آیا از انتشار محتوا خسته شده اید؟!
شاید تولید محتوا یکی از سخت ترین کارهایی باشد که هر روز ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم اما باز هم نتیجه مورد نظرمان را نمی گیریم. در این مقاله قصد داریم در مورد تقویم محتوا صحبت کنیم .
ابزاری که به شما کمک می کنید تا هیچ وقت در تولید محتوا و انتشار محتوا مشکل نداشته باشید. با تقویم محتوا شما از 78 درصد بازاریابان جدا می شوید و درصد رشد تان بسیار بیشتر می شود.
اکثر بازاریابان فقط به این دلیل تولید محتوا می کنند که بگویند این هفته و یا امروز تولید محتوا کرده اند. علاوه بر این، کار تولید محتوا را کاملا با عجله انجام می دهند. مطمئنا با این شیوه از کار کردن به نتایج دلخواه نمی توان رسید.
بنابراین در این قصد داریم در مورد تقویم محتوا صحبت کنیم. تقویمی که باعث میشود هیچ وقت در انتشار محتوا عجله نکنید و همیشه یک قدم از دیگر رقیبانتان جلوتر باشید.
تقویم محتوا چیست؟
تقویم محتوا یا تقویم تولید محتوا یک برنامه مکتوب از زمان و مکان برنامهریزی برای انتشار محتوای آینده است. یعنی شما توسط این تقویم مشخص میکنید که هفته دیگر در چه زمانی، چه بستری و در رابطه با چه موضوعی میخواهید محتوا منتشر کنید.
داشتن تقویم تولید محتوا به چه علت مفید است
اگر شبکه اجتماعی و یا وبلاگ شما فقط جهت سرگرمی است و گاهی به آن سر میزنید و محتوا منتشر میکنید نیازی به تقویم تولید محتوا ندارید. اما اگر برای رونق کسبوکار آنلاین خود از بازاریابی محتوا استفاده میکنید باید از تقویم بازاریابی محتوا استفاده کنید.
1. با داشتن تقویم محتوایی در زمان صرفهجویی میکنید :
زمانی که از تقویم محتوا استفاده میکنید در واقع دارید در وقت و انرژی که صرف شبکههای اجتماعی و وبسایت میکنید صرفهجویی میکنید.
همچنین داشتن تقویم محتوا به شما امکان میدهد که از قبل برنامهریزی کنید و کارهای خود را بهصورت منظم انجام دهید و از چند وظیفهای پرهیز کنید.
چون گاهی اوقات با زیاد شدن کارها و عدم برنامهریزی سردرگم میشویم و نمیدانیم باید چهکاری را در چه زمانی و با چه هدفی انجام دهیم. اکثر افراد در این مواقع فقط با ارسال پست در بسترهای موردنظر تصور میکنند که کار را بهدرستی انجام دادهاند. اما وقتی از آنها، از دلیل کار و کیفیت کار سؤال میشود پاسخی ندارند.
2. باعث استمرار در ارسال پست میشود:
اگر میخواهید در وبسایتتان و یا شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام و یوتیوب رشد کنید شرط اول تمام کارشناسان استمرار در ارسال پست است. تداوم در ارسال پست باعث جلب توجه مخاطبان و تعامل چشمگیر آنان و در نتیجه افزایش رشد بر اساس الگوریتمهای مختلف میشود.
بنابراین تقویم تولید محتوا به شما کمک میکند تا از قبل برنامه داشته باشید و برای هرروز از قبل مشخص کنید که چه محتوایی باید ارسال کنید.
3. با تقویم محتوا از اشتباهات جلوگیری میکنید:
گاهی به خاطر عدم برنامهریزی و نداشتن تقویم در کار تولید محتوا و بازاریابی محتوا مرتکب اشتباهاتی میشویم مثل اشتباهات تایپی و یا کپی کردن مطالب دیگران
این اتفاق بیشتر به خاطر نداشتن برنامه از پیش تعیین شده رخ میدهد. برنامهای که به ما کمک کند تا قبل از رسیدن روز موعود برای تولید محتوا برنامهریزی کنیم.
4. با داشتن تقویم محتوا پرواز کنید:
تمام شرکتهای بزرگ که در صنعت خود جزو تاپ ترین ها هستند همزمان چند بستر را مدیریت میکنند. اگر میخواهید سریعتر در حوزه کاری خود پیشرفت کنید با همزمان در چندین شبکه بهصورت متمرکز فعالیت کنید. این کار باعث میشود که هیچ مخاطب هدفی را از دست ندهید و فروش بیشتری داشته باشید.
