فهرست مطالب

هر کسب و کاری برای فروش محصولات نیاز به راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارد. این فروشگاه اینترنتی می تواند در وب سایت یا در شبکه های اجتماعی و یا در اپلیکیشن ها ایجاد شود. اگر شما هم صاحب کسب و کار اینترنتی هستید و فروشگاهی اینترنتی تان فروش مناسبی ندارد توصیه می کنم این مقاله را حتما بخوانید. چون در این مقاله صفر تا صد راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق گفته می شود.

اگر قسمت های قبلی از دوره آموزشی کسب و کار اینترنتی را مطالعه نکرده اید حتما مطالعه کنید.

چرا راه اندازی فروشگاه اینترنتی مهم است؟

مسلما با خود تصور می کنید که هر وب سایتی باید فروشگاه داشته باشد و اگر فروشگاه نداشته باشد نمی تواند فروش ایجاد کند. اما این نگاه کاملا کلی است و وقتی وارد جزئیات شویم، متوجه می شوید که راه اندازی فروشگاه اینترنتی فقط در مورد فروش محصولات اهمیت ندارد. بنابراین با ما باشید تا با این جزئیات جذاب آشنا شوید.

عدم محدودیت در زمان و مکان

اگر توجه کرده باشید شما هر وقت از فروشگاه های اینترنتی نظیر دیجی کالا بخواهید می توانید خرید کنید و فرایند خرید به صورت خودکار انجام خواهد شد. این فرایند خودکار باعث می شود که شما چه خواب باشید و چه بیدار و چه در وب سایت یا محل کارتان حضور داشته باشید و چه نداشته باشید خرید انجام شود.

اما در کسب و کار هایی که فروشگاه اینترنتی ندارند نه تنها باید خود فروشنده برای فروش محصولات حضور داشته باشد بلکه وقت و انرژی بسیار بالایی را هم می طلبد.

آنالیز راحت فروشگاه

راه اندازی فروشگاه اینترنتی باعث می شود که شما نه تنها تسلط کاملی روی محصولات و تعداد فروش داشته باشید. بلکه شما به راحتی می توانید تشخیص دهید که افراد چه محصولاتی را بیشتر نگاه می کنند، کدام را بیشتر به سبد خرید اضافه می کنند، از چه راه هایی محصولات شما را پیدا می کنند و بسیاری از امکانات دیگر که فروش شما را می تواند چند برابر کند.

دسترسی بیشتر به فروشگاه

یکی از مشکلات اصلی کسب و کار های سنتی این است که افراد کمی به فروشگاه آنها دسترسی دارند. این مشکل تعداد فروش شما را می تواند تا 95 درصد کاهش دهد. اما در فروشگاه های اینترنتی تمام افراد از سر تا سر دنیا می توانند از محصولات شما دیدن کنند. مانند شرکت آمازون که به سرتاسر دنیا محصول ارسال می کند.

هزینه بسیار پایین

فروشگاه های سنتی از هزینه های بالایی برخوردار هستند در حالی که شما با کمترین هزینه (نزدیک به صفر) می توانید فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی کنید. همچنین در فروشگاه های اینترنتی از مالیات و اجاره و … خبری نیست و فقط با بالا آوردن سایت تان در گوگل می توانید فروش خوبی ایجاد کنید.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

برای اینکه بتوانید فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید باید مراحلی را طی کنید. در این قسمت سعی شده به مراحلی کلی که در هر کسب و کار اینترنتی نیاز است پرداخته شود. این مراحل نیاز هر کسب و کاری است و جزء ابتدائی ترین مراحلی است که هر فروشگاه اینترنتی باید طی کند.

انتخاب محصول در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

1) انتخاب محصول برای فروش

قبل هر چیزی باید محصولی را که می خواهید برای فروش قرار دهید انتخاب کنید. این محصول می تواند شامل هر چیزی باشد اما باید به نکاتی توجه داشته باشید تا با مشکلی مواجه نشوید. 

  • محصولی را انتخاب کنید که مورد توجه بازار و افراد باشد
  • محصولی را انتخاب کنید که مورد نیاز افراد باشد
  • محصولی را انتخاب کنید که بازار محدودی نداشته باشد
  • محصولی متناسب با علاقه یا تخصص انتخاب کند

2) تست محصول قبل از فروش

یکی از بدترین اتفاق هایی که باعث عدم اعتماد خریداران نسبت به شما و کسب و کارتان می شود، این است که محصولی خراب و یا ناقص تحویل دهید. همچنین عدم مطابقت محصول با آنچه که در توضیحات محصول بیان شده هم می تواند شامل این مورد شود. 

