همیشه «چرا» قبل از «چه چیزی» مطرح می شود. تنها زمانی می توانید استراتژی اثر بخش و طرح کسب و کار فوق العاده ای طراحی کنید که دلیل انجام آن، کاملا واضح و شفاف باشد. حال به پنج دلیل تعیین استراتژی کسب و کار می پردازیم:

1.افزایش بازگشت سرمایه

اولین هدف، سازماندهی و اختصاص مجدد منابع، برای افزایش بازگشت مقدار پول است که در شرکت خود سرمایه گذاری کرده اید، یعنی افزایش سود خالص به چه چیزی بیش از میزان کنونی.

2. تغییر جایگاه خود نسبت به رقیبان

استراتژی کسب و کار به شما این امکان را می دهد تا ادراکات مشتری و واکنش های او نسبت به محصولات و خدمات ارائه شده را تغییر دهید. باید مرتبا محصولات و خدمات کنونی خود را ارتقا دهید و در پاسخ به خواسته ها، تقاضا ها، سلایق و ترجیحات متغیر مشتریان، محصولات و خدمات جدیدی ارائه کنید.

3. سرمایه گذاری بر نقاط قوت و  فرصت ها

باید از نبوغ و قابلیت های خاصی که باعث برتری کسب و کار شما در مقابل رقبا می شود، استفاده کنید و کارهایی انجام دهید که رقییان حداقل در کوتاه مدت قادر به تقلید آن نباشند. باید آمادگی واکش به تغییرات غیر منتظره بازار را داشته باشید.

هر گاه با شکست اقتصادی یا افول کسب و کار مواجه شدید، زمان را متوقف کرده و استراتژی خود را مجدد بررسی کنید تا مطمئن شوید با شرایط جدید سازگار است. همواره بپذیرید که شاید استراتژی شما، بهترین گزینه ممکن برای بازار های امروز و فردا نباشد.

4. داشتن اصولی برای تصمیم گیری بهتر

همه تفکرات استراتژیک و تجاری باید به عملکرد سریع برای افزایش فروش و سود دهی بیشتر نسبت به گذشته و نسبت به رقبا  منجر شوند.

بیشتر بخوانید: چطور کسب و کار موفق راه اندازی کنیم؟

5. جذب سرمایه گذاران و افزایش سرمایه

افزایش سرمایه نیازمند داشتن رویکردی خاص به فرایند برنامه ریزی است. از زاویه دید یک قرض دهنده یا سرمایه گذار احتمالی به کسب و کار خود نگاه کنید و برنامه هایی طراحی کنید که شرکت شما را به مکانی جذاب برای سرمایه گذاری تبدیل کند. شرکت هایی که معمولا در سرمایه گذاری اولیه بیشترین دلارها را از آن خود می کنند، کسب و کارهایی هستند که حداقل دارای چهار مشخصه هستند:

  • مدل کسب و کار فوق العاده

ایده شما باید باعث بازگشایی بازارهای بزرگ و جدیدی شود که رقبا نتوانند به سرعت از آن ها تقلید کنند. اندازه و سود دهی بازار نیز بسیار مهم است. بنابراین به برنامه فوق العاده ای نیاز دارید تا آن را به سرمایه گذاران نشان دهید.

  • قابلیت توسعه

آیا کسب و کار شما می تواند محصولات و خدمات لازم را سریعا تولید کرده و با کمترین میزان ممکن سرمایه و نیروی کار، به توسعه دست یابد؟ البته هرچه میزان پول سرمایه گذاری شده کمتر باشد، میزان ریسک کمتر و بازگشت سرمایه بیشتر است.

  • مالکیت معنوی

آیا حق امتیاز و یا روش های دیگری دارید که بتوانید از ایده های خود محافظت کنید؟ حفاظت از حق امتیاز تضمینی ایجاد نمی کند، اما شانس ایجاد کسب و کاری با مزیت های رقابتی پایدار تر در بازار را افزایش می دهد.

  • داشتن تجربه در حوزه های مرتبط

سرمایه گذاران به رهبران با استعدادی که «کار آفرینان زنجیره ای هستند» ارج می نهند، کهنه کارانی که در سایر کسب و کارهای مشابه تجربیاتی دارند و می توانند به مدیران یا رهبرانی فوق العاده تبدیل شوند. سرمایه گذاران نه فقط بر شما، بلکه بیشتر بر ایده شما و نحوه اجرای آن سرمایه گذاری می کنند.

آن ها باید مطمئن شوند که اگر برای موسس اتفاقی بیافتد یا همه دارایی خود را از دست بدهد، سرمایه آن ها در خطر نیست. باید آن ها را متقاعد کنید که کسب و کار شما جای مناسبی برای سرمایه گذاری است و این که شما مدیر فوق العاده ای هستید و می توانید در کسب سود زیاد به آن ها کمک کنید. باید به سرمایه گذاران ثابت کنید که توانایی ایجاد سریع یک تیم رهبری و رشد شرکت با استفاده از مهارت ها، تلاش ها و تعهد رهبرانی غیر از خودتان را دارید.

منبع: کتاب ساخت کسب وکار فوق العاده از برایان تریسی