته می شود)
  • پایین قیف (در این قسمت هدف مشخص کردن لید هایی که صلاحیت دارند و تبدیل کردن آن ها به خریدار است)

ابزارهای بازاریابی محتوا

ابزارهای بازاریابی محتوا

بازاریابی با محتوا اگر چه یکی از بهترین روش های بازاریابی است، اما انجام دادن آن بدون ابزار کاری مشکل و با آزمون و خطا های بسیار همراه خواهد بود. ابزارهای زیادی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند در روند بازاریابی کمک کند که به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم:

  • hubspot (هاب اسپات ابزار های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد که از جمله آن ها می توان به ابزار های پاپ آپ و چت زنده اشاره کرد)
  • wordpress (وردپرس یکی از قوی ترین سیستم های مدیریت محتوا در دنیاست که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است)
  • yoast seo (اگر وردپرس را نصب کرده باشید باید از این پلاگین هم استفاده کنید. چون کمک شایانی به نوشتن مقالات سئو می کند)
  • trello (یکی از بهترین ابزار ها برای مدیریت مراحل انجام کارهاست مانند فروش محصولات یا سرویس)
  • گوگل آنالیتیکس (اگر می خواهید تسلط بیشتری به کارهایی که در وب سایت تان مانند محل ترافیک سایت، نرخ بانس و… داشته باشید می توانید از این ابزار استفاده کنید)
  • hot jar (هات جار یکی از پلتفرم هایی است که برای بررسی تجربه کاربران سایت استفاده می شود.)

بازاریابی محتوا در رسانه های اجتماعی

شاید بتوان شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام را یکی از قوی ترین بستر های برای بازاریابی محتوا معرفی کرد. توجه داشته باشید که هیچ استراتژی محتوایی بدون یک استراتژی قوی رسانه های اجتماعی کامل نیست. بنابراین اگر در حال طراحی استراتژی هستید حتما زمانی را به رسانه های اجتماعی اختصاص دهید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karinoacademy.ir/?p=8190
اشتراک گذاری:
واتساپتوییترفیسبوکپینترستلینکدین
ali shurgeshti
ali shurgeshti
عاشق راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستم و تمام تلاشم این است که افراد بتوانند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بازاریابی محتوا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

You have to agree to the comment policy.

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

ایده هایی جذاب برای بلاگر شدن

6 ایده جذاب

کتاب رایگان 14 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی