انتخاب نیاز بازار و همچنین انتخاب حوزه فعالیت از جمله کارهای مهم و اساسی در راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. اگر بخواهید بدون اینکه نیاز بازار را شناسایی کنید و یا حوزه فعالیتی را انتخاب کنید که اصلا مطابق با شما نیست، بالای نود درصد کسب و کار شما با شکست مواجه می شود. قبل از اینکه خواسته باشیم در مورد چگونگی پیدا کردن نیاز بازار صحبت کنیم بهتر است که اول در مورد انتخاب حوزه فعالیت بحث را شروع کنیم. انتخاب حوزه فعالیت منوط به این است که همان طور که مقاله (چطور توانایی ها و مهارت هایمان را برای راه اندازی کسب و کار پیدا کنیم؟) گفته شد، علاقه و مهارت مشخص شده باشد. بعد از اینکه این دو مورد مشخص شد می توانیم به انتخاب حوزه فعالیت و پیدا کردن نیاز بازار بپردازیم.
راه اندازی کسب و کار

در چه حوزه ای شروع به راه اندازی کسب و کار کنیم؟

برای انتخاب حوزه فعالیت باید کسب و کاری را انتخاب کنید که بتواند درامدی دائم و پایدار برای شما فراهم کند. همچنین جدای از اینکه درامدی دائم برای شما داشته باشد باید کسب و کاری باشد که مطابق با علاقه و مهارت شما باشد. در جلسه گذشته دوره آموزش کسب و کار اینترنتی دقیقا بیان شد که مهارت ها در چه سطح هایی هستند و از چه راه هایی می توان علاقه و استعداد و توانایی را کشف کرد. مهم بودن علاقه از این جهت حائز اهمیت است که شروع هر کاری سخت است و باید از صبر و پشت کار زیادی برخوردار باشید تا بتوانید موفق باشید. بنابراین اگر کسب و کاری را فقط جهت درامد بالایی که دارد انتخاب کنید به احتمال خیلی زیاد با شکست مواجه می شوید. برای انتخاب حوزه فعالیت شما از هر توانایی که دارید می توانید انواع و اقسام کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنید. به طور مثال فردی که در رشته حسابداری تخصص دارد می تواند وب سایت آموزشی حسابداری، آموزش بورس(چون اکثر تحلیل ها با محاسبات سر و کار دارد )، وب سایت مشاوره و… راه اندازی کند. بنابراین شما برای راه اندازی کسب و کار محدود نیستید و هر کسب و کاری که بخواهید بستگی به توانایی تان می توانید راه اندازی کنید. برای اینکه بتوانید در انتخاب حوزه فعالیت تان بهتر عمل کنید می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

1) تعیین هدف:

اولین قدم در مشخص کردن حوزه فعالیت این است که هدف تان از راه اندازی کسب و کار یادداشت کنید. افرادی هستند که هدف شان از راه اندازی کسب و کار اینترنتی صرفا خدمت به دیگران است. اما افرادی هستند که هدف شان فقط کسب درامد است. توجه داشته باشید لزوما قرار نیست که شما یا خدمت به دیگران را انتخاب کنید یا کسب درامد را. بلکه می توانید هر دو را با هم انتخاب کنید. به طور مثال وب سایت کارینو آکادمی علاوه بر مقالات با ارزشی که منتشر می کند و همچنین دوره های رایگانی که ارائه می دهد. برای تأمین هزینه های وب سایت کسب درامد هم می کند.

2) الگو برداری از دیگران

دومین مورد این است که از افرادی که در حوزه مورد علاقه شما فعالیت می کنند الگو برداری کنید. به طور مثال شما به فضای مجازی و همچنین فروش و بازاریابی علاقه دارید. با کمی تحقیق و سرچ در اینترنتی می توانید با کسب و کارهایی مانند دیجیتال مارکتینگ، content marketing و …آشنا شوید. بعد از آشنایی با این کسب و کارها می توانید با کسب و کارهایی که در این زمینه فعالیت می کنند مشاوره کنید. همچنین می توانید ویدئو های رایگان آنها و نحوه کارکرد کسب و کارشان را بررسی کنید. همچنین کار مهم دیگری که باید انجام دهید این است که ببینید این افراد از چه مهارت هایی برخوردار هستند که توانسته اند در کارشان موفق باشند.

