یکی از بهترین و به صرفه ترین راه های بازاریابی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. سئو و بهینه سازی سایت یکی از مهم ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به این خاطر که با سئو می توان ترافیک بسیار زیادی را در ماه وارد وب سایت کرد بدون اینکه هزینه ای پرداخت کنید. 

سئو چیست؟

سئو یا بهینه سازی سایت به معنای آن است که مجموعه ای از فعالیت ها مانند بهینه سازی داخل سایت، لینک سازی و … را انجام می دهیم تا در نتیجه در کلمات مورد نظر به رتبه یک گوگل برسیم. تلاش هر وب مستری رسیدن به رتبه یک گوگل و در نتیجه افزایش ترافیک و در نهایت ایجاد و افزایش فروش است. در واقع سئو به مجموعه قوانینی است که موتور های جستجو برای وب سایت ها قرار داده اند. هر وب سایتی که این قوانین را روی صفحات خود پیاده سازی کند می تواند به رتبه یک گوگل برسد. ذکر این نکته هم مهم است که اکثر وب مسترها وب سایت خود را برای گوگل بهینه سازی می کنند اگر چه موتورهای جستجویی مانند بینگ، یاهو و… وجود دارد.
انواع سئو

انواع سئو

سئو به انواع مختلفی تقسیم می شود که هر کدام از آن ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اهمیت آن از این جهت است که انتخاب هر کدام از آن ها می تواند باعث شکست و یا موفقیت شما شود. اگر شما یکی را انجام دهید و به دیگری اهمیتی ندهید خیلی سریع شکست می خورید. همچنین اگر بعضی را انتخاب کنید بی برو برگشت شکست خواهید خورد. پس در سئو و بهینه سازی سایت تان باید بسیار دقت کنید.

سئو کلاه سفید

اولین قسم سئو کلاه سفید است که باعث می شود سایت شما بدون هیچ قانون شکنی به نتایج اولیه گوگل برسد. شاید بنظرتان این خیلی عالی باشد و حتما از این روش بخواهید استفاده کنید. اما رتبه یک شدن با این روش بسیار بسیار سخت است و نیاز به زمان بسیار زیادی دارد. سئو کلاه سفید یعنی اینکه شما تمام قوانین گوگل را مو به مو انجام دهید و هیچگونه لینک سازی و رپورتاژی برای سایت تان انجام ندهید. و تنها راهی که برای رتبه یک شدن با این روش دارید این است که محتوایی بسیار کامل و جذاب داشته باشید. همچنین وب سایت های دیگر باید این محتوا را بخوانند. و در صورتی که پسندیدند و محتوای شما را به عنوان محتوای جامع و کامل تشخیص دادند به آن لینک دهند. بنابراین اگر می خواهید با سئو کلاه سفید رتبه یک شوید باید خیلی تلاش کنید و محتوایی بسیار کامل و جامع تولید کنید تا دیگران ترغیب به لینک دادن به شما شوند.

سئو کلاه سفید شامل چه کارهایی می شود؟

  • بهینه سازی سایت با توجه به قوانین گوگل
  • بهینه سازی سایت برای کاربران نه موتورهای جستجو
  • نوشتن محتوای کامل و جامع
سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه درست برعکس سئو کلاه سفید است. یعنی تمام کارهایی که شما انجام می دهید خلاف قواعد و قوانین گوگل است. اگر چه وب سایت های زیادی هستند که از این روش استفاده می کنند اما بعد از چند مدت وب سایت یا کلمه کلیدی که با آن رتبه گرفته اند پنالتی می شود.  البته این وب سایت ها استراتژی مخصوص به خود را دارند و الا هیچ وبسایتی حاضر نیست بخاطر رتبه گرفتن در کلمه ای که بسیار برای آن زحمت کشیده است سئو کلاه سیاه انجام دهد و در نتیجه پنالتی شود. بنابراین اگر شما به عنوان یک سرمایه به وب سایت تان نگاه می کنید توصیه می کنم اصلا از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.