همچنین گاهی اوقات مجبور به برگزاری چند کمپین باهم میشوید و در این زمان اگر تقویم محتوا نداشته باشید مطمئنا شکست میخورید. اما با داشتن تقویم بهراحتی میتوانید همزمان چند کمپین را مدیریت کنید و از این طریق رشد خود را چند برابر کنید.
5. لحظههای مهم را از دست ندهید:
با داشتن تقویم بازاریابی محتوا دیگر لحظههای مهم سال را از دست نمیدهید. لحظههایی که برای مخاطبان هدفتان مهم است و این زمان یکی از برترین زمانها برای ایجاد فروش بیشتر است.
بهطور مثال اکثر افراد در جمعه آخر ماه نوامبر بلک فرایدی و یا جمعه سیاه برگزار میکنند. اگر از قبل برای این روز برنامه داشته باشید بهراحتی میدانید که مخاطبین شما در این بیشتر چه کالاهایی را از شما خرید میکنند.
6. آنچه مفید است را پیگیری و بهبود دهید:
گاهی اوقات از یک رویداد خاص نتیجهای شگفتانگیز و یا نتیجهای مأیوسکننده میگیرید، این بهترین زمان برای بهبود است. با بهبود دادن هرکدام از نقاط ضعف و قوت در رویداد بعدی بهصورت بهتر و قویتر میتوانید ظاهر شود.
به یاد داشته باشید که همیشه آنچه برنامهریزی میشود، انجام میشود و آنچه اندازهگیری میشود بهبود مییابد.
بیشتر بخوانید: چطور یک محتوای خوب بنویسیم؟
ابزارهای ساخت تقویم محتوا
برای ساخت تقویم محتوا مطمئنا به ابزارهایی نیاز دارید که کارتان را راحتتر کند. ابزارهای زیادی برای این کار وجود دارد که ما به چند مورد از آنها اشاره میکنیم:
- نرمافزار اکسل : اکسل نرمافزاری است که علاوه رابط کاربری بسیار ساده در تمام کامپیوترها هم موجود هم است. پس شما همین الان میتوانید شروع به برنامهریزی و ساخت تقویم تولید محتوا کنید بدون اینکه نیاز به دانش خاصی داشته باشید.
- Google sheets: گوگل شیت از دیگر ابزارهایی است که به شما امکان میدهد تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید و حتی در صورت نیاز آن را با دیگران به اشتراک بگذارید.
- نرمافزار trello: ترلو یکی از برترین نرمافزارهای مدیریت پروژه است که مخاطبین بسیار زیادی دارد و خوشبختانه فعلا در ایران تحریم نیست. این نرمافزار رابط کاربری بسیار سادهای دارد و برای تمام سیستمعاملها موجود است.
ساخت تقویم تولید محتوا
همانطور که در بالا گفته شد شاید ساخت تقویم محتوا کار سخت و زمانبری باشد اما کمک بسیاری به رشد کسبوکار میکند. تقویم تولید محتوا با توجه به کوچک و یا بزرگ بودن کسبوکار شما و همچنین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما متغیر است.
ممکن است زمانی تقویم محتوایی فقط شامل برنامهریزی یک ماه شود و حتی یک هفته و گاهی ممکن است تا برنامه 6 ماه آینده را هم شامل شود. بنابراین آنچه مهم است اهداف و برنامههایی است که برای رشد کسبوکارتان دارید.
برای ساخت تقویم تولید محتوا میتوانید از روش زیر کمک بگیرید:
1. اهداف خود را تعیین کنید
قبل از اینکه نرمافزار تقویم محتوا را باز کنید و شروع به برنامهریزی کنید هدفتان را مشخص کنید. هدف ممکن است افزایش فروش تا چند ماه آینده باشد و یا ممکن جمعآوری لید و یا برندسازی باشد.
حتی اهداف میتواند شامل مواردی مانند افزایش اعتماد کاربران، افزایش ترافیک سایت و یا وفادار کردن مشتریان فعلی باشد. پس در انتخاب هدف محدودیتی وجود ندارد و این وابسته به استراتژی است که انتخاب میکنید.
بهطور مثال هدف شما افزایش لید تا دو ماه آینده است. برنامهریزی میکنید تا در شبکههای اجتماعی که فعالیت میکنید مثل اینستاگرام و تلگرام و از طریق وبسایت لید جمعآوری کنید.
برای اینکار شروع میکنید به تهیه آموزشهای رایگان و توزیع کردن آن در بسترهای مختلفی که فعالیت میکنید.
2. مشخص کردن بسترهای توزیع محتوا
در مرحله دوم بسترهایی که میخواهید در آنها محتوا را توزیع کنید و از طریق آنها مخاطب کسب کنید را مشخص کنید. بسترهایی مثل وبسایت، اینستاگرام، تلگرام و… از بهترین شبکههای رسیدن به مخاطب هدف است.
