تحلیل رقبا از جمله کارهایی است که هر صاحب کسب و کار باید انجام دهد. این کار باعث می شود که متوجه شوید رقیبانتان در چه سطحی قرار دارند و چه کارهایی باید انجام دهید تا بتوانید از آن ها موفق تر عمل کنید. اگر رقیبان را بررسی نکنید ممکن است مدت ها تلاش و زحمت بکشید بدون اینکه نتیجه ای دریافت کنید. اما با بررسی رقبا فقط با پیدا کردن یک نقطه ضعف می توانید رقیبتان را پشت سر بگذارید.

منظور از تحلیل رقبا چیست؟

منظور از تحلیل رقبا در بازاریابی این است که نقاط قوت و ضعف رقبای بالفعل و بالقوه خود را آنالیز کنیم. که اینکار باعث شناسایی فرصت ها و تهدید های موجود می شود. تجزیه و تحلیل رقبا باعث می شود که تهدید ها و فرصت ها را شناسایی کنید و آن ها را پوشش دهید. پوشش دادن مزایایی که رقیب شما دارد و همچنین پوشش دادن نقاط ضعفی که رقیب شما دارد. این کار باعث می شود تا شما نسبت به رقیبانتان قوی تر به بازار وارد شوید.

در کسب و کارتان همیشه به دنبال مزیت رقابتی و استراتژی های جدید باشید

مزایای آنالیز و تحلیل رقبا

متوجه می شوید که:
  • رقیبان تان چه کسانی هستند
  • چه محصول و خدماتی را به فروش می رسانند
  • در گذشته چه استراتژی را دنبال کرده اند و اکنون چه استراتژی را در پیش گرفته اند
  • برای تبلیغ محصولات و خدمات شان از چه تبلیغاتی استفاده می کنند
  • چه نقاط قوت و ضعفی در بخش فروش و تحویل محصول به خریدار دارند
  • چه کارهایی را انجام دهید می توانید موفق تر از آن ها عمل کنید
مزیت رقابتی در تحلیل رقبا

مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی در واقع به معنای ویژگی هایی است که یک کسب و کار را از دیگر کسب و کارهای مشابه متمایز می کند و در نتیجه باعث افزایش فروش و یا کاهش فروش می شود. با توجه به تعریف بالا بسیار مهم است که شما ویژگی هایی را برای کسب و کارتان در نظر بگیرید که منجر به افزایش فروش شما شود. 

چرا مزیت رقابتی از اهمیت بالایی برخوردار است؟

به طور مثال شما کسب و کاری را راه اندازی کرده اید و برای اینکه بتوانید با رقیبی که سالیان متوالی در حوزه شما فعال است رقابت کنید با مانند آن ها رفتار کنید. رفتار هایی مانند فروش ویژه گذاشتن مانند آن ها، پایین آوردن قیمت مانند آن ها، محصولاتی مانند آن ها و… مطمئنا اگر مزیت رقابتی نداشته باشید با چنین مشکلی مواجه می شوید و برای اینکه بتوانید فروش ایجاد کنید باید قیمت هایی کم تر از رقیبان و کمپین هایی پر هزینه تر از آن ها برگزار کنید. این روش بازاریابی و کسب درامد مطمئنا طولی نمی کشد که با شکست مواجه می شود.

روش های ایجاد مزیت رقابتی

استراتژی های مختلفی برای ایجاد مزیت رقابتی وجود دارد. در این قسمت سعی شده که سه استراتژی مهم و کاربردی را بیان کنیم تا شما عزیزان بتوانید نتایج بهتری دریافت کنید.