3) کسب و کاری با رقیبان زیاد انتخاب کنید

یکی از اشتباهاتی که اکثر افراد انجام می دهند این است که همیشه بدنبال کسب و کاری هستند که رقیبان کمی داشته باشند تا راحت تر بتوانند پیشرفت کنند. این شیوه از عملکرد کاملا اشتباه است به این دلیل که، زمانی که کسب و کاری رقیبان کمی داشته باشد درامد پایینی هم دارد.

4) به دنبال مخاطبان زیاد باشید

هیچ کسب و کاری و صاحب کسب و کاری ثروتمند نمی شود مگر زمانی که مخاطبان زیادی داشته باشد. فروش شریان هر کسب و کاری است و فروش زمانی انجام می شود که مخاطبی وجود داشته باشد.  یکی از راه هایی که برای سنجش تعداد مخاطب هر کسب و کار اینترنتی وجود دارد این است که رتبه الکسا وب سایت را چک کنید. هر چقدر که رتبه به عدد یک نزدیک تر باشد یعنی آن کسب و کار مخاطبان بیشتری هم دارد. البته باید به زمان راه اندازی سایت هم توجه کنید که این کار را می توانید از طریق وب سایت آرشیو انجام دهید. بنابراین وب سایتی مانند آپارت با رتبه الکسا 2 ایران هر روزه هزاران نفر از این سایت بازدید می کند. یا وب سایت دیجی کالا که با رتبه الکسا 3 هر روزه ترافیک زیادی را دریافت می کند. اگر هم دقت کنید این دو سایت از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

5) بدنبال کسب و کاری با درامد پایدار باشید

کسب و کارهایی را انتخاب کنید که بتوانید با آن ها کسب و کاری پایدار و دراز مدت راه اندازی کنید. به طور مثال وب سایت هایی که در زمینه لاغری و یا پوست فعالیت می کنند همیشه مخاطبان مورد نظر خود را دارند.  اما اگر کسب و کارهایی را انتخاب کنید که در دراز مدت نمی توان از آن ها بهره برد نمی تواند برای شما سود دهی لازم را داشته باشد.
بازار هدف

بازار هدف چیست؟

بازار هدف به مخاطبانی گفته می شود که بسته به نیازشان به خدمات و محصولات شما نیاز دارند. حال ممکن است این افراد هم اکنون مشتری شما باشند و یا ممکن است پتانسیل مشتری بودن (مشتری بالقوه)برای شما را داشته باشند.

چطور نیاز بازار را تشخیص دهیم؟

در قدم بعدی حرکت کردن به سمت نیاز بازار است. یعنی شما طوری کسب و کارتان را برنامه ریزی کنید که بتواند نیاز های آن گروه از افراد را پوشش دهد. اما اشتباهی که اکثر افرادی که می خواهند کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند می کنند این است که بدنبال پوشش دادن تمام افراد آن گروه هستند. به طور مثال فردی که در زمینه لاغری فعالیت می کند تمام محصولات گیاهی و شیمیایی را برای زن و مرد جوان و پیر و … فراهم می کند. این کار باعث می شود که شما به عنوان متخصص جلوه نکنید و همچنین مانند این است که با یک تیر بخواهید چندین هدف را نشانه گیری کنید. اما اگر همین فرد فقط محصولاتی در وب سایتش موجود کند که مختص افرادی است که مرد هستند و همچنین از سنین 10 تا 20 سال سن شان هست. مطمئنا افراد خیلی بیشتر به او و وب سایتش اعتماد می کنند. البته این اعتماد منوط به این است که شما مقالات و ویدئوهای رایگانی را منتشر کنید. بعد از اینکه تمام محصولات و خدماتی را که به آن گروه می توانید ارائه دهید، ارائه دادید به سراغ گروه بعدی مانند محصول گیاهی برای دختران جوانی که بین 10 تا 30 سال سن دارند، بروید. در این صورت است که شما هم نیاز بازار را تأمین کرده اید و هم خود را به عنوان متخصص به دیگران معرفی کرده اید. همچنین از دیگر راهکارهایی که برای تشخیص نیاز بازار وجود دارد این است که از ابزارهای گوگل مانند گوگل ترند استفاده کنید. این ابزار که به صورت کاملا رایگان در اختیار تمام افراد قرار دارد و همچنین از طرف گوگل تحریم نیست می تواند کمک بسیاری به شما بکند.  به طور مثال هنگامی شما بین دو کسب و کار مانند کسب و کار لوازم آرایشی و آشپزی مردد هستید می توانید از این ابزار استفاده کنید و میزان سرچ افراد در مورد آن کلمه را مشاهده کنید.