اگر هنوز یک تیم تشکیل ندادهاید و تنها هستید حتما روی یک شبکه تمرکز کنید و بعدازاینکه کسبوکارتان پیشرفت کرد بر روی دیگر شبکهها سرمایهگذاری کنید. این باعث میشود که تمرکز شما بیشتر شود و سریعتر رشد کنید.
3. نوع محتوا را مشخص کنید
هر شبکهای محتوای متناسب با خود را میطلبد. بهطور مثال وبسایتهای بیشتر از محتوای متنی استفاده میکنند و در اینستاگرام بیشتر تصاویر و فیلمهای کوتاه به اشتراک گذاشته میشود.
4. برای انتشار برنامهریزی کنید
برای هرکدام از بسترهایی که میخواهید در آنها فعالیت کنید محتوا و زمان انتشار را مشخص کنید. البته اگر رویداد خاصی وجود دارد میتوانید محتوایی متناسب با آن روز تولید کنید تا از این طریق مخاطبان بسیار بیشتری کسب کنید.
در پایین نمونه ساخت تقویم محتوا آورده شده:
بیشتر بخوانید: انواع روش های تولید محتوا
تقویم محتوای شبکههای اجتماعی
8 مرحله برای ایجاد تقویم محتوای شبکه های اجتماعی:
1. تمام شبکههای اجتماعی که مخاطبان هدف شما در آنجا حضور دارند را مشخص کنید:
اگر در شروع راهاندازی کسبوکار و یا راهاندازی شبکههای اجتماعی باشید شاید انتخاب آن کمی مشکل باشد. اما برای اینکه راحتتر بتوانید شبکههای اجتماعی موردنظرتان را مشخص کنید میتوانید از رقیبانتان کمک بگیرید.
با تحقیق و بررسی اینکه بهترین رقیبان شما در چه شبکههایی فعالیت میکنند میتوانید شروع کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که آیا فعالیت آنها ادامه دارد و یا اینکه آن را رها کردهاند. هرکدام از این موارد میتواند سیگنال مثبت و یا منفی در رابطه با آن شبکه باشد.
2. بهترین و مؤثرترین شبکههای اجتماعی را مشخص کنید
در مرحله دوم بهترین و مؤثرترین شبکههای را انتخاب کنید. اگر چند وقتی است که در این شبکهها فعالیت میکنید میتوانید با توجه به بازخوردی که از این شبکهها دریافت کردهاید آن را انتخاب کنید.
اما اگر در ابتدا راهاندازی شبکههای اجتماعی هستید بهتر است از رقیبان استفاده کنید. بهطور مثال اگر شرکت کارینو آکادمی بخواهد بسترهای جدید برای تولید محتوا انتخاب کند، شبکههایی مانند فیسبوک، تویتر را انتخاب نمیکند.
اما کسبوکاری ممکن است با توجه به حوزه کاری که در آن فعالیت میکند فیسبوک و تویتر بسیار مناسبش باشد. و فعالیت در این شبکهها باعث شود تا از این طریق به مخاطبان بینالمللی زیادی دسترسی پیدا کند.
3. محتوای متناسب با هرکدام از شبکهها را تعیین کنید
بعد از انتخاب شبکههای موردنظر باید محتوای متناسب با هرکدام را مشخص کنید. هرکدام از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام، یوتیوب و… باید محتوای متناسب با آن را به اشتراک گذاشت.
بهطور مثال در شبکهای مانند اینستاگرام محتوای ویدئویی مخاطبان بسیار بیشتری دارد. اما در تلگرام بیشتر محتوای متنی پسندیده میشود و یا در یوتیوب بیشتر محتوای ویدئویی طولانی به اشتراک گذاشته میشود.
4. یک کتابخانه محتوا داشته باشید
همانطور که در قبل گفته شد داشتن تقویم محتوا باعث میشود تا کیفیت محتوا افزایش پیدا کند. اما این اتفاق زمانی رخ میدهد که شما از قبل محتوایی تولید و آماده کرده باشید تا در زمان موردنیاز استفاده کنید.
با این روش همیشه محتوایی از قبل برای انتشار دارید و این باعث میشود همیشه از زمان جلوتر حرکت کنید. برای داشتن کتابخانه محتوا میتوانید از dropbox یا google drive استفاده کنید.
این دو ابزار به شما کمک میکند تا بهراحتی محتوایی باید حجمهای بالا را دستهبندی کنید. همچنین توسط این دو ابزار همیشه چه از طریق لپتاپ و چه از طریق گوشی به فایلها دسترسی دارید. بنابراین حتی زمانی که در سفر باشید و به سیستم دسترسی نداشته باشید باز هم در انتشار محتوا مشکلی نخواهید داشت.
