0
0

چطور محتوای تاپیک کلاستر بنویسیم؟

184 بازدید

بیش از 90 درصد وب سایت هایی که محتوای زیادی دارند، وب سایت شان ساختار منظم و درستی ندارد. اما با استفاده از محتوای تاپیک کلاستر علاوه بر اینکه ساختار وب سایت تان منظم می شود، همچنین سریع می توانید در موتورهای جستجو رتبه بگیرید.

چون همان طور که گوگل اعلام کرده هدفش فقط نشان دادن بهترین محتوا به کاربران است. با نوشتن محتوای پیلار دقیقا می توانید به این هدف گوگل دست یابید. بنابراین اگر می خواهید ساختاری منظم و محتوایی قوی منتشر کنید حتما از محتوای خوشه ای استفاده کنید.

محتوای تاپیک کلاستر چیست؟

تاپیک کلاستر اسم های دیگری مانند محتوای خوشه ای، کانتت کلاستر، پیلار کلاستر دارد اما بیشتر به همان تاپیک کلاستر معروف است. این شیوه از محتوا نویسی اولین بار توسط وب سایت هاب اسپات اجرا شد و بعد از آن دیگر سایت ها از این روش استفاده کردند.

اگر بخواهیم به صورت ساده و روان تاپیک کلاستر را تعریف کنیم یعنی چند محتوای فرعی که هر کدام اطلاعات کامل تری در مورد محتوای اصلی قرار داده اند. به تصویر زیر دقت کنید:

محتوای تاپیک کلاستر

در تصویر بالا صفحه ای اصلی (پیلار) قرار دارد که محتوایی فرعی (کلاستر) آن را احاطه کرده اند. هر کدام از این محتوای فرعی، محتوای اصلی را به صورت جامع تر و کامل تر توضیح می دهند.

پیلار و یا همان مقاله اصلی، محتوایی است که سرچ بالایی دارد و کلیده واژه هد (یعنی کلمه ای که از کلید واژه های مختلفی را می توان گرفت ) است نه لانگ تیل (به کلید واژه طولانی لانگ تیل گفته می شود)

بنابراین اگر بخواهیم محتوایی تاپیک کلاستر بنویسیم باید به دنبال کلیده واژه ای باشیم که تعداد سرچ بالایی دارد و هد است. کلماتی مانند سئو، دیجیتال مارکتینگ، مدیریت، بازاریابی و… همه جزو کلماتی هستند که می توانند محتوای پیلار قرار گیرند.

اهمیت استفاده از محتوای خوشه ای

اگر کمی به ساختار وب سایت تان توجه کنید احتمالا هیچ ساختار منظمی را نتوانید برای آن مجسم کنید. یکی از مواردی که باعث می شود محتوای پیلار کلاستر از دیگر محتواها متمایز شود، کمک به بهبود ساختار سایت است.

اگر شما هم مقالات زیادی در وب سایت تان منتشر کرده اید احتمالا سایت تان ساختار منظمی ندارد. حتی گاهی اوقات ممکن است درباره یک کلمه کلیدی چند مقاله نوشته باشید که این باعث می شود گوگل میان چند کلمه کلیدی سردرگم شود.

اما اگر از محتوای تاپیک کلاستر استفاده کنید هر کلمه در قسمت مخصوص به خود قرار می گیرد و دیگر ساختار وب سایت تان بهم ریخته نمی شود. به تصویر زیر دقت کنید:

محتوای خوشه ای

همان طور که مشاهده می کنید هر کدام از محتواها هیچ نظم خاصی ندارد و این ظاهر اصلی بیشتر وب سایت ها است.

همچنین یکی دیگر از مواردی که اهمیت استفاده از محتوای تاپیک کلاستر را چندین برابر می کند، کمک به سردرگم نشدن مخاطب است. مثلا مخاطبی در حال مطالعه مقاله ای و با کلمه ای روبرو می شود که می خواهد بیشتر در مورد آن بداند، اگر نویسنده از محتوای خوشه ای استفاده کرده باشد حتما در مقاله لینک داده شده توضیح کامل در مورد آن داده است.

