فهرست مطالب

هر کسب و کاری برای بقا نیاز به بازاریابی محصولات دارد. بازاریابی محصولات در بستر های مختلفی می تواند انجام شود که هر کدام مزیت ها و معایب خودش را دارد. در این جلسه از دوره آموزش رایگان کسب و کار اینترنتی قصد داریم در مورد آخرین مرحله ساخت کسب و کار اینترنتی یعنی بازاریابی و فروش محصولات بپردازیم.

همان طور که در بالا گفته شد فروش و بازاریابی محصولات را از راه های مختلفی می توان انجام داد مانند شبکه های اجتماعی، بهینه سازی سایت، ایمیل مارکتینگ و… که به هر کدام می پردازیم.

بازاریابی محصولات با بهینه سازی سایت

یکی از بهترین روش ها برای بازاریابی محصولات، بهینه سازی سایت یا سئو است. با این روش به طور رایگان روزانه افراد بسیار زیادی را می توانید به سمت وب سایت تان هدایت کنید و از این طریق فروش ایجاد کنید. 

وب سایت های زیادی بخاطر عدم بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو، مجبور اند برای جذب ترافیک تبلیغات زیادی را انجام دهند. همچنین بعضی مدیران وب سایت بخاطر اینکه بتوانند کلمه کلیدی مورد نظرشان را به صفحه اول گوگل برسانند هزینه بسیار زیادی می کنند. اما بعد از چند ماه دوباره به رتبه اصلی شان بر می گردند.

اینگونه بازاریابی محصولات نه تنها به سود کسب و کارتان نیست بلکه بسیار مضر هم هست. برای فروش محصولات تان از طریق سئو باید سه کار را انجام دهید.

انتخاب کلمه کلیدی

1) انتخاب کلمات کلیدی

اولین کاری که باید انجام دهید، انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای کسب و کارتان است. انتخاب کلمات کلیدی مناسب باعث می شود که شما نه تنها سریع تر به صفحه اول گوگل صعود کنید بلکه باعث می شود ترافیک هدفمند تری جذب کنید. برای اینکه بتوانید کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید نکات زیر را رعایت کنید.

  • استفاده از کلمات long tail: کلمات لانگ تیل کلماتی هستند که شامل سه حرف و بیشتر است. به طور مثال کلمه کلیدی حلوا زنجبیلی شکلاتی کلمه ای طولانی است. این طور کلمات باعث می شود که شما سریع تر به صفحه اول گوگل صعود کنید و سریع تر بتوانید در کلماتی مانند پخت حلوا یا حلوا رتبه بگیرید.
  • استفاده از ابزارهای مناسب: برای یافتن کلمه کلیدی مناسب باید ابزارهای مناسبی هم داشته باشید. اما اگر اول راه هستید و نمی خواهید زیاد هزینه کنید می توانید از گوگل ساجست و ریزالت هایی که در پایین هر کلمه کلیدی نمایش داده می شود کمک بگیرید. اما اگر می خواهید هزینه کنید میتوانید از ابزارهایی مانند ahrefs و moz و smrush استفاده کنید.
  • استفاده از محتوا مرتبط: یکی از اشتباهاتی که می تواند ضربه سختی به سایت شما بزند این است که از محتوایی که سرچ بالایی در گوگل دارد استفاده کنید. این کار نه تنها باعث افزایش ترافیک شما نمی شود بلکه گوگل وب سایت شما را به عنوان سایتی زرد شناسایی می کند.
  • استفاده از کلمات کلیدی خاص: هر مقدار کلمات شما خاص تر و محدود تر باشد ترافیک هدفمند تر و در نتیجه فروش بیشتر خواهید داشت. در همان مثال قبلی اگر بجای حلوا زنجبیلی شکلاتی از کلمه حلوا زنجبیلی شکلاتی دو رنگ استفاده شود فقط افرادی وارد وب سایت تان می شوند که به دنبال اینچنین موردی هستند.

2) سئو داخلی

از دیگر مواردی که در بهینه سازی سایت باید رعایت کنید بهینه سازی داخل سایت است. افراد زیادی هستند که اصلا به این مورد اهمیت نمی دهند و تنها بر روی سئو خارجی سایت شان کار می کنند. این کار کاملا اشتباه است و اگر می خواهید در گوگل رتبه بگیرید باید تمام موارد را رعایت کنید.