5. محتوا را سازماندهی کنید
بعدازاینکه تمام اطلاعات موردنیازتان را جمعآوری کردید و تمام مراحل قبل را انجام دادید نوبت به سازماندهی محتوا میرسد. باید مشخص کنید که در هر شبکه مثلا یوتیوب چه زمانهایی میخواهید پست ارسال کنید.
توجه داشته باشید که انتشار و توزیع محتوا باید متناسب با تیمی که دارید انجام دهید. گاهی اوقات ممکن است یک تیم بیست نفره باشید بنابراین شبکههای بیشتری را میتوانید مدیریت کنید. اما گاهی اوقات ممکن است تنها باشید که در این صورت باید مهمترین شبکه را انتخاب کنید.
6. شروع به ساختن محتوا کنید
بر اساس شبکههایی که انتخاب کردهاید و محتوایی که متناسب با هرکدام است، شروع به ساخت محتوا کنید. سعی کنید حداقل تا چند روز محتوای آمادهشده داشته باشید تا اگر به مشکلی برخوردید در انتشار محتوا مشکلی پیش نیاید.
7. برای انتشار برنامهریزی کنید
هر شبکهای زمان مخصوص به خود را برای انتشار محتوا میطلبد. بنابراین سعی کنید از رقیبان الگوبرداری کنید و بعد از چند مدت که از کارتان گذشت با توجه به بازخوردی که در زمانهای مختلف دریافت میکنید بهترین زمان را انتخاب کنید.
شاید برایتان سخت باشد که همیشه در زمان مشخصی محتوا انتشار کنید. برای اینکه با مشکلی روبرو نشوید میتوانید از وبسایتهایی مانند نوین هاب یا buffer کمک بگیرید.
درست کردن تقویم محتوایی سایت هم به همین صورت است و شما راحتی میتوانید با تعیین هدف و برنامه ریزی محتوا تقویم محتوایی سایت تان را درست کنید.
نحوه درست کردن تقویم محتوای اینستاگرام
در قسمت بالا بهصورت مفصل شیوه ساخت تقویم محتوا شبکههای اجتماعی بیان شد. اما در این قسمت قصد داریم بهصورت جداگانه به خاطر اهمیت اینستاگرام، شیوه تهیه تقویم محتوایی اینستاگرام را توضیح دهیم.
برای اینکه در اینستاگرام موفق باشید باید تقویم محتوای اینستاگرام داشته باشید. به قول آقای بنیامین فرانکلین «عدم برنامهریزی، برنامهریزی برای شکست است». بنابراین قبل از ارسال هر پستی برای پستها و حتی استوری ها شروع به برنامهریزی کنید.
اما نکته مهمی که باید حتما به آن اشاره کنیم زمان پست گذاشتن در اینستاگرام است. اگر میخواهید سریع رشد کنید و لیدهای زیادی از این طریق جمعآوری کنید سعی کنید هرروز حداقل یک و حداکثر دو پست ارسال کنید.
بنابراین شما باید برای 30 روز هرماه محتوا تولید کنید و بدانید که امروز باید چه محتوایی قرار دهید. بهطور مثال شنبهها و سهشنبهها پست آموزشی در رابطه با خدمات و محصولات قرار میدهید. یکشنبهها به سؤال رایجی پاسخ میدهید و دوشنبهها نکتهای در رابطه با کسبوکارتان بیان میکنید.
برای برنامهریزی اینستاگرام سعی کنید در ابتدا دستههایی را انتخاب کنید که بیشترین مخاطب را دارند. البته این مورد برای کسبوکارهایی هست که زیرمجموعههای زیادی دارد. بهطور مثال در حوزه دیجیتال مارکتینگ بیشترین مخاطبان مربوط به اینستاگرام مارکتینگ و سئو میباشد. بنابراین بهتر است برای پست گذاشتن ابتدا از این دستهها شروع کنیم تا سریعتر بتوانیم مخاطبین هدف را جذب کنیم.
برای اینکه بتوانید تقویم تولید محتوا اینستاگرام بسازید بهصورت زیر عمل کنید:
- تمام دستهها و قسمتهایی که مربوط به حوزه کاریتان میشود را مشخص کنید
- آنها را بهصورت منظم از پرمخاطب تا کم مخاطب قرار دهید
- جذابترین دسته را سه بار در هفته تکرار کنید
- باقیمانده دستهها را با توجه به تعداد آن پخش کنید
- نوع هر پست در هفته را مشخص کنید مثلا آموزشی باشد و یا معرفی کردن و یا برطرف کردن مشکل
در پایین می توانید نمونه تقویم محتوایی اینستاگرام را دریافت کنید. توجه داشته باشید که این یک نوع ساده از تقویم محتوایی است که می توانید برای اینستاگرام استفاده کنید.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.