سئو کلاه سفید شامل چه کارهایی می شود؟

  • بکاربردن بیش از حد کلمات کلیدی
  • کپی برداری محتوا 
  • نوشتن محتوای نا مرتبط
  • پی در پی لینک سازی 
  • و…
سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری به روشی بین سئو کلاه سیاه و کلاه سفید گفته می شود. اما اگر گوگل متوجه استفاده شما از این روش شود سایت شما را جریمه می کند و به نوعی استفاده از این روش شما را بین لبه پرتگاه قرار می دهد. اگر در ابتدا کار هستید به هیچ عنوان سعی در فریب دادن گوگل نداشته باشید چون افراد مبتدی کارهایی انجام می دهند که گوگل به راحتی متوجه می شود شما در حال نقض قوانین هستید.

سئو داخلی (seo on page) و سئو خارجی (seo off page)

بعد از بیان انواع روش های بهینه سازی سایت، باید بدانید برای اینکه سایت تان در نتایج اول گوگل قرار بگیرد، باید سایت تان را هم از لحاظ داخلی سئو کنید و از لحاظ خارجی. بهینه سازی داخل سایت را سئو داخلی و بهینه سازی خارج سایت را سئو خارجی می گویند. در واقع سئو داخلی شامل کارهایی مانند محتوای با کیفیت نوشتن، بهینه سازی تصاویر، لینک سازی داخلی، ui و ux و… می شود. اما بهینه سازی خارجی بیشتر شامل لینک هایی که از دیگر سایت ها به سایت تان می دهید می شود. این لینک سازی هر مقدار طبیعی تر باشد بهتر است.
اهمیت سئو

اهمیت و کاربرد سئو چیست؟

اگر کمی در شبکه های اجتماعی جستجو کنید متوجه می شوید که وب سایت های بسیار زیادی هستند که هیچ گونه بهینه سازی برای موتور های جستجو انجام نداده اند. در این بخش می خواهیم به چند مورد از موارد اهمیت سئو در وب سایت اشاره کنیم:

سئو باعث افزایش ترافیک می شود

یکی از مهم ترین مواردی که اهمیت سئو را بسیار بالا می برد افزایش ترافیک سایت است. طوری که با سئو می توانید روزانه هزاران نفر را وارد وب سایت تان کنید. و اگر همین کار را خواسته باشید با تبلیغات و یا دیگر راهکارهای افزایش ترافیک انجام دهید باید هزینه های بسیار زیادی پرداخت کنید هر چند این ترافیک همیشگی نیست و مدام باید هزینه پرداخت کنید.

افزایش ترافیک توسط سئو رایگان است

همان طور که در بالا گفته شد برای اینکه بتوانید ترافیک وارد وب سایت تان کنید باید هزینه زیادی پرداخت کنید. اما توسط سئو و بهینه سازی سایت شما می توانید ترافیک رایگانی را وارد وب سایت تان کنید اگر چه نیازمند صبر و تلاش است.

مخاطب هدف زیادی جذب می کنید

افرادی که از طریق موتورهای جستجو وارد وب سایت شما می شوند اکثرا مخاطب هدف شما هستند. به این خاطر که وقتی مخاطب شما کلمه ای مثل خرید گوشی یا گوشی سامسونگ نوت 10 را وارد می کند به دنبال اطلاعات و در نهایت خرید گوشی است. اگر از این طریق وارد وب سایت شود درصد خرید گوشی بسیار بالا است.

اعتماد افراد را سریع تر می توانید جلب کنید

یکی دیگر از نکاتی که اهمیت سئو را بالا می برد این است که توسط سئو افراد خیلی سریع به شما اعتماد می کنند. البته به شرطی که محتوای مفیدی تولید کرده باشید و از این طریق خود را به عنوان متخصص به کاربران تان شناسانده باشید.