در واقع سئو داخلی به معانی تمام کارهایی است در داخل سایت باید انجام دهیم تا داخل سایت برای موتورهای جستجو بهینه شود. مواردی مانند بهینه سازی تصاویر، محتوا سئو شده، استفاده درست از تگ ها، افزایش سرعت سایت و … همه جزء سئو داخلی است.

بیشتر بخوانید: سئو داخلی چیست؟ (راهنمای گام به گام)

3) سئو خارجی

سئو خارجی درست برعکس سئو داخلی است یعنی تمام کارهایی که خارج از سایت انجام می شود تا سایت برای موتورهای جستجو بهینه شود. به این دلیل اکثر افراد بیشتر روی سئو خارجی هزینه و تلاش می کنند که سرعت نتیجه گیری از سئو خارجی بسیار بیشتر است. اما ماندگاری سایت در صفحه اول نسبت به سئو داخلی بسیار کمتر است.

بازاریابی محصولات با پرداخت به ازای کلیک

یکی از روش های بازاریابی برای محصولات استفاده از سیستم تبلیغاتی موتورهای جستجو است. اگر دقت کرده باشید هنگام سرچ بعضی کلمات کلیدی نتایجی در اول و آخر صفحه گوگل دیده می شود که کنارش با AD یا آگهی علامت گذاری شده. مانند تصویر زیر:

آگهی در بازاریابی محصولات

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از این روش برای کسب درامد استفاده می کنند. این روش بیشتر مانند مزایده است و برای نشان دادن نتایج شما باید دو فاکتور مهم را رعایت کنید. اول اینکه مبلغی بیشتر از دیگر رقیبانتان پیشنهاد دهد و مورد بعدی اینکه کلمه کلیدی که انتخاب می کنید مرتبط با جستجو افراد باشد.

در سیستم مزایده تبلیغ دهندگان با یگدیگر رقابت می کنند به این صورت که هر فردی که مبلغ بیشتری پرداخته باشد و همچنین کلمه کلیدی مرتبط تری پیشنهاد داده باشد برنده می شود.

اما گاهی اوقات شما به ازای هر کلیک 2 هزار تومن قرار می دهید اما رقیبتان به ازای هر کلیک هزار تومن قرار می دهد. کلمه کلیدی که رقیبتان انتخاب می کند مرتبط تر با جستجو کاربر است. در اینجا اگر چه شما مبلغ بیشتر پرداخته اید اما بدلیل اینکه کلمه کلیدی رقیبتان بیشتر متناسب تا با جستجو مخاطب است آن نشان داده می شود.

بازاریابی محصولات با ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت و محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. همان طور که از اسمش مشخص است یعنی بازاریابی محصولات با ایمیل که اگر درست استفاده کنید بازگشت سرمایه خوبی خواهد داشت.

برای انجام دادن ایمیل مارکتینگ شما باید لیستی از ایمیل کاربران تان داشته باشید. این لیست هر چقدر وسیع تر باشد مسلما فروش شما هم بیشتر خواهد بود. اما توجه داشته باشید که افرادی هستند لیست های ایمیل را به فروش می گذارند که خرید از آن ها و اضافه کردن به لیست ایمیل یکی از بدترین کارهایی است که در ایمیل مارکتینگ می توانید انجام دهید.

چون افرادی که لیست ایمیل آن ها را خریداری کرده اید خودشان در لیست ایمیل شما ثبت نام نکرده اند. اگر به این افراد ایمیل ارسال کنید احتمال اینکه ایمیل شما را به فهرست اسپم اضافه کنند خیلی زیاد است.

چرا باید از ایمیل مارکتینگ استفاده کنیم؟

شما از هر روشی که برای بازاریابی محصولات تان استفاده می کنید باید از ایمیل مارکتینگ هم استفاده کنید. در این قسمت مواردی را ذکر می کنیم که استفاده از ایمیل مارکتینگ را بر هر مدیر کسب و کار واجب می کند. 

