0
0

پرسونا چیست؟

115 بازدید
پرسونا

اگر برای کسب و کارتان پرسونا طراحی کرده اید مطمئن باشید از اکثر رقیبان تان جلو هستید. به این خاطر که بیش از 80 درصد کسب و کارها اصلا از پرسونا استفاده نمی کنند و یا اگر هم استفاده می کنند چیزی است که در ذهن دارند.

در این مقاله علاوه بر تعریف پرسونا چند نمونه و ساختار پرسونا را برای شما بیان کرده ایم تا بتوانید به راحتی درک کنید که چطور می توانید خصوصیات مخاطب هدفتان را طراحی کنید و از آن به نفع خودتان استفاده کنید.

پرسونا چیست؟

تمام اصطلاحاتی مانند پرسونای مخاطب (audience persona)، پرسونا خریدار (Buyer persona)، پرسونا مصرف کننده (Consumer persona) و پرسونا مشتری (Customer persona) اصطلاحاتی هستند که با واژه پرسونا ساخته شده اند.

اصطلاح پرسونا اگر چه از زمان قدیم هم بوده، اما سازماندهی شدنش از یک دهه قبل هست که بسیار هم رواج داشته. از این اصطلاح بیشتر افرادی که بازاریابی محتوا و دیجیتال مارکتینگ انجام می دهند استفاده می کنند.

تعریف های مختلفی برای پرسونا(Persona) شده است. اما اگر بخواهیم تعریف ساده آن را بیان کنیم، پرسونا تصویری ذهنی و در عین حال شفاف از مخاطب هدف است. (منظور از مخاطب هدف مخاطبی است که خصوصیات خریدار ایده آل شما را داراست)

چرا ساختن پرسونا مهم است؟

چرا پرسونا مهم است

اگر با پرسونا آشنایی نداشته باشید ممکن است زیاد برای آن اهمیت قائل نشوید. اما بهتر هست که بدانید موفقیت و یا شکست کسب و کار شما به ساخت پرسونا بستگی دارد. شاید یکی از دلایل شکست کسب و کاری که از پدر به پسر منتقل می شود همین مورد باشه. چون پسر تازه کار است و شیوه برخورد با مشتریان هدف را نمی داند، نمی تواند فروش کند.

در این قسمت چند نمونه از دلایلی که ساخت پرسونا را مورد اهیمت قرار می دهد بیان می کنیم:

  • شناخت بهتر مخاطب باعث می شود تا در جذب چنین افرادی تلاش کنیم
  • با شناخت بهتر مشتری می توانید تبلیغات پر بازده تری در وب سایت ها و شبکه های اجتماعی انجام دهید
  • با ساخت پرسونا می توانید نیاز مخاطب را عمیق تر درک کنید و در نتیجه محصولی مطابق با نیاز مخاطب تولید کنید
  • با توجه به نیاز ها و مشکلات مخاطب سریع تر می توانید راه حل مشکلات را پیدا کنید

همان طور که در بالا گفته شد پرسونا می تواند عامل موفقیت و یا شکست کسب و کارها باشد. به طور مثال اگر شما در زمینه لباس زنانه فعالیت داشته باشید و مخاطب هدفتان را مشخص نکنید خیلی سریع از رقابت حذف خواهید شد. چون کسب و کارهای زیادی هستند که در زمینه پوشاک فعالیت دارند و اگر شما نقطه تمایزی نسبت به رقیبان نداشته باشید فروش هم نخواهید داشت.

چطور پرسونا بسازیم؟

ساخت پرسونا

اگر در شروع کسب و کارتان باشید ساخت پرسونا بسیار مشکل است چون هنوز با مخاطب تعامل نداشته اید و تصور مشتری ایده آل کمی سخت است. اما اگر کم کم پرسونا مشتری را کامل کنید بعد از چند ماه به لیست کاملی از مخاطب هدفتان میرسید که کمک زیادی می تواند بکند.

اگر میخواهید ساخت پرسونا را شروع کنید توصیه می کنم طبق مراحل زیر حرکت کنید:

1- بررسی، تحقیق، جمع آوری اطلاعات

قبل از شروع به نوشتن وب سایت یا شبکه اجتماعی که در آن فعال هستید را بررسی کنید. بررسی هر کدام از این موارد کمک زیادی می تواند به شما بکند. به طور مثال اگر در اینستاگرام فعال هستید با فعال کردن پیج بیزینسی می توانید آمار و ارقام مخاطبنتان را مشاهده کنید.

