کارشناس دیجیتال مارکتینگ شدن یا همون دیجیتال مارکتر شدن، یکی از پر درآمد ترین شغلهای دنیاست. دیجیتال مارکترها در سراسر دنیا حقوق بالایی را دریافت میکنند ولی برای اینکه بتوانید یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید باید مهارت های زیادی را فرا گیرید تا بتوانید با دیگر رقیبان خود رقابت کنید.
بنابراین نمی توان انتهایی برای شغل دیجیتال مارکتینگ در نظر گرفت و هر مقدار که مهارت بدست آورید و تجربه کسب کنید، باز هم چیزی هست که شاید یاد نداشته باشید. پس قبل از اینکه بخواهیم در مورد مهارت های بازاریابی اینترنتی و حقوق و مزایای آن صحبت کنیم، بهتر است اول تعریف آن را بدانیم.
دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم دیجیتال مارکتینگ، به بازاریابی هر گونه محصولات و خدمات گفته می شود که این بازاریابی از طریق بستر اینترنت صورت می گیرد. به طور مثال شما محصولی دارید و میخواهید آن را بفروشید در این صورت میتوانید از بسترهایی مانند اینستاگرام و یا وب سایت استفاده کنید.
بنابراین بازاریابی و فروش تمام محصولاتی که از طریق وب سایت و یا شبکه های اجتماعی صورت می گیرد کار و وظیفه دیجیتال مارکتر هاست.
حقوق کارشناس دیجیتال مارکتینگ
همان طور که در بالا گفته شد دیجیتال مارکترها دستمزد بالایی را دریافت می کنند. طبق تحقیقاتی که انجام شده دستمزد یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ واقعی حدود200 میلیون در سال است. این رقم برای افرادی در نظر گرفته شده که از هر لحاظ به دیجیتال مارکتینگ اشراف دارند و تمام تخصص لازم آن را دارند.
اما این دستمزد با توجه به وظایف دیجیتال مارکتر می تواند تغییرات بسیار زیادی داشته باشد. اما کمترین میزان حقوق از ماهی 2 میلیون شروع می شود و تا ماهی 16 تا 17 میلیون می تواند باشد. توجه داشته باشید که هر مقدار تجربه کاری و فروش بیشتر باشد ممکن است حقوق هم بیشتر شود.
اکثر افرادی که وظیفه دیجیتال مارکتینگ شرکتی را به عهده میگیرند معمولا به صورت پروژهای کار میکنند. به طور مثال اگر ترافیک و یا فروش وبسایتی پایین باشد قرار امضا میکنند که فروش را مثلا دو برابر یا ترافیک وب سایت را به زیر هزار برسانند.
وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ چیست؟
اگر بخواهیم وظایف کارشناس دیجیتال مارکتینگ را به صورت خلاصه بیان کنیم فقط دو مورد است:
- افزایش ترافیک سایت
- تبدیل بازدید کنندگان
اما هر کدام از این دو مورد به صورت های مختلفی تقسیم می شود و برای یادگیری هر کدام باید ماه ها وقت گذاشت. بنابراین اگر میخواهید کارشناس دیجیتال مارکتینگ شوید و از حقوق بسیار بالایی برخوردار شوید فقط باید روی همین دو مورد کار کنید.
توجه داشته باشید که شغل دیجیتال مارکتینگ در این چند سال اخیر به یکی از پر درامدترین و پر تقاضاترین شغلهای دنیا تبدیل شده. پس اگر وقت و انرژی خودتان را روی شغل دیجیتال مارکتینگ بگذارید ارزشش را دارد و مطمئن باشید اگر در این شغل به مهارتهای لازم برسید درامد خوبی خواهید داشت.
مهارت های کارشناس دیجیتال مارکتینگ
هر کاری نیاز به مهارتهای مختص به خود را دارد و دیجیتال مارکترها هم از این قاعدهمستثنی نیستند. هر دیجیتال مارکتری باید هر روز در حال آموزش دیدن باشد تا بتواند جدید ترین و مفید ترین اطلاعات را بکار گیرد. مهارت های اصلی هر دیجتال مارکتری شامل:
1- بهینه سازی وبسایت(سئو)
از مهمترین و اساسیترین مهارتهای مورد نیاز که باید صددرصد به آن اشراف کامل داشته باشید، سئو هست. سئو یکی از مؤثرترین و کمهزینهترین راههای بازاریابی است که خیلی راحت میتواند کسب و کارهای اینترنتی را از صفر تا صد برساند.
به صورت خلاصه سئو به معنای بهینه سایت برای موتورهای جستجو است. یعنی وبسایتی که قواعد موتورهای جستجو مثل گوگل را رعایت کند میتواند به نتایج اولیه گوگل راه پیدا کند.
البته پروسه کسب درامد از سئو و نتیجه گرفتن در آن طولانی است و نیاز به صبر و تلاش بسیار دارد. اما نتیجهای که از سئو میگیرید ورودی بسیار زیادی را فراهم میکند و می تواند شما را جزء بهترین شرکتها و پردآمدترینها در حوزه کاریتان کند.
2- ایمیل مارکتینگ
همان طور که میدانید از مهمترین کارهای دیجیتال مارکتر این است که فروش را چند برابر کند. دیجیتال مارکترها میتوانند به وسیله ایمیل مارکتینگ کاربران را به سایت فرا بخوانند و آن ها را وارد قیف فروش کنند و از این راه محصولات را بفروش برسانند. ایمیل مارکتینگ یکی از سریعترین و ارزانترین راههای بازاریابی است که هنوز هم تأثیر بسیاز زیادی در جذب مخاطبین دارد.