  • راه اندازی سیستم ایمیل مارکتینگ بسیار راحت و آسان است و شما بدون اینکه نیاز به تیم حرفه ای و یا افراد متخصص داشته باشید می توانید سیستم ایمیل مارکتینگ خودتان را راه اندازی کنید.
  • می توانید ایمیل هایی که ارسال می کنید را هدفمند سازی کنید. به طور مثال می توانید ایمیل هایتان را فقط به افرادی ارسال کنید که محصول خاصی را خریداری کرده اند. یا اینکه فقط افرادی که از طریق شبکه های اجتماعی عضو سرویس ایمیل شما شده اند ایمیل شما را دریافت کنند.
  • تجزیه و تحلیل ایمیل هایی که ارسال کرده اید به راحتی امکان پذیر است. به طور مثال افرادی که ایمیل را باز کرده اند یا افرادی که شما را به لیست اسپم اضافه کرده اند و یا تعداد افرادی که از طریق ایمیل به وب سایت تان آمده اند و… ممکن است.
  • از طریق ایمیل می توانید ترافیک وب سایت تان را افزایش دهید.
  • هزینه بسیار پایین و همچنین نتیجه بسیار سریع 
  • همان طور که در قبل گفته شد اگر بتوانید درست استفاده کنید نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی را برایتان رغم خواهد زد.

فروش محصولات با بازاریابی محتوا

چهارمین روش برای بازاریابی محصولات، بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوایی یعنی یک رویکرد استراتژیک که با هدف توزیع محتوا و جذب مخاطب برای افزایش فروش تولید میشود. 

مزایای بازاریابی محتوا

  • کاهش هزینه ها
  • آگاهی از برند
  • بهبود سئو و بهینه سازی سایت
  • ایجاد اعتماد در افراد
  • تولید لید یا مشتری راغب
  • شناسایی مخاطبان هدف
شبکه های اجتماعی در بازاریابی محصولات

بازاریابی محصولات از طریق شبکه های اجتماعی

طبق آماری که منتشر شده تا سال 2005 حدود 1 میلیارد نفر و تا سال 2018 بیش از پنج میلیارد نفر در شبکه های اجتماعی عضو شده اند. بنابراین شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام هم می توانند از جمله مواردی باشند که فروش محصولات شما کمک می کند.

4مرحله تا بازاریابی محصولات

با گسترش شبکه های اجتماعی روز به روز به تعداد آن افزوده می شود و رقابت بین کسب و کارها برای فروش محصولات بیشتر میشود. اگر می خواهید محصولات تان را از طریق شبکه های اجتماعی بفروش برسانید حتما این چهار مورد زیر را رعایت کنید.

1) عضویت در شبکه های اجتماعی

قبل از اینکه در شبکه های اجتماعی عضو شوید هدف تان را مشخص کنید و همچنین بعد از اینکه ثبت کردید محتوا و پروفایل خود را با رقیبان تان مقایسه کنید. سعی کنید در تمام شبکه های اجتماعی عضو نشوید چون انرژی بسیار زیادی را از شما می گیرد. فقط در شبکه هایی عضو شوید که احساس می کنید مخاطب قابل توجهی را می توانید جذب کنید.

2) مشخص کردن مشتری

اگر از اکثر مدیران کسب و کار سوال کنید که مشتری ایده آل تان چه کسانی هستند جواب می دهند که تمام افراد جامعه. توجه داشته باشید که مشتری ایده ال شما هر مقدار که مشخصات مشخص تر از لحاظ سن، شهر، شغل، درامد و … داشته باشد محتوایی که تولید می کنید متناسب تر با آن است.

3) ایجاد محتوای جذاب

اگر میخواهید سریع در شبکه های اجتماعی رشد کنید باید محتوایی جذاب و متناسب با کسب و کارتان تولید کنید. همچنین اگر بتوانید محتوای ویروسی تولید کنید سرعت رشد تان چندین برابر خواهد شد. محتوا هایی مانند اینفوگرافیک و ویدئو از جذابیت بسیار زیادی برخوردار هستند مخصوصا اگر از عنوان های جذاب استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور در شبکه های اجتماعی بازاریابی کنیم؟

4) مشخص کردن شاخص kpi

مشخص کردن شاخص kpi باعث می شود که متوجه شوید چه مقدار به هدفی که داشته اید نزدیک شده اید. به طور مثال شما مشخص می کنید که از طریق شبکه های اجتماعی صد میلیون محصول در یک ماه بفروشید. بعد از یک ماه، عملکرد و فروشتان را آنالیز می کنید اگر به هدف رسیده بودید که که برای ماه بعد هدفی بزرگ تر در نظر می گیرید. اگر به هدف تان نرسیده بودید عملکردتان را بررسی می کنید و آنجایی که نیاز به اصلاح دارد را اصلاح می کنید.