همچنین اگر وب سایت دارید با فعال کردن ابزار هایی مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول سریع تر می توانید ترافیک وب سایت تان را آنالیز و بررسی کنید. مواردی که باید در وب سایت تان بررسی کنید به صورت زیر است:

  • نرخ پرش کدام صفحات بیشتر است
  • ترافیک ارگانیک کدام صفحات بیشتر است
  • چه مقدار از ترافیک وب سایت تان از موبایل، تبلت و دسکتاپ است
  • میزان نرخ تبدیل لندینگ پیج ها چه مقدار است
  • چه سایت هایی به شما لینک داده اند

با کامل کردن هر کدام از موارد زیر می توانید به سرنخ هایی از مخاطبان هدف دست یابید. حتی اگر می خواهید دقیق تر و سریع تر این کار را انجام دهید باید محتوایی مانند آزمون ها درست کنید و از این طریق اطلاعات مورد نیازتان را جمع آوری کنید.

2- اطلاعات کسب و کارتان را بررسی کنید

پرسونا خریدار

اگر هنوز اول راه هستید و مخاطبی دست و پا نکرده اید ساخت پرسونا سخت است. اما اگر چند ماهی از کسب و کارتان می گذرد می توانید راه های زیر را انجام دهید تا اطلاعات با ارزش تری از مخاطبان تان بدست آورید:

  • پروفایل کاربران: یکی از با ارزش ترین منابع جمع آوری اطلاعات کاربران است. شما می توانید با ترغیب کردن مخاطبان تان به کامل کردن پروفایل شان به راحتی مشتری ایده آل تان را بسازید.
  • آمار فروش و تراکنش ها: اگر کسب و کارتان فروش داشته، تمام فروش ها را بررسی کنید و اطلاعات مورد نیاز تان را جمع آوری کنید. معمولا فروشگاه ساز ووکامرس به صورت خودکار موارد مهم را درخواست می کند. اما اگر اطلاعی خواستید که فعال نبود به راحتی می توانید فعال کنید.
  • تماس ها و نتایج آن: یکی از برترین روش های بازاریابی، بازاریابی تلفنی است. اگر چه بازاریابی تلفنی هزینه های زیادی در بر دارد اما کسب و کارها را سریع می تواند به سود سازی برساند. بنابراین شما هم می توانید اطلاعات و خصوصیات تماس های موفق تان را بررسی و جمع آوری کنید

بیشتر بخوانید: چطور استراتژی محتوا برای وب بنویسیم؟

3- انجام دادن نظر سنجی

در بالا کمی به نظر سنجی از طریق آزمون گرفتن اشاره شد. نظر سنجی یکی از برترین راه های کسب اطلاعات مخاطبان است البته اگر بدرستی این کار را انجام دهید.

علاوه بر گرفتن آزمون راه های زیاد دیگری وجود دارد که از طریق آن ها می توانید نظر سنجی انجام دهید. در پایین به چهار تا از مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • نظر سنجی از طریق تماس تلفنی
  • نظر سنجی از طریق وب سایت که هم در سایدبار ممکن است و هم از طریق پلاگین های آزمون ساز
  • نظر سنجی به صورت حضوری
  • نظر سنجی از طریق شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام و یا تلگرام

اما یه سوال؟؟

چه مواردی را باید در نظر سنجی برای ساخت پرسونا پرسید؟

با توجه به کسب و کارتان، گزینه ها می تواند متفاوت باشد. اما آنچه که بیشتر پرسیده می شود موارد زیر است:

  • جنسیت
  • درآمد
  • سن
  • موقعیت جغرافیایی
  • حوزه فعالیت

بنابراین اگر شما در کار پوشاک هستید می توانید مواردی مانند رنگ مورد علاقه، اندازه قد و… را سوال کنید.

نمونه پرسونا

بعد از تمام توضیحات بالا اگر هنوز هم در ساخت پرسونا مشکل دارید این چند نمونه پرسونا را مشاهده کنید.

برای پرسونا اسم انتخاب کنید: به طور مثال شخصیت فرضی ما محمد است.

خصوصیات آن را مشخص کنید: محمد کارمند است و 31 سال سن دارد. درامد او هر ماه حدود 5 میلیون است و مدرک کارشناسی ارشد دارد. محمد در پایین شهر تهران زندگی می کند اما با این حال علاقه زیادی به یادگیری و رشد فردی دارد.

مشکلات و نیاز های محمد را بررسی کنید: با توجه به اطلاعاتی که از مخاطبان تان بدست آورده اید، مشکلات و نیازهای محمد را بررسی کنید. با بررسی مشکلات و نیازها می توانید محصول و خدماتی در حد محمد تولید کنید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://karinoacademy.ir/?p=8460
اشتراک گذاری:
ali shurgeshti
ali shurgeshti
عاشق راه اندازی کسب و کار اینترنتی هستم و تمام تلاشم این است که افراد بتوانند کسب و کار اینترنتی خود را راه اندازی کنند
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد پرسونا چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.

ایده هایی جذاب برای بلاگر شدن

6 ایده جذاب

کتاب رایگان 14 ایده برای راه اندازی کسب و کار اینستاگرامی