راههای دیگری هم مانند تلفن مارکتینگ، اس ام اس مارکتینگ و … هم وجود دارد. اما مشکلی که این ابزارها دارند این است که هزینه بسیار بالایی دارند. در حالی که توسط ایمیل مارکتینگ میتوان تا 40 برابر هزینهای که صرف ایمیل کردهاید را بدست آورید.
3- بازاریابی محتوایی
همان طور که میدانید محتوا پادشاه است. اگر شما محتوایی داشته باشید که مخاطب را جذب و او را ترغیب به خرید کند شما در بازاریابی محتوا موفق شدهاید و الا نه. هر دیجیتال مارکتری باید بازاریابی محتوایی یاد داشته باشد و بداند چه مطلبی بنویسد که مخاطب ترغیب شود چون آینده در دستان بازاریابی محتوا است.
البته با زیاد شدن تبلیغات و افزایش پیدا کردن دغدغه مردم، کمتر کسی هست که به تبلیغات معمولی توجه کند. همچنین با توجه به هزینههای بالایی که برای تبلیغات باید پرداخت کرد دیگر تبلیغات مثل گذشته به صرفه نیست. بنابراین یکی از بهترین استراتژیها برای بازاریابی، بازاریابی با محتوا است که هم هزینه بسیار پایینتری دارد و هم پایداری و دوام بسیار بیشتری نسبت به دیگر راههای بازاریابی دارد.
4- بازاریابی در شبکههای اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی جزء جدایی ناپذیر هر فردی شده است تا حدی که هر روزه افراد ساعت ها وقت خود را صرف شبکههای اجتماعی میکنند. این شبکهها بخاطر اینکه مخاطب خیلی زیادی دارند، میتوانند سود آوری بسیار زیادی را برای مردم داشته باشند. پس هر دیجیتال مارکتری باید در این زمینه تخصص داشته باشد و از این شبکهها به خوبی استفاده کند.
یکی از بهترین و پر درآمدترین شبکههای اجتماعی در ایران در حال حاضر اینستاگرام است. گفته میشود بیش از 50 میلیون مخاطب ایرانی در اینستاگرام وجود دارد که حداقل 5 ساعت خود را در این شبکه سپری میکنند. بنابراین بهترین مکان برای بازاریابی و فروش محصولات اینستاگرام است که سریع میتواند کسبوکارها را به درآمد برساند.
مهارتهایی برای رشد چند برابری یک دیجیتال مارکتر:
مهارتهایی هست که اگر آنها را بتوانید در زندگی خود پیاده کنید شک نکنید که یکی از موفقترین کارشناسان دیجتال مارکتینگ میشوید. این مهارتها باعث میشود که همواره شما بهترین راههای بازاریابی را در کسبوکارهای اینترنتی پیادهسازی کنید و هرچه سریعتر کسب و کارها را توسعه دهید.
1- بروز بودن
شغل دیجیتال مارکتینگ از رشد خیلی زیادی برخوردار است و هرروزه سریع در حال پیشروی است. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید همیشه خود را بروز نگه دارد و از جدیدترین متدها استفاده کند. اینکار باعث میشود که افراد به شما مراجعه کنند و شما را در بازاریابی اینترنتی به عنوان مرجع بشناسند.
برای اینکه بتوانید همیشه بروز باشید و با جدیدترین روشهای بازاریابی آشنا شوید، می توانید وبلاگ و یا یوتیوب افراد معروف دنیای دیجیتال مارکتینگ را دنبال کنید. بهطور مثال افرادی مانند نیل پتل، moz ، ahrefs ،را دنبال کنید.
2- کتاب خواندن
کتاب از مهمترین منابع برای یادگیری است و به قول معروف بهترین دوست انسان است. اگر شما هر هفته کتابی را در مورد بازاریابی بخوانید مطمئن باشید که بعد از 3 سال یکی از بهترین دیجیتال مارکترها میشوید. هر روز زمانی را مختص کتاب خواندن قرار دهید تا بتوانید به مرور زمان، پیشرفت کنید و بعد از چند ماه تغییری شگفت انگیز در زندگی خود ببینید.
3- زبان انگلیسی
زبان انگلیسی یکی از مهمترین مهارتهای ارتباطی دنیا به حساب می آید. زبان انگلیسی کمک میکند تا مقالات انگلیسی و همچنین کتابهای این حوزه را بخوانید و رشد خود را دو برابر کنید. یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ باید با زبان انگلیسی آشنایی کافی را داشته باشد تا بتواند بهتر با افزونه ها و نرم افزارها کار کند و مشکلات خود را برطرف کند.
همچنین همان طور که در بالا گفته شد یوتیوب میتواند کمک زیادی به رشد شما کند و تمام ویدئوهای یوتیوب به زبان انگلیسی است. با یادگیری زبان انگیسی محتواهای بسیار ارزشمندی را میتوانید روزانه پیدا کنید که رشد شما را چند برابر میکند.
4- طراحی
نرم افزارهای مختلفی برای طراحی عکس وجود دارد ولی بیشک یکی از بهترین آنها نرم افزار فتوشاپ و پریمیر است. یک کارشناس دیچیتال مارکتینگ باید با این نرم افزارها آشنایی داشته باشد تا بتواند تصاویر و فیلمهایی را که می خواهد در سایت قرار دهد را ویرایش کند.
هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.