چه مدت طول می کشد تا به رتبه یک برسیم؟

افراد بسیار زیادی هر روزه سوال می پرسند که چه مدت طول می کشد فلان کلمه به صفحه اول و رتبه یک برسد. این سوال ناشی از عدم صبری است که این افراد دارند. برای اینکه متوجه شوید کلمه کلیدی تان چه مدت طول می کشد به صفحه اول گوگل برسد فاکتور های زیادی را باید بررسی کنید. فاکتورهایی مانند طول کلمه کلیدی، رقابت کلمه کلیدی، قدمت صفحاتی که در صفحه اول قرار دارند، طول محتوا رقیبان، تعداد بک لینک ها و… بنابراین اگر وب سایتی داشته باشید که تازه تأسیس است نباید انتظار داشته باشید با نوشتن مقاله کامل، سریعا به صفحات اول گوگل برسید. اما توجه داشته باشید سال اول و دوم که روی وب سایت تان تمرکز می کنید در واقع در حال سرمایه گذاری برای آینده هستید. شاید شنیده باشید که درخت بامبو 5 سال طول می کشد تا از زمین بروید. اما بعد از 5 سال، 25 تا 30 متر  رشد می کند. وب سایت هم تقریبا همین طوری است و شاید ماه و سال اول و دوم چیزی برای شما نداشته باشد اما بعد از این پروسه اگر از تلاش خود دست نکشیده باشید مطمئنا درآمد خوبی خواهید داشت. بنابراین برای موفقیت در کسب و کار اینترنتی تان یکی از مهم ترین کارها بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است. اگر میخواهید موفق شوید باید در سئو صبر داشته باشید تا مشکلی برای وب سایت تان پیش نیاید.

برای یادگیری سئو از کجا باید شروع کرد؟

یادگیری سئو پروسه ای زمان بر و پر از مهارت و تجربه است. اما یکی از مهم ترین مهارت ها در راه اندازی کسب و کار اینترنتی است. به همین دلیل هم است که کسب و کارها برای این مهارت پول خوبی پرداخت می کنند. شما می توانید برای آموزش سئو از همین دوره رایگان استفاده کنید و با آموزش های رایگانی که در اختیار تان قرار داده ایم پروسه یادگیری خودتان را شروع کنید. همچنین مواردی در بهینه سازی سایت وجود دارد که باید پیاده سازی کنید تا بتوانید به آنها مسلط شوید. بنابراین هر آنچه را که میخوانید و یاد میگیرید سریعا پیاده سازی کنید تا بتوانید به صورت کامل به این مهارت مسلط شوید.

سئو شامل چه مهارت هایی می شود؟

برای اینکه بتوانید به بهینه سازی مسلط شوید باید مهارت هایی را آموزش ببینید که هر کدام از آن ها را در پایین بیان می کنیم:

پیدا کردن کلمات کلیدی:

اولین مهارتی که از اهمیت بالایی برخوردار است تشخیص و پیدا کردن کلمات کلیدی است. کلمات کلیدی آنقدر از اهمیت بالایی  برخودار هستند که اگر صد ها لینک برای صفحه ای که در نظر دارید بسازید اما کلمه کلیدی مناسبی انتخاب نکرده باشید امکان اینکه بتوانید رتبه بگیرید را ندارید.

بهینه سازی داخلی:

نوشتن محتوای سئو شده، بهینه سازی تصاویر، لینک سازی داخلی، نوشتن عنوان جذاب، استفاده درست از تگ ها، استفاده درست از کلمات کلیدی و … همه از اجزای سئو داخلی هستند.

بهینه سازی خارجی (لینک بیلدینگ):

یکی از مهارت های سئو کاران حرفه ای این است بتوانند لینک هایی را بسازند که کاملا طبیعی باشد. چون همان طور که در بالا گفته شد ساخت لینک های غیر طبیعی باعث می شود تا از طرف گوگل جریمه سنگینی شوید.

مهارت تحلیل رقبا:

تحلیل رقبا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همین مهارت به تنهایی می تواند شما را در کلمات بسیاری به صفحات اول گوگل برساند. بنابراین تحلیل رقبا از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است که می تواند به شما در انتخاب کلمات، تعداد لینک ها، بررسی سئو داخلی و … کمک زیادی بکند.

کار با ابزارها:

یک سئو کار باید بتواند با ابزارهای مهمی مانند گوگل آنالیتیکس، وب سایت moz، وب سایت ahref و … کار کند. چون با همین ابزارها است که شما می توانید از رقیبان تان حتی در سخت ترین کلمات پیشی بگیرید و رتبه یک را نصیب خودتان کنید.