سئو داخلی یا seo on page به معنای بهینه سازی داخلی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو داخلی یکی از اقسام سئو هست.بنابراین اول باید با سئو آشنا باشید. سئو داخلی می تواند شامل محتوای سایت، لینک سازی داخلی و … شود که به تمام این موارد در این مقاله می پردازیم.

همان طور که در بالا گفته شد سئو داخلی به معنای انجام دادن کارهایی است تا داخل سایت بهتر برای موتور های جستجو مانند گوگل بهینه شود. و در نتیجه رتبه بهتری را بتوانیم در گوگل دریافت کنیم و از این طریق ترافیک بیشتری را وارد سایت مان کنیم.

سئو داخلی مقابل سئو خارجی است به این صورت که به بهینه سازی های داخل سایت سئو داخلی می گویند و به بهینه سازی های خارج سایت سئو خارجی می گویند.

بنابراین هدف از انجام دادن seo on page را سه چیز می توان دانست:

  • محتوای غنی تر و کاربر پسندتر
  • افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو
  • درک بهتر محتوا توسط کاربران

روش بهینه سازی داخلی سایت

برای اینکه بتوانید سایت تان را از لحاظ داخلی بهینه کنید باید مجموعه کارهایی را انجام دهید.

1- محتوای بهینه تولید کنید

مهم ترین چیز در سایت شما محتوایی هست که منتشر می کنید. اگر محتوایی بهینه داشته باشید مطمئنا خیلی سریع می توانید رشد کنید و اگر محتوایی داشته باشید که برای موتورهای جستجو بهینه نشده باشد امکان ندارد که بتوانید به صفحه اول گوگل صعود کنید. در این قسمت از مقاله کارینو آکادمی به مجموعه کارهایی که باید در محتوای سایت تان انجام دهید می پردازیم.

صد کلمه اول محتوا

اگر قصد دارید اولین مقاله خودتان را برای کاربران تان بنویسید صد کلمه اول محتوا را جدی بگیرید. شما در این صد کلمه باید به موتورهای جستجو بفهمانید که در مورد چه مطلبی قصد تولید محتوا دارید.

صد کلمه اول در سئو داخلی

برای اینکه موتورهای جستجو بفهمند که محتوای شما درباره چه مطلبی است کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل یک بار از کلمه کلیدی تان استفاده کنید
  • کلمه کلیدی تا را بولد و ایتالیک کنید
  • اگر می توانید از کلمات مترادف کلمه کلیدی تان استفاده کنید

استفاده درست از هدینگ ها

یکی از اشتباهات رایج در میان مبتدیان این هست که از تیترها یا هدینگ ها درست استفاده نمی کنند. نکات بسیار مهم در سئو داخلی استفاده درست و مناسب از این تگ ها است.

هدینگ ها در سئو داخلی

برای اینکه از این تگ ها به درستی استفاده کنید کارهای زیر را انجام دهید.

  • فقط یک تگ h1 در سایت تان بکار ببرید و آن هم عنوان اصلی سایت تان باشد
  • از کلمه کلیدی در تگ های h2 استفاده کنید(البته تا زمانی که عناوین شما ساختار شان را از دست ندهند)
  • از تگ ها به ترتیب استفاده کنید

چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید

چگالی کلمه کلیدی به معنای این است که کلمه کلیدی شما به نسبت تعداد کلمات مقاله تان چند بار تکرار شده. به طور متوسط این نسبت دو درصد است. یعنی اگر شما مقاله ای صد کلمه ای نوشته باشید فقط کلمه کلیدی را دو بار می توانید استفاده کنید.