به طور مثال فردی که در توضیحات محصول آموزشی سرفصل و مواردی را ذکر می کند که در محصول آموزشی وجود ندارد. این گونه بازاریابی و فروش نه تنها باعث فروش شما نمی شود بلکه می تواند کاربران شما را نسبت به دیگر محصولات تان بی اعتماد کند.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

3) راه اندازی فروشگاه

برای راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی از سه روش می توانید استفاده کنید. این سه روش شامل برنامه نویسی فروشگاه، استفاده از فروشگاه های cms ها و استفاده از فروشگاه ساز های تحت وب.

همانطور که در قبل استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس را پیشنهاد دادیم در اینجا هم استفاده افزونه ووکامرس را پیشنهاد می دهیم. این افزونه با چند کلیک بر روی وب سایت شما نصب می شود و می تواند امکانات زیادی را برای شما فراهم کند.

4) بازاریابی محصولات

آخرین مرحله از سری مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی، بازاریابی برای محصولاتی است که تولید کرده اید. این روش می تواند شامل سئو، ایمیل مارکتینگ، content marketing و … باشد که در جلسه بعدی از دوره آموزشی ساخت کسب و کار اینترنتی به آن می پردازیم.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق

ویژگی های فروشگاه اینترنتی موفق

راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق فقط صرف محصول گذاشتن و محتوا گذاشتن نیست. کسب و کارهای زیادی هستند که محصولات زیادی دارند اما بخاطر عدم اطلاع از این موارد روز به روز درامد شان کمتر می شود.اگر می خواهید جزء این کسب و کارها نباشید سعی کنید این موارد را در فروشگاه اینترنتی تان اجرا کنید.

1) خرید درب منزل را اضافه کنید

خیلی از کسب و کارها هستند که راه اندازی فروشگاه اینترنتی را انجام میدهند اما بدلیل اینکه عمده کاربرانشان ترجیح می دهند پول را درب منزل پرداخت کنند فروش ندارند. بررسی کنید اگر شما هم جزء این افراد هستید حتما خرید درب را اضافه کنید

2) پروسه خرید را آسان سازی کنید

ممکن است افراد زیادی بخاطر اینکه مراحل خرید شما سخت و یا پیچیده است از خرید محصولات شما منصرف می شوند. همچنین اطلاعاتی که نیازی به داشتن آن ها ندارید مانند شماره تلفن و یا آدرس منزل و… را دریافت نکنید.

3) مزیت رقابتی ایجاد کنید

اکثر فروشگاه های اینترنتی که راه اندازی می شوند، اگر از آن ها سوال کنید که مزیت رقابتی شما نسبت به رقیبان تان چیست حرفی برای گفتن ندارند. همان طور که در چند جلسه قبلی گفته شد مزیت رقابتی بسیار مهم است و حکم شکست و یا پیروزی شما بر رقیبانتان را دارد.

ارسال رایگان در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

4) ارسال رایگان داشته باشید

به طور نا خوداگاه ارسال رایگان باعث خرید دیگر از شما می شود. برای اینکه با ضرری مواجه نشوید می توانید مانند کسب و کارهای بزرگی مثل دیجی کالا بالای اعداد مشخصی ارسال رایگان داشته باشید. این مزیت هم به سود شماست و هم کسی که از شما خرید می کند.

5) حتما هنگام خرید اطلاعات دریافت کنید

همانطور که در بالا گفته شد پروسه خرید هر چقدر که ساده تر باشد بهتر است. اما نه تا حدی که هیچ راه ارتباطی با خریدار نداشته باشید. می توانید حداقل ایمیل خریداران را دریافت کنید تا از یان طریق بتوانید ایمیل مارکتینگ انجام دهید.

6) نظر خریداران را قرار دهید.

یکی از روش هایی که اعتماد افراد زیادی را جذب می کند، گذاشتن نظر دیگر خریداران است. شما می توانید نظر دیگر خریداران را از طریق فیلم، صوت و متن با دیگران در صفحه محصول به اشتراک بگذارید. استراتژی که دیجی کالا استفاده می کند این است که تمام نظرات خریداران راضی و غیر راضی را منتشر می کند. سعی کنید شما هم  جواب تمام نظرات مثبت و منفی را بدهید تا صفحه محصول تان سریع تر سئو شود.

 این خود باعث می شود که تصور کنید دیجی کالا در کارش صداقت دارد و نظرات فیک نیست. همچنین از خریداران بخواهید که امتیازی بین 1 تا 5 به محصول شما بدهند. این کار باعث می شود که محصول شما نزد گوگل هم محبوب شمرده شود و شما را نتایج گوگل سریع تر نشان دهد.

7) نماد اعتماد را دریافت کنید.