چگونه نیاز های مردم را شناسایی کنیم؟

بعد از تشخیص نیاز بازار باید نیاز افراد و مشتری هایتان را شناسایی کنید. این کار باعث می شود تا محصولی را که تولید می کنید و خدماتی را که ارائه می دهید بهتر خرید کنند چون محصولی را تولید می کنید که متناسب با نیاز های آن هاست.

1) خریدارانی که دارید را بررسی کنید

اگر کسب و کار دارید و خریدارانی دارید آن ها را بررسی کنید ولی اگر هنوز اول کارتان هست و مشتری ندارید می توانید مشتریان کسب و کارهای افرادی که در حوزه شما مشغول به فعالیت هستند را بررسی کنید. برای بررسی می توانید از موارد زیر کمک بگیرید:

  • سن افراد
  • جنسیت
  • شغل
  • وضعیت درامد
  • محل زندگی
  • ویژگی مشترک آن ها
این کار باعث می شود که شما یک پرسونا از این افراد بسازید و محصولی را که ارائه می دهید متناسب با مواردی که در بالا گفته شد باشد.

2) خود را بجای خریدار قرار دهید

خود را بجای خریدار قرار دهید و از خود بپرسید که افراد باید از شما خرید کنند و انگیزه آن ها از این خرید چیست؟ بعد از پاسخ به سوال مشخصات هر محصول را بررسی کنید و با موارد بالا مطابقت دهید تا محصولی تولید کنید که مشتری پسند باشد.

3) کلمات کلیدی مناسبی انتخاب کنید

کلمات کلیدی تأثیر مستقیمی در رشد کسب و کار شما و همچنین فروش محصولات تان دارد. اغلب افراد برای تهیه محصول و یا خدماتی در اینترنت جستجو می کنند. هر مقدار که کلمه کلیدی شما مناسب تر و با عنوان جذاب تر باشد افراد بیشتری را جذب می کنید.  همچنین برای اینکه مخاطبانی هدفمند تر و دقیق تر جذب کنید می توانید از کلمات کلیدی خاص تری استفاده کنید. به طور مثال شما می توانید از کلمات کلیدی مانند کیف زنانه کرمی استفاده کنید تا افرادی را جذب کنید که بدنبال کیف کرمی زنانه هستند. شاید تصور کنید این کار فروش شما را کاهش می دهد اما بخاطر داشته باشید که کلمه کلیدی هرچقدر کوتاه تر باشد رقابت سخت تر است. بنابراین اگر از کلماتی بلند تر استفاده کنید افراد بیشتری را جذب می کنید که دقیقا همان محصول را می خواهند.

4) نظر سنجی کنید

ایجاد نظر سنجی باعث دقیق تر شدن محصولات و خدمات شما می شود و پرسونایی که تهیه کرده اید دقیق تر می شود. همچنین برای این کار می توانید از ابزار های نظر سنجی که موجود هست استفاده کنید. نظر سنجی را می توانید در صفحات پر بازدید خود و یا در بخش کامنت ها انجام دهید. توجه داشته باشید که تعداد افرادی که در این نظر سنجی شرکت می کنند هر چقدر بیشتر باشد بهتر است.