چگالی کلمات در سئو داخلی

اما مشکلی که وجود دارد این است که گوگل چگالی تمام مقاله ها را به یک چشم نگاه نمی کند. ممکن است چگالی مقاله ای در صد کلمه پنج کلمه کلیدی باشد اما در مقاله ای دیگر فقط یک کلمه باشد. استراتژی که برای حل این مشکل وجود دارد و اکثر سئو کاران حرفه ای این کار را انجام می دهند این هست که:

اگر در مورد کلمه کلیدی خاصی می خواهید محتوا تولید کنید، اولین کاری که باید انجام دهید این هست که تعداد کلمه کلیدی که رقیبانتان که در مقالات شان بکار برده اند چه تعدادی است. تعداد کلمات مقالات سایت شان را هم یادداشت کنید. سعی کنید حداقل محتوای ده تا از رقیبانتان را بررسی کنید و در برگه ای یادداشت کنید.

در آخر سعی کنید محتوایی تولید کنید که تعداد کلماتش از تمام رقیبان تان بیشتر باشد. همچنین کلمات کلیدی از رقیبانتان بیشتر نباشد و از آن ها هم کمتر نباشد تا بتوانید به صفحه اول گوگل صعود کنید.

2- عنوان بهینه خلق کنید

عنوان اولین چیزی است که مخاطبان شما می بینند. بنابراین اولین چیزی که باعث جذب آن ها می شود عنوان شما است. هر چقدر که عنوان شما کنجکاوانه تر باشد و به هدف مخاطب تان نزدیک تر باشد احتمال کلیک روی سایت شما هم بیشتر می شود. برای تولید عنوان بهینه می توانید از موارد زیر استفاده کنید.

متن ترغیب کننده بنویسید

متنی که بتواند مخاطب هدف تان را جذب کنید تولید کنید. در این صورت است که ctr سایت تان زیاد می شود و افراد وارد سایت تان میشوند. برای این کار می توانید از موارد زیر کمک بگیرید: 

عنوان جذاب در سئو داخلی

  • از عناوین سوالی استفاده کنید( عناوین سوالی یکی از بیشتر نرخ های کلیک را دارند )
  • سال را به آخر عنوان اضافه کنید( این کار باعث می شود که مخاطبان درک کنند مطالب تان جدید است و نرخ کلیک افزایش یاید)
  • عناوین رقیبان تان را آنالیز کنید و الگو برداری کنید
  • از کلماتی مانند بهترین، جدیدترین، مهم ترین، گام به گام، راهنما و… استفاده کنید

از توضیحات متا استفاده کنید

خیلی از افراد هستند که توضیحات متا را مطالعه می کنند. حتی جدای از مطالعه کردن افراد، خود نوشتن توضیحات عنوان را زیبا می کند. 

توجه داشته باشید که هر چقدر کلمه کلیدی به ابتدای عنوان و توضیحات متا نزدیک تر باشد وزن بیشتری به موتورهای جستجو می دهد. اما این کار تا زمانی مفید است که شکل جذاب عنوان و توضیحات شما بهم نخورد.

استفاده از اسنیپت ها

شاید تابحال در نتایج گوگل سایت هایی را دیده باشید که پایین عنوان شان ستاره دار هست. به این گونه توضیحات اسنیپت می گویند که تأثیر بسیار زیادی در جذب و کلیک افراد دارد.

اسنیپت در سئو داخلی

اسنیپت ها باعث می شوند که خزنده های گوگل بهتر محتوای سایت شما را درک کنند که به چند نمونه از اشاره می کنیم:

  • اسنیپت Breadcrumbs
  • اسنیپت Reviews (نقد و بررسی)
  • اسنیپت Person (نویسنده یا شخص)
  • اسنیپت Products (محصولات)
  • اسنیپت Recipes (دستورالعمل ها)
  • و…

3- بهینه سازی تصاویر

از دیگر مواردی که در سئو داخلی یا seo on page اهمیت دارد بهینه سازی تصاویر است. یکی از سایت هایی که از تصاویر بسیار زیادی استفاده می کند سایت backlinko.com است. این سایت تمام قسمت هایی را که توضیح می دهد عکس هم می گذارد تا مخاطب محتوا را بهتر درک کند.