اگر محصولات فیزیکی به فروش می رسانید حتما از اینماد استفاده کنید و آن را در صفحه محصول و فوتر سایت قرار دهید. این کار باعث می شود که افراد خیلی راحت تر به شما اعتماد کنند. همچنین اگر سایت تان از ssl استفاده می کند حتما اینماد دو ستاره دریافت کنید تا مزیتی نسبت به دیگر رقیبانتان داشته باشید.

8) فرایند خرید را توضیح دهید

یکی از کارهایی که می تواند فروش شما را تا حدی افزایش دهد توضیح فرایند خرید در قالب فیلم و اینفوگرافیک است. هرگز فرایند خرید از سایت تان را به صورت متن توضیح ندهید چون افراد خیلی کمی حوصله و زمان برای خواندن مطالب شما را دارند.

9) برای محصولات محتوا تولید کنید

سعی کنید برای تمام محصولاتی که در سایت تان قرار می دهید محتوا تولید کنید. محتوا می تواند شامل ویدئو و متن باشد. ویدئو تأثیر بسیار زیادی می تواند در فروش شما داشته باشد مخصوصا برای محصولاتی که کمتر ویدئو پیدا می شود. همچنین می توانید ویدئو های خارجی که در مورد محصول شما تولید شده است را ترجمه کنید و در صفحه محصول تان قرار دهید.

قرار دادن محتوا باعث می شود که محصولات شما بدون اینکه هزینه بابت تبلیغات و ساخت بک لینک پرداخت کنید در نتایج گوگل دیده شود. این دیده شدن ممکن است چند سال طول بکشد بدون اینکه هزینه ای بپردازید. همچنین اگر بخواهید می توانید برای دسته هایی که دارید هم محتوا تولید کنید و عملیات سئو سازی را انجام دهید و دسته را در نتایج گوگل نشان دهید.

10) چت آنلاین قرار دهید

راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیاز به پشتیبانی دارد و یکی از بهترین راه ها برای پشتیبانی استفاده از چت آنلاین ها هست. چت آنلاین ها باعث می شود که در لحظه جواب خریدار را بدهید و آن ها را ترغیب به خرید کنید. نرم افزار های زیادی برای اینکار وجود دارد اما نرم افزار کریسپ و رایچت از بهترین آن ها هستند.

تخفیف ویژه در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

11) برای فروش بیشتر از کد تخفیف استفاده کنید

استفاده از کد تخفیف یا کوپن تخفیف یکی از متداول ترین راه های افزایش فروش است. اگر به تازگی راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را شروع کرده اید می توانید از این روش استفاده کنید.

اما مشکلی که وجود دارد استفاده بیش از حد از کوپن تخفیف می تواند منجر به کاهش فروش شما شود. به این خاطر که کاربران سایت تان همیشه منتظر کوپن تخفیف هستند و تا موقع دریافت کد تخفیف از شما خرید نمی کنند. 

راه کاری که برای این مشکل وجود دارد این است که به کاربران تان کد تخفیف های خاص دهید. به این صورت که مثلا برای افرادی که تازه ثبت نام کرده اند یک کد تخفیف در نظر بگیرید. یا برای افرادی که محصولی را خریداری کرده اند محصول مرتبط به آن را به آنها تخفیف دهید. 

همچنین می توانید کاربران را دسته بندی کنید. به طور مثال افرادی که در لندینگ پیج طراحی سایت ایمیل خود را به ما داده اند به آن ها پیشنهاد آموزش طراحی سایت دهیم. افرادی هم که در لندینگ پیج سئو ایمیل شان را به ما داده اند به آن ها آموزش سئو پیشنهاد دهیم. اینگونه پیشنهاد ها مطمئنا فروش بسیار زیادی را می تواند برای ما به ارمغان بیاورد چون پیشنهادی که می دهیم هدفمند است.

12) به کاربرانتان مشاوره دهید

اگر کاربران سایت تان مشکلی دارند مشکل آن ها را رفع کنید و سعی کنید هر اطلاعاتی که لازم دارند در اختیار آن ها قرار دهید و با آنها صادق باشید. اینگونه تعامل می تواند افراد را به مشتری وفادار شما تبدیل کند 

13) از فیلتر گذاری استفاده کنید

استفاده از فیلتر گذاری بسیار می تواند به کاربرانتان کمک کند تا محصولی مطابق با آنچه که می خواهند پیدا کنند. اگر در سایت دیجی کالا دقت کرده باشید در صفحه هر محصول قسمتی با عنوان فیلتر گذاری وجود دارد که مخاطبان پر فروش ترین محصولات، پر بازدیدترین ها، قیمت از کم به زیاد و …می توانند ببینند