فهرست مطالب

امروزه تولید محتوا از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. هر کسب و کاری که می خواهد در گود رقابت با رقبا خارج نشود باید دست به تولید محتوا بزند و الا دیری نمی کشد که صفحه نتایج گوگل حذف می شود. حتی کسب و کار بزرگی مانند دیجی کالا هم هر روزه محتوای مختلفی را منتشر می کند تا بتواند در صفحه نتایج گوگل باقی بماند.

در این دوره آموزشی ساخت کسب و کار اینترنتی قصد داریم در مورد این موضوع مهم صحبت کنیم.

تولید محتوا چیست؟

تولید محتوا یعنی انتشار محتوای الکترونیکی. البته این تعریف بسیار کلی است و تولید محتوا می تواند شامل کسی که در گذشته متنی را روی سنگ حکاکی کرده شود. همچنین افرادی که در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام تولید محتوایی مانند تصاویر، لایو، پست ها متنی و ویدئویی و … تولید کنندگان محتوا هستند.

بنابراین محتوا مفهوم بسیار گسترده ای دارد و مانند گذشته نیست که فقط شامل محتوای متنی شود. اگر توجه کرده باشید متخصصان و شرکت های زیادی در این زمینه فعالیت می کنند. جو پولیتزی به عنوان یکی از برترین افراد در حوزه بازار یابی محتوا بیان می کند:

رهبری فکری یعنی شما به عنوان یک برند به منظور تثبیت شرکتتان به عنوان متخصص صنعت، محتوایی تولید می کنید که ارزشی فراتر از دامنه محصولاتتان ارائه می کند.

بنابراین اگر میخواهید در حوزه ای که فعالیت می کنید شما را به عنوان یک متخصص بشناسند باید تولید محتوا کنید. تولید محتوا هر چقدر جذاب تر و پر محتوا تر باشد درصد رشدتان در کسب و کارتان هم بسیار بیشتر می شود.

انواع قالب های محتوا

محتوا اقسام مختلفی دارد که هر کدام مخاطبان مخصوص به خود را دارد. به طور مثال فردی هست که از کتاب های الکترونیکی خیلی استفاده می کند اما زیاد به کتاب های صوتی علاقه ندارد. برعکس فردی هست بدلیل رفت و آمد های زیادی که دارد بیشتر به کتاب های صوتی علاقه دارد نه کتاب های الکترونیکی.

قالب های محتوا را می توان به چهار قسمت تقسیم کرد:

  • تصویر
  • ویدئو
  • متن
  • صدا

هر کدام از این قالب ها کارکرد مخصوص به خود را دارد. اما باید توجه داشته باشید که مخاطبان شما بیشتر از کدام فرمت محتوا استفاده می کنند. 

فرمت های تولید محتوا

44 فرمت محتوا

فرمت های محتوا به شما کمک می کنند تا نوع محتوایی که متناسب با مخاطب تان است را به اشتراک بگذارید. این فرمت ها به صورت زیر است:

  • محتوای تولید شده توسط کاربران
  • اخبار
  • گاه شمار
  • پیش بینی
  • عکس و گزارش رسمی
  • مطالب«چگونه می توانیم؟»
  • تحقیق علمی
  • بولتن
  • کلاژ تصویری
  • پادکسب
  • رأی گیری
  • پژوهش
  • آزمون
  • نقل قول
  • منابع
  • ارائه
  • نظر سنجی
  • تمپلیت
  • ویدئو 
  • ویدئو بلاگ
  • بازی آنلاین
  • معرفی اپلیکیشن یا ابزار مفید
  • عکس نوشته
  • نقشه ذهنی
  • فهرست
  • مصاحبه 
  • اینفوگرافیک 
  • واژنامه
  • راهنما
  • محتوای یک روز از زندگی
  • وبینار
  • جلسات پرسش و پاسخ
  • سوالات متداول
  • هدایا 
  • بررسی ابزار
  • خلاصه کتاب
  • تصویر سازی/ کارتون
  • خبرنامه های ایمیلی
  • کتاب الکترونیکی
  • نمودار و جدول
  • بررسی های موضوعی
  • محتوای موضوعی

با بکار بردن هر کدام از این فرمت ها می توانید کابران خاصی را شیفته کسب و کار خود کنید. مخصوصا فرمت هایی مانند اینفوگرافیک و ویدئو که از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

چرا تولید محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است؟

سایت های بسیار زیادی هستند که فقط از طریق تولید محتوا متنی به درامد های بسیار زیادی رسیده اند. سایت هایی مانند متمم و یک پزشک که سایت متمم بابت مطالبی که منتشر می کند از کاربرانش حق اشتراک می گیرد. و سایتی مانند یک پزشک بخاطر محتوای زیادی که در زمینه پزشکی دارد هر روزه تبلیغات بسیار زیادی میگیرد.