برای بهینه سازی تصاویر می توانید موارد زیر را انجام دهید:

استفاده از تگ alt

تگ alt یا متن جایگزین یکی از موارد مهمی است که در قرار دادن تصاویر حتما باید رعایت کرد. توجه داشته باشید که اگر کلمه کلیدی تان را در تصاویر بنویسید بهتر است اما کلمه کلیدی به همراه متن محتوای تصویر

کم کردن حجم تصاویر

از دیگر موارد بهینه سازی تصویر در سئو داخلی کم کردن حجم تصاویر است. اگر حجم تصاویر شما بالا باشد سرعت لود سایت تان بسیار پایین می آید و مخاطبین زیادی را از دست می دهید. حجم تصاویر بهتر است که بیشتر از صد کیلو بایت نباشد و برای کم کردن حجم تصاویر می توانید از موارد زیر کمک بگیرید.

  • کم کردن حجم با گزینه save for web در فتوشاپ

حجم تصویر در سئو داخلی

  • استفاده از سایت tinypng

tinypng در سئو داخلی

توجه داشته باشید که حجم تصاویر نه تنها باید کم شود بلکه کیفیت آن ها هم باید حفظ شود. بنابراین از بهترین مواردی که می توانید استفاده کنید همین دو مورد بالا است.

از تصاویر کپی استفاده نکنید

یکی از مواردی که باعث می شود گوگل تصور کند محتوای شما کپی هست استفاده از تصاویر دیگر وب سایتها است. بنابراین باید در سایت تان از تصاویری استفاده کنید که قبلا در وب سایتی استفاده نشده. اما اگر کمی بیشتر دقت کنید ممکن است متوجه شوید که یک تصویر در دو سایت وجود دارد. اما گوگل هر دو وب سایت را در صفحه اول قرار داده!!!

برای کپی نبودن تصاویر از دو شیوه می توان استفاده کرد. یا اینکه خودتان شخصا عکاسی کنید و تصاویر اختصاصی بگیرید و یا اینکه تصاویر را طوری کپی کنید که گوگل متوجه نشود. در این قسمت از کارینو آکادمی قصد داریم به شیوه های ویرایش عکس بپردازیم.

  • فرمت تصویر را تغییر دهید مثلا اگر jpg هست تبدیل به png کنید
  • سایز تصویر را تغییر دهید و برای اطمینان خاطر عدد تصویر رند نباشد مثلا بجای 400*400 ، 405*408 بگذارید
  • نوشته ای را روی تصویر قرار دهید (برای برند سازی بهتر است اسم سایت تان و یا لوگو سایت تان را قرار دهید)
  • در صورتی که می توانید از تصاویر را با یکدیگر ترکیب کنید

4- استفاده از url مناسب

از دیگر مواردی که در سئو داخلی اهمیت دارد و باید به آن پرداخت url ها هستند. در واقع به همان آدرسی که در بالای سایت قرار دارد و با سرچ کردن آن در مرورگر تان، وارد وب سایتی می شود url ها هستند. url مناسب باید مشخصات زیر را داشته باشد.

  • کوتاه باشد (url های کوتاه رتبه بهتری نسبت به url های بلند می گیرند)
  • قابل فهم باشد(url نباید با اعداد و نماد های مختلف تشکیل شده باشد)
  • تفاوتی بین حروف انگلیسی و فارسی و فینگلیش نیست

5- بهینه سازی سایت محتوا برای تلفن همراه

یکی از مواردی که مدیران کسب و کار باید به آن توجه زیادی داشته باشند بهینه سازی محتوا و سایت برای کاربران موبایلی است. طبق آماری که در سال 2019 گرفته شده است بالای نود درصد افراد وب گردی را از طریق تلفن همراه خود انجام می دهند. بنابراین ریسپانسیو بودن خیلی مهم هست.