1) زنجیره ارزش

زنجیزه ارزش یعنی زمانی که میخواهیم کسب و کاری را با کسب و کار دیگر مقایسه کنیم نمی توانیم بگوییم این شرکت از  آن شرکت بهتر است. این کلی نگریستن اشتباه است و درست آن به این صورت است که چه قسمت هایی از آن کسب و کار موفق باعث موفقیت آن شده است. در واقع چه قسمت هایی از یک کسب و کار باعث ارزش آن شده تا در نتیجه منجر به موفقیت شده است. برای اینکه بتوانید در تحلیل زنجیره ارزش موفق عمل کنید باید به آن از دو دیدگاه نگاه کنید:
  • دیدگاه هزینه محور: یعنی تمام هزینه ای که در کسب و کارتان می شود چگونه بین بخش های مختلف کسب و کارتان توزیع می شود.
  • دیدگاه ارزش محور: یعنی هر کدام از بخش ها چه مقدار در زنجیره ارزش تأثیر گذار هستند.

کاربرد زنجیره ارزش

به طور مثال دو شرکت فروش موبایل با یکدیگر رقابت می کنند. هر دو شرکت گوشی را به قیمت یک میلیون تولید می کنند و به قیمت دو میلیون می فروشند. شرکت الف سودی که کسب می کند حاصل از مواد اولیه ارزان است. اما شرکت ب سودش حاصل از بازاریابی و فروش خوب است که در نهایت می تواند به قیمت دو میلیون بفروشد. هر کدام از دو شرکت باید بدانند که در چه جایگاهی با شرکت رقیب موفق تر عمل کرده اند. از این طریق می توانند بخش دیگر را هم تقویت کنند تا فروش بیشتری نسبت به شرکت دیگر داشته باشند.

2) استراتژی رهبری هزینه

خرید ارزان مواد اولیه: مزیت رقابتی شما می تواند تأمین ارزان مواد اولیه باشد. مواد اولیه می تواند شامل تأمین ارزان نیروی انسانی، قرار دادهای ارزان قیمت، موادی که برای تولید محصول نیاز است و … شود.

اول بودن در یک بازار: گاهی اوقات با پیشتاز بودن در یک بازار می توانید هزینه ها را بسیار کاهش دهید و همچنین فروش خوبی را ایجاد کنید. 

الگو برداری از رقیبان: گاهی اوقات هزینه های شما با انجام ندادن سعی و خطا های رقیبان تان بسیار کاهش پیدا می کند. این روش هم می تواند مزیت رقابتی خوبی برای شما با رقیب تان باشد.

3) استراتژی تمایز

تمایز در محصولات: اولین مورد که از اهمیت قابل توجهی برخوردار است متمایز بودن در محصولات است. به طور مثال فروش موبایلی که مصرف باطری بسیار پایینی بسیار بیشتر از موبایلی است که مصرف باطری بالایی ولی با قیمت پایین دارد.

تمایز در خدمات: یکی از روش هایی که خریداران زیادی را جذب می کند تمایز در خدمات است. شما می توانید در کنار محصولی که ارائه می دهید خدمات ویژه ای هم در نظر بگیرید تا مشتریان بیشتری را جذب کنید.

تمایز در تولید: شرکت های زیادی هستند که محصولات متنوعی را تولید می کنند. اما محصولی که از جدیدترین ویژگی های روز دنیا بهره ببرد شرکت های کمی هستند که استفاده کنند. حتی گاهی اوقات محصول هر مقدار که سنتی تر باشد احتمال فروش بیشتر دارد.

روش تحلیل رقبا

چطور رقیبان کسب و کار مان را تحلیل کنیم؟

برای اینکه بتوانید رقیبان تان را تحلیل کنید، باید آن ها را طبقه بندی کنید و هر کدام را دقیق زیر ذره بین قرار دهید. برای تحلیل رقبا می توانید از روش های زیر و همچنین ابزاری که بیان شده استفاده کنید

1) طبقه بندی رقبا

امروزه کسب و کارهای زیادی در حال فعالیت هستند و هر کدام از آن ها مزیت های خود را دارد. اما اگر می خواهید در میان انبوه رقبا متمایز باشید باید تحلیل رقبا را بر اساس این سه مورد زیر برنامه ریزی کنید.