تصور سایت بدون محتوا اصلا ممکن نیست. فرض کنید که وارد سایتی شده اید و هیچ گونه محتوایی مانند متن، تصویر، فیلم و… ندارد. چطور می توانید پی ببرید که این سایت در چه حوزه ای مشغول به فعالیت است. بنابراین محتوای تولیدی شما هر چقدر بیشتر باشد هم کاربران و گوگل بیشتر به شما و کسب و کارتان اعتماد می کند.

چطور تولید محتوا جذاب کنیم؟

برای اینکه بتوانید محتوایی کاربر پسند تولید کنید باید شیوه تولید محتوا را آموزش ببینید. تولید محتوا می تواند شامل بخش های زیادی شود که اگر بدون هدف آن را منتشر کنید نه تنها فایده برای کسب و کار شما ندارد بلکه می تواند گاهی اوقات به ضرر کسب و کارتان هم باشد.

1) محتوا را بشناسیم

اکثر افراد تا با معنای تولید محتوا روبرو می شوند، ذهنشان سمت محتوای متنی می رود. در حالی که این کاملا اشتباه است و همان طور که در بالا گفته شد محتوا به چهار صورت محتوای متنی، صوتی، تصویری، ویدئویی تقسیم می شود. محتوا یکی از زیر مجموعه های بازاریابی محتوا است که توسط آن می توانید کاربران را جذب و اعتماد سازی و فروش انجام دهید.

تعریف علمی محتوا یعنی:

ارائه اطلاعات با یک هدف خاص به مخاطبان از طریق یک کانال و در یک فرم خاص

اطلاعات یعنی ترکیبی از مهم ترین ایده هایی که مخاطب باید بداند

هدف یعنی چرا این محتوا را تولید می کنید؟ می خواهید مخاطبان هنگام خواندن این محتوا چه احساسی پیدا کنند؟ قصد دارید مخاطبان بعد از خواندن این محتوا چه کاری را انجام دهند؟

مخاطب یعنی مخاطب هدف شما چه کسی است؟ می خواهید چه کسانی محتوای شما را بخوانند؟

کانال یعنی چطور می توانید محتوا را بدست مخاطبان تان برسانید؟ توجه داشته باشید که در صورتی می توانید محتوا را به مخاطب برسانید که در کانالی که قصد انتشار دارید حضور فعال داشته باشید.

فرم یعنی چه محتوایی را انتخاب کنید تأثیر بیشتری بر روی مخاطب می گذارد. تصویر، صوت، ویدئو یا متن

2) محتوای مناسب را انتخاب کنید

همانطور که قبلا گفته شد محتوا در چهار قالب صوتی، تصویری، ویدئو و متن تقسیم می شود. هر کدام از این محتوا ها مناسب گروهی از افراد است پس باید دقت کنید که مخاطبان شما بیشتر به چه نوع قالب محتوایی علاقه دارند.

محتوای صوتی

این نوع محتوا بیشتر مناسب افرادی است که در روز وقت مطالعه ندارند. محتوای صوتی می تواند شامل فایل صوتی کتاب ها، پادکست های آموزشی، پادکست های انگیزشی و … شود.

محتوای تصویری

تصاویر جذابیت خاصی به محتوای شما می دهد. فرقی نمی کند که محتوای شما متنی باشد یا ویدئویی، چون تصاویر هر کدام از این محتوا ها را به نسبت خود جذاب می کند. بنابراین این قالب محتوا می تواند در تمام دیگر محتوا ها بکار برده شود و اکثر افراد از تصاویر جذاب استقبال می کنند.

محتوای متنی

تولید محتوا متنی حس اعتماد کاربران نسبت به کسب و کار شما را بیشتر جلب میکند. اگر توجه کرده باشید متن همیشه در قالب یادگیری و فیلم همیشه در قالب سرگرمی قرار داشته. به همین دلیل هم هست که تمام مقالات پژوهشی در قالب متن نوشته می شوند.

محتوای ویدئویی

طبق تحقیقاتی که در سال 2019 انجام شده محتوای ویدئویی بیشتر بازدید را نسبت به دیگر محتوا ها دارد. کارشناسان معتقدند بدلیل وجود شبکه های اجتماعی هر روز استفاده از محتوای ویدئویی بیشتر می شود. بنابراین اگر کسب و کارتان می تواند به حالت آموزشی درآید فرصت خوبی است که از این طریق اعتماد سازی و برندسازی کنید.