توجه داشته باشید که اکثر قالب هایی که طراحی می شوند ریسپانسیو هستند. اما گاهی اوقات مدیران سایت یا محتوا نویسان با افزونه های مانند المنتور یا ویژوال کامپوزر مقالات  خود را طراحی می کنند. این طراحی ممکن است کمی با موبایل نا هماهنگ باشد و بهتر است که بررسی شود و بعد منتشر شود.

6- افزایش سرعت سایت

سرعت سایت در سئو داخلی اهمیت بسیار زیادی دارد. طبق تحقیقاتی که انجام شده است افراد بیشتر از هشت ثانیه برای ورود به سایتی منتظر نمی مانند. راه های زیادی برای افزایش سرعت سایت و همچنین اندازه گیری آن است. اما یکی از بهترین سایت ها که برای اندازه گیری سرعت سایت و بهینه سازی آن استفاده می شود سایت gtmetrix است.

gtmetrix در سئو داخلی

با وارد کردن سایت تان در gtmetrix لیست کاملی از مشکلات و یا نکات قوت سایت تان را می توانید مشاهده کنید. اگر تمام مواردی که در سایت آمده است را بهبود دهید مطمئن باشید که سرعت سایت تان تغییر قابل توجهی خواهد داشت. در صورتی که می خواهید سرعت سایت تان را بیشتر کنید حتما مقاله افزایش سرعت سایت را مطالعه کنید.

7- استفاده درست از لینک ها

لینک ها در محتوای سایت مهم هستند و باید از آن ها درست استفاده کرد. در واقع لینک ها باعث می شود که از اعتبار یک صفحه کاسته شود و به صفحه دیگر اضافه شود. تعداد صفحات و مقالات سایت شما هر چقدر بیشتر باشد لینک سازی راحت تر است.

صفحه اصلی سایت بیشترین اعتبار را دارد و در واقع از اعتبار آن به دیگر مقالات و صفحات داده می شود تا آن ها هم از ارزش برخوردار شوند. 

لینک سازی در سئو داخلی

از بهترین لینک سازی هایی که می توانید انجام دهید و البته باید انجام دهید لینک دادن تمام صفحات به یکدیگر است. البته این لینک سازی ها باید مرتبط باشند تا کاربر را به سمتی هدایت کنیم که واقعا مرتبط با محتوای قبلی است. در تصویر زیر دو نمونه از لینک سازی درست و اشتباه را مشاهده می کنید.

لینک سازی درست و اشتباه در سئو داخلی

همان طور که در لینک سازی بالا مشاهده می کنید دو نمونه لینک سازی درست و اشتباه وجود دارد. در تصویر سمت چپ فقط از صفحه اصلی به سمت دسته ها لینک سازی شده و به پست ها هیچ گونه لینکی وجود ندارد. این کار باعث توقف خزنده های گوگل می شود و نمی توانند دیگر پست های شما را ایندکس کنند.

اما در تصویر سمت راست تمام صفحات به صفحه دیگری لینک شده اند. بنابراین شما هر صفحه ای را که می خواهید اهمیتش را نزد گوگل افزایش دهید و برایتان مهم است فقط کافی است که از چندین صفحه به آن لینک دهید تا گوگل متوجه اهمیت آن شود.

نکات بسیار زیادی در مورد لینک سازی داخلی وجود دارد که باید مقاله ای جدا برای آن نوشت. اما در اینجا نکات مهمی که باید در هر محتوایی رعایت شود را ذکر می کنیم. 

  • به دیگر مقالات وب سایت تان هرگز لینک نوفالو ندهید 
  • به سایت های دیگر که از دامین آتوریتی بالایی برخوردار هستند لینک دهید البته مربوط به محتوای شما باشد
  • از انکر تکست های عمومی مانند اینجا، ادامه مطلب، بیشتر بخوانید و … استفاده نکیند
  • از انکرتکست های دقیقا مطابق با صفحه لینک شونده استفاده نکنید
  • محتوای سایت تان را محتوای قدیمی سایت تان لینک دهید
  • از تعداد کلمات زیاد برای لینک دادن استفاده نکنید