حتی گاهی اوقات دیده شده که مدیران سایت برای اینکه بتوانند مقاله ای طولانی بنویسند، موضوعاتی را مورد بحث قرار می دهند که هیچ ارتباطی با محتوای اصلی ندارد. در حالی که با استفاده از محتوای تاپیک کلاستر فقط محتوایی نوشته می شود که کاملا مرتبط با موضوع اصلی است.

اگر از محتوای کلاستر در مقالات تان استفاده کنید وب سایت تان ظاهری منظم به خود میگیرد و کاربر دیگر نگران سردرگم شدن نیست. در تصویر زیر ساختار وب سایتی که از محتوای کلاستر استفاده می کند مشاهده می شود:

ساختار خوب با محتوای کلاستر

همان طور که مشاهده می کنید هر کدام از پیلار ها دارای محتوای فرعی مخصوص به خود هستند.

بیشتر بخوانید: چطور استراتژی محتوا بنویسیم؟

روش پیاده سازی محتوای تاپیک کلاستر

قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوای خوشه ای کنید موضوعات اصلی وب سایت تان را بررسی کنید و موضوعی که می تواند به عنوان پیلار قرار بگیرد را انتخاب کنید. به طور مثال ما کلمه سئو را به عنوان محتوای اصلی قرار می دهیم.

مقالات مختلف را بررسی می کنیم و موضوعات فرعی مقاله اصلی را مشخص می کنیم. به طور مثال محتوای ما می تواند شامل موارد زیر شود:

  • سئو داخلی چیست
  • سئو خارجی چیست
  • سئو کلاه سیاه چیست
  • سئو کلاه سفید چیست
  • سئو کلاه خاکستری چیست
  • سئو تکنیکال چیست
  • سئو محلی چیست
  • و…

شما هر موضوعی را که مرتبط با محتوای اصلی است، می توانید در محتوا قرار دهید. بنابراین از این جهت اصلا محدود نمی شوید و هر مقدار محتوای اصلی موضوعات فرعی بیشتری را شامل شود گوگل به این نتیجه می رسد که محتوای شما کامل تر است.

بعد از اینکه هر کدام از موضوعات مقاله پیلار را مشخص کردید برای هر کدام در حد یک یا دو پاراگراف توضیح می دهید. بعد از اینکه توضیح دادید اگر مقاله ای کامل و جامع که موضوع اصلی را با تمام جزئیات شامل شده باشد مثلا سئو داخلی، داشتید به آن لینک می دهید. اگر نداشتید مقاله ای جامع و کامل برای آن تهیه می کنید.

توجه داشته باشید که محتوای فرعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر مقدار که محتوای فرعی کامل تر و جامع تر باشد و از این طریق بتواند در نتایج اول گوگل رتبه بگیرد، مقاله پیلار هم سریع تر می تواند رتبه بگیرد.

چطور صفحات پیلار را تشخیص دهیم؟

اگر می خواهید شروع به نوشتن محتوای تاپیک کلاستر کنید اولین کار مشخص کردن موضوعات پیلار و اصلی است. برای اینکه بتوانید کلمات پیلار را تشخیص دهید می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  1. کلماتی انتخاب کنید که حداقل بالای 20 زیر مجموعه بتوان برای آن درست کرد
  2. اگر کلمه ای که انتخاب کرده اید طولانی است کلمه پیلار نیست
  3. آیا این کلمه می تواند تمام سوالات کاربران مربوط به آن حوزه کاری را پوشش دهد
  4. اگر موضوعی جزئی را انتخاب کرده اید کلمه پیلار نیست

بنابراین با توجه به این شاخص ها می توان متوجه شد که آیا این کلمه ای که انتخاب کرده اید می تواند به عنوان محتوای تاپیک کلاستر استفاده شود یا خیر.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karinoacademy.ir/?p=8517
اشتراک گذاری:
ali shurgeshti
ali shurgeshti
عاشق راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستم و تمام تلاشم این است که افراد بتوانند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند
مطالب بیشتر

باکس دانلود

نظرات

0 نظر در مورد چطور محتوای تاپیک کلاستر بنویسیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

ایده هایی جذاب برای بلاگر شدن

6 ایده جذاب

کتاب رایگان 14 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی