قیف فروش چیست

فهرست مطالب

هر فردی که کسب و کار اینترنتی دارد برای تبدیل بازدید کنندگان وب سایت خود به خریدار نیاز به ایجاد قیف فروش دارد.اگر این کار را نتوانید انجام دهید، به سختی می توانید پول بدست آورید.

هدف اصلی قیف فروش انتقال افراد از یک مرحله به مرحله دیگر است تا زمانی که آن ها آماده خرید باشند.

در این مقاله کارینو آکادمی ما مراحل ایجاد قیف فروش برای کسب و کارتان را توضیح می دهیم.

قیف فروش چیست؟

قیف فروش یک مفهوم بازاریابی است که سفری را که مشتری هنگام انجام هر نوع خرید از آن عبور میکند، ترسیم می کند. این مدل از یک قیف به عنوان یک قیاس استفاده می شود چون ممکن است تعداد زیادی از مشتریان بالقوه در مرحله نهایی فروش باشند، اما تنها بخشی از این افراد اقدام به خرید کنند.

قیف فروش یک مفهوم بازاریابی است که سفری را که مشتری هنگام انجام هر نوع خرید از آن عبور می کند، ترسیم می کند. این مدل از یک قیف به عنوان یک قیاس استفاده می شود چون ممکن است تعداد زیادی از مشتریان بالقوه در مرحله نهایی فروش باشند، اما تنها بخشی از این افراد اقدام به خرید کنند.

4مرحله اصلی قیف فروش عبارتند از:

  • آگاهی
  • علاقه
  • تصمیم گیری
  • خرید

شناخت مراحل قیف فروش

از اولین باری که کاربر از محصول شما با اطلاع می شود، تا لحظه ای که از شما خرید می کند، مراحل مختلف قیف فروش شما را پشت سر می گذارد. این مراحل بسته به نوع کسب و کار شما و خدمات و محصولات شما متفاوت است.

قبل از شروع به ساخت قیف فروش خود، داشتن چشم انداز شفاف در تجارت، تدوین استراتژی بازاریابی و سپس تعریف مخاطبان مورد نظر خود برای پیشرفت در تجارت، ضروری است.

به طور کلی این چهار مورد، اصلی است که باید به آنها توجه کنید:

قیف فروش

اطلاع یا آگاهی

در این مرحله خریداران از محصولات و خدمات شما آگاه می شوند. این زمانی است که آن ها برای اولین بار به وب سایت شما مراجعه می کنند و یا تبلیغات شما را در بیرون از سایت و کسب و کارتان مشاهده می کنند. این آگاهی ممکن است از موتورهای جستجو، شبکه های اجتماعی، تبلیغات در دیگر سایت ها و… باشد.

علاقه

در این مرحله باید مشتریان بالقوه خود را که از راه های مختلفی وارد وب سایت شما شده اند، به محصولات خود علاقه مند کنید. و بعد از اینکه علاقه مند شد شما را در رسانه های اجتماعی دنبال می کند و در لیست مخاطبین وفادار شما قرار می گیرد.

در این مرحله معمولا افرادی به محصولات و خدمات شما علاقه مند می شوند که بفهمند شما راه حل هایی برای رفع مشکلات آن ها دارید. این افراد اکثرا با موتورهای جستجو مانند گوگل شما را پیدا می کنند و با خواندن محتوایی که ارائه داده اید درباره شما قضاوت می کنند.

تصمیم گیری

در این مرحله کاربران تصمیم می گیرند که آیا محصول شما برای آن ها مفید هست یا نه. آیا شما برای مشکلات آن ها راحلی دارید و می توانید آن را برطرف کنید یا نه

در این مرحله کاربران به آنها بیشتر به آنچه شما ارائه می دهید ، از جمله بسته ها و گزینه های مختلف توجه بیشتری می کنند و در نهاتیت تصمیم می گیرند. شما می توانید با پیشنهادات جذاب و صفحات فروش ، وبینار، تماس و… افراد را جذب کنید.

خرید

بعد از طی کردن مراحل نوبت به مرحله خرید می رسد و افراد با زدن دکمه خرید و واریز مبلغ به حساب شما می توانند از محصولات و خدمات شما استفاده کنند.

حفظ

از مراحلی که باید به آن اهمیت زیادی دهید و همواره در حال بهبود آن باشید حفظ است. شما می توانید با خدمات پس از فروشی که ارائه می دهید مشتری را به مخاطب همیشگی خود تبدیل کنید. افرادی که به مشتری وفادار شما تبدیل می شوند به احتمال خیلی زیاد شما را به دیگران هم معرفی می کنند و این روش بازاریابی می تواند کسب و کار شما را بسیار متحول کند.

قیف فروش

مزایا و اهمیت قیف فروش

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بازاریابان مرتکب می شوند این است که تلاش های بازاریابی محتوا خود را با مراحل قیف فروش خود هماهنگ نمی کنند تا بتوانند معاملات بیشتری را انجام دهند.

سایت ringdna

برای قیف فروش می توان مزایای بسیار زیادی شمرد که هر کدام اهمیت طراحی قیف فروش برای کسب و کار را بیان می کند. اما در این قسمت از مقاله کارینو آکادمی به چهار تا از مهم ترین این مزایا اشاره می کنیم.

1- پی بردن به نقاط ضعف

با تجزیه و تحلیل کردن قیف فروش می توانید متوجه شوید که در چه مرحله ای از قیف ضعیف عمل کرده اید و در کمپین های دیگر بازاریابی تان آن را اصلاح کنید.

2- بازاریابی هدفمند تر

از دیگر مزایای قیف فروش هدفمند کردن بازاریابی کسب و کار است. با طراحی این قیف بازاریابی که انجام می شود مؤثر تر واقع می شود و همچنین هزینه هایی که صرف بازاریابی می شود هدفمند تر هست.

3- پی بردن به مشتریان واقعی

می توانید افرادی را که به خدمات و محصولات شما علاقه دارند را شناسایی کنید و آن ها را به مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

4- بهبود نرخ تبدیل

از مزیت های بسیار مهم در قیف فروش بهبود نرخ تبدیل است. دیگر مانند گذشته ترافیک و تعداد افرادی که به سایت شما وارد می شوند مهم نیست بلکه آنچه که مهم است این هست که بتوانید آن ها را تبدیل کنید. به طور مثال از شما خرید کنند یا در اشتراک سایت تان عضو شوند و یا ایمیل شان را به شما بدهند و… 

مراحل ساخت قیف فروش

شاید در نگاه اول سخت و دشوار بنظر برسد. اما اصلا نگران نباشید چون ساختن قیف فروش از آنچه که تصور می کنید بسیار راحت تر است. بنابراین با ما همراه باشید.

1- آگاه کردن و اطلاع رسانی به مخاطبان

برای آگاه کردن افراد از محصولات و خدمات و هممچنین برندتان می توانید از روش های زیر استفاده کنید.

بینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

حضور در نمایشگاه

برگزاری وبینار و سمینار

پیشنهاد مشتریان سابق به دیگران

2- جذب مخاطبان

بعد از اینکه افراد را نسبت به خدمات و محصولات تان آگاه کردید باید آن ها را جذب کنید. برای این کار می توانید به آن ها پیشنهاد رایگان یا پیشنهاد ویژه بدهید. همچنین هر کاری که باعث خوشحالی کاربران تان شود می تواند در جذب آن ها مفید عمل کند.

3- تأثیر گذاری در تصمیم گیری کاربران

برای اینکه بتوانید در تصمیم گیری مخاطبان تان تأثیر بگذارید باید تحقیق و ارزیابی انجام دهید تحقیق روی اینکه مخاطبان شما به چه محصولاتی بیشتر علاقه دارند تا همان محصولات را در دید شان قرار دهید. برای تحقیق و ارزیابی می توانید از نظرات مخاطبان و یا ابزارهایی که برای اینکار وجود دارد کمک بگیرید.