  • شناسایی نقاط قوت و ضعف رقیبان و پوشش دادن آنها
  • همیشه به نیاز های بازار توجه داشته باشید و سعی کنید مطابق با آن محصولات تان را تولید کنید.
  • همیشه سعی کنید یک قدم از رقیبان تان جلو تر باشید 

2) شناسایی رقبا

تمام رقیبانی که دارید را شناسایی کنید. ممکن است رقیبان شما در فضای مجازی مانند شبکه های اجتماعی و وب سایت ها باشند و یا ممکن است که در این شبکه ها جضور نداشته باشند. توجه داشته باشید که عدم حضور رقیبان تان در فضای مجازی می تواند یک مزیت رقابتی عالی نسبت به آنها باشد

3) بررسی رقبای بازار

بعد از اینکه رقیبان تان را شناسایی کردید تحقیق کنید که آیا در فضای مجازی فعالیت دارند یا در فضای آفلاین. همان طور که در بالا گفته شد رقیبان شما در فضای آفلاین زیاد با اهمیت نیستند چون بازار اصلی (بازار آنلاین)را از دست داده اند. اما شما فقط باید مزایای آنها را الگو برداری کنید. رقیبان آنلاین را هم با ابزاری که در پایین گفته می شود میتوانید بررسی کنید.
راهنمای تحلیل رقبا

راهنمای بررسی رقبا در فضای آنلاین

افرادی که می خواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند باید دیگر رقیبان خود را بررسی کنند تا متوجه شوند که چه مقدار باید روی کسب و کار آنلاین شان سرمایه گذاری کنند. چون کسب و کارهایی هستند مانند طراحی سایت که از بازاریابی اینترنتی و بهینه سازی حرفه ای برخوردار هستند. اگر فردی بخواهد در این زمینه وارد شود باید مهارت های خود را بسیار بالا ببرد تا بتواند با این افراد رقابت کند. اما اگر کسب و کاری مانند فرش فروشی و یا چاپ عکس بخواهید راه اندازی کنید نیاز به مهارت های حرفه ای در زمینه کسب و کار اینترنتی ندارید و بابهینه سازی و بازاریابی اندکی میتوانید از رقیبان تان پیشی بگیرید.

1) سئو سایت را بررسی کنید

ابزارهای زیادی برای بررسی سئو سایت رقیبان وجود دارد. اما moz و ahrefs از بهترین این ابزارها هستند که کمک زیادی به شناسایی کلمات کلیدی رقیبتان، تعداد بک لینک ها، اینکه از چه سایت هایی بک لینک گرفته اند و … می کند. 

2) با خرید کردن رقیبتان را آنالیز کنید

می توانید با خرید کردن فرایند خرید رقیبانتان را بررسی کنید. مواردی مانند میزان راحتی خرید از سایت، خدمات پس از فروش، سرعت دریافت محصول، تجربه کاربری سایت، روش های جذب اعتماد و ….بررسی کنید.

3) از چه روش هایی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده می کنند

تبلیغات نقش مهمی در فروش هر کسب و کار دارد. بنابراین بسیار مهم است که متوجه شوید رقیبان شما از چه روش هایی برای فروش محصولات شان استفاده می کنند. این روش ها می تواند شامل:

4) روش های ارتباط با مشتری را بررسی کنید

در بخش تماس با ما رقیبتان بروید و تمام راه های ارتباطی که دارد را بررسی کنید. ارتباط با مشتری تأثیر بسیار زیادی  در اعتماد سازی و در نهایت فروش دارد. ارتباط می تواند از طریق جیمیل، شماره تماس شرکت، شماره موبایل، از طریق شبکه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام، به صورت حضوری و… شود.

5) محتوای آن ها را آنالیز کنید

اگر می خواهید از طریق موتورهای جستجو ترافیک زیادی را جذب کنید تولید محتوا مهم چیزی است که باید انجام دهید. بنابراین محتوای رقیبانتان را بررسی کنید تا متوجه شوید از چه محتوایی استفاده می کنند و کیفیت محتوا آن ها در چه سطحی هست. محتوا می تواند شامل:

  • تصاویر
  • مقالات
  • ویدئو ها
  • اینفوگرافیک ها
  • پادکست ها