3) فرمت محتوا را مشخص کنید

بعد از اینکه قالب محتوا را مشخص کردید نوبت به مشخص کردن فرمت محتوا است. همان طور که در بالا گفته شد فرمت محتوا به صورت های زیادی تقسیم میشد. اما ما در اینجا چهار تا مهم ترین آنها را بررسی می کنیم.

مقاله

مقالات بیشتر در وبلاگ ها بکار برده می شود که تعداد کلمات آن حدود 1000 کلمه به بالاست. همچنین در مقالات به موضوع خاصی پرداخته می شود و پیرامون آن تحقیق و بررسی انجام می شود.

پادکست ها

این نوع از محتوا به افراد امکان می دهد تا هر زمانی و هر مکانی که خواستند به محتوای صوتی گوش دهند. توجه داشته باشید که در فرمت محتوایی مانند پادکست ها و یا تصاویر و اینفوگرافیک ها حتما باید به کیفیت آن توجه کنید.

اینفوگرافیک

اینفوگرافیک به تصویری که گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هر گونه دانشی در قالب تصویر نمایش داده می شود. اینفوگرافیک ها از قدرت وایرال بسیار بالایی برخوردار هستند و همچنین افراد به اینگونه محتوا ها علاقه خاصی دارند.

ایبوک ها(کتاب الکترونیکی)

محتوایی که در قالب کتاب ها و معمولا در فرمت pdf منتشر می شود. گاهی اوقات این کتاب ها رایگان هستند و گاهی به صورت پولی. البته کتاب های رایگان هدف های مختلفی را  می توانند دنبال کنند. مانند گرفتن اطلاعات کاربر، برند سازی، بازاریابی و…

4) محتوای بهینه شده منتشر کنید

اگر قصد دارید از طریق تولید محتوا ترافیک زیادی را روانه سایت تان کنید باید محتوای بهینه شده تولید کنید. محتوای بهینه شده به معنای آن است که محتوای شده مطابق با قوانین و مقررات موتور های جستجو (گوگل) است. برای اینکه بتوانید محتوای بهینه شده تولید کنید موارد زیر را رعایت کنید.

استفاده از تگ title (عنوان)

تگ تایتل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و اولین چیزی است که خزنده های گوگل و کاربران به آن توجه می کنند. اگر از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنید خود وردپرس تگ عنوان را قرار می دهد اما باید دقت کنید همان چیزی است که شما می خواهید.

توضیحات متا را فراموش نکنید

اکثر افراد قبل از اینکه وارد سایت شما شوند توضیحات متا را مطالعه می کنند. اگر توضیحاتی که نوشتید با سرچ آن ها مطابقت داشت کلیک می کنند و الا خیر. بنابراین توضیحات متا را می توان یکی از عوامل ctr سایت دانست. توجه داشته باشید که حتما در نوشتن توضیحات متا از کلمه کلیدی استفاده کنید.

استفاده از تگ alt

در تصاویری که در سایت منتشر می کنید حتما از تگ alt استفاده کنید. چون این کار باعث می شود که افراد از طریق تصاویر شما وارد وب سایت تان شوند.

5) مطالب تان را بدست مخاطبان تان برسانید

همانطور که در تعریف علمی محتوا گفته شد محتوا باید در کانال هایی انتشار پیدا کنید که به دست مخاطب برسد. این کانال ها بسیار گسترده و متفاوت از یکدیگر هستند که آن ها را به دو قسمت می توان تقسیم کرد.

شبکه های اجتماعی

شبکه هایی مانند اینستاگرام و تلگرام مخاطبان بسیار زیادی در کشور ما دارند و هر روز هم تعداد این افراد رو به افزایش است. کسب و کار شما هر مقدار که در این شبکه ها بیشتر فعال باشد مطمئنا مخاطبان بیشتری را هم می تواند جذب کند.

اما نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که آیا کسب و کار شما متناسب با شبکه اجتماعی هست؟ آیا محتوایی که منتشر می کنید متناسب با آن شبکه است؟ به طور مثال لینکدین شبکه ای است تخصص محور و افراد داخل آن عکس ها و ویدئو های طنز منتشر نمی کنند. اما اینستاگرام دقیقا برعکس است.

وبلاگ ها

تولید محتوا در وبلاگ ها مزیت های بسیار زیادی دارد. اما یکی از مهم ترین آن ها این است که درصد اعتماد افراد به وبلاگ بسیار بیشتر از شبکه های اجتماعی است. همچنین با لینک هایی که از طریق وبلاگ به مطالب سایت تان می دهید بسیار می توانید در رتبه گیری نتایج گوگل پیشرفت کنید.