4- خرید

باید نقاط فروش خودتان را در این مرحله مشخص کنید. یعنی مشخص کنید که راه های خرید تان کدام است و از چه راه هایی می خواهید فروش را انجام دهید. راه هایی مانند خرید تلفنی یا خرید اینترنتی و …

به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر مسیر خرید کاربر از شما راحت تر باشد کاربران راحت تر و سریع تر می توانند از شما خرید کنند. اما اگر این مسیر سخت باشد افرادی زیادی از خرید شان صرف نظر می کنند.

5- پس از خرید

همانطور که در مراحل قیف فروش گفتیم باید پس از خرید، کابران را حفظ کنیم. حفظ کاربران به معنای این است که هر چند مدت از محصولات شما خرید کنند و در واقع همین مشتریان وفادار هستند که می توانند کسب و کار شما را پا برجا نگه دارند.

چطور قیف فروش را در محتوا اجرا کنیم؟

محتوا یکی از مهم ترین چیزهایی است که هر کسب و کار اینترنتی باید به آن توجه کند. محتوا های گوناگونی وجود دارد که هر کدام در  نوع خودش اثر بخش است. اما نکته ای که در همه آن ها بسیار حائز اهمیت است اجرا کردن قیف فروش روی آن هاست.برای اجرا کردن قیف فروش در محتوا باید به سوالات زیر جواب دهید:

  • آیا برای افرادی که تازه با کسب و کار شما آشنا شده اند و حاضر نیستند که بدون اعتماد مبلغی را به شما پرداخت کنند محتوایی آماده کرده اید؟
  • آیا برای افرادی که در وسط قیف فروش قرار دارند و از مرحله اول رد شده اند محتوایی دارید که آن ها را جذب خدمات و محصولات خودتان کنید؟
  • آیا محتوایی آماده کرده اید که افراد را وادار به خرید از شما کن؟

4 استراتژی برای بهبود قیف فروش

1- برانگیختن حس کنجکاوی 

هر چقدر که حس کنجکاوی کاربران تان بیشتر برانگیخته شود شما بهتر می توانید عمل کنید. باید کاربران دلیلی داشته باشند تا در سایت شما بمانند و در صورتی که در سایت شما بمانند می توانید مراحل قیف فروش را روی آن ها اجرا کنید.

2- ابتدا کاربران را درگیر کنید

انتظار بی جایی است که کاربران به محض ورود به سایت از شما خرید کنند. برای اینکه شما بتوانید در قیف فروش خوب عمل کنید باید اعتماد سازی کرده باشید. چون افراد بدون اعتماد سازی مبلغی را به شما پرداخت نمی کنند.

3- خودآزمایی

یکی از استراتژی هایی که باعث می شود هم کاربران درگیر شوند و هم خرید انجام دهند این است که یک فرم خود آزمایی درست کنید. این کار باعث می شود که کاربران اول خود را بسنجند و بعد خرید کنند و اگر حس کردند که محصول برایشان مفید است حتما از شما خرید می کنند.

4- قیف فروشی مطابق با نیاز ها

در کتاب بازاریابی هک فروش گفته شده یکی از بدترین محصولات، محصولی هست که مطابق با نیاز های مخاطبان باشد. اگر شما محصولی تولید کنید که هیچ فردی از کاربران تان به آن نیاز ندارد مطمئن باشید که هیچ فروشی هم نخواهید داشت.

 

منبع: mailmunch

امتیاز شما به مقاله:

این مطالب را هم بخوانید

اگر سوالی دارید ، تیم ما آماده پاسخگویی به شماست

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کتابی فوق العاده برای راه اندازی کسب و کار

دو راه صد در صد تضمینی برای راه اندازی

کسب و کار اینترنتی بدون سرمایه

 

نه، ممنونم! هیچ احتیاجی به راه اندازی کسب و کار ندارم