فهرست مطالب

امروزه کمتر کسی هست که با کسب و کار اینترنتی آشنا نباشد. اما متاسفانه اکثر افراد آشنایی دارند ولی شیوه کسب درامد اینترنتی را نمی دانند. در این دوره آموزشی به طور کامل به مقدمات آن و در دوره های بعدی به شیوه راه اندازی آن در بسترهای مختلف مانند وب سایت و شبکه های اجتماعی می پردازیم. 

کسب و کار اینترنتی چیست؟

به تمام کارهایی که در فضای مجازی انجام می شود و از طریق آن کسب درامد می شود را کسب و کار اینترنتی می گویند. به طور مثل کسی که در وب سایت و یا شبکه اجتماعی محصولی را به فروش می رساند و از این طریق کسب درامد می کند، صاحب کسب و کار است. 

اما نکته مهمی که در اینجا وجود دارد و از این دوره آموزشی خارج است این است که منظور ما از کسب و کار اینترنتی این نیست که شما وارد وب سایتی شوید و چند کلیک انجام دهید و کسب درامد کنید. یا اینکه وارد سایت های شرط بندی شوید و درامد ناچیزی بدست آورید. بلکه منظور ما این است که شما کسب و کاری پایدار راه اندازی کنید و هر چقدر که بیشتر تلاش کنید کسب و کارتان هم بیشتر رشد کند.

بنابراین کار اینترنتی فقط راه اندازی یک سایت یا پیج در اینستاگرام نیست. بلکه سیستمی است که با انجام مجموعه کارهای مختلف تبدیل به یک سیستم پول ساز می شود. این سیستم پول ساز می تواند سال ها برای شما کسب درامد کند. حتی در طول این مسیر تجربه های با ارزشی بدست می اورید که افراد زیادی حاضراند میلیون ها پول پرداخت کنند تا بتوانند از تجربیات شما بهره ببرند.

آیا کسب و کار اینترنتی واقعیت دارد؟

افراد زیادی هستند با اینکه کسب و کارهای زیادی را می بینند که درامد دارند ولی هنوز هم این واقعیت را نمی توانند بپذیرند که اکثر این کسب و کارها از صفر شروع کرده اند. شرکت های بزرگی مانند دیجی کالا، بامیلو، مو تن رو و … که از درامد بسیار ناچیز شروع کردند و امروزه میلیاردها تومن درامد دارند. در دنیا هم شرکت هایی مثل امازون، گوگل، علی بابا و… که درامد عجیبی در روز دارند.

بنابراین اصلا این تفکر درست نیست که تصور کنیم تمام این شرکت ها با سرمایه گذاری بسیار بالایی شروع کرده اند تا اینکه توانسته اند به این جایگاه برسند. امازون از یک دفتر خیلی کوچک شروع کرد و امروزه توانسته است به بزرگ ترین فروشگاه دنیا تبدیل شود.

amazoon کسب و کار اینترنتی

یا دیجی کالا که در ابتدا فقط لوازم دیجیتال می فروخت و امروزه هر چیزی که شما تصور کنید را می فروشد. درامد دیجی کالا اینقدر بالاست که در بعضی روز ها به بالای دو سه میلیارد می رسد. درامدی که در کسب و کارهای سنتی تقریبا غیر ممکن است.

حتی فروشگاه های بزرگی هستند که به هیچ عنوان محصولی از خود ندارند و فقط محصول شرکت های دیگر را می فروشد. نمونه بزرگ این کسب و کار سایت ترب هست که محصول تمام شرکت ها را در سایت و اپلیکیشن خود قرار داده و روزانه میلیون ها تومن از همکاری در فروش دارد.

اهمیت کسب و کار اینترنتی

در اهمیت و ضرورت کسب و کار اینترنتی همین قدر بس که در هر خانواده ای وارد شوید بالای 90 درصد افراد خانواده به اینترنت دسترسی دارند. مخصوصا در روز هایی که ویروس کرونا تمام دنیا را فرا گرفته بود و اکثر کسب و کارها تعطیل شده بودند. تنها کسب و کارهایی که هیچ تفاوتی در درامد آنها ایجاد نشد و بلکه درامد شان چندین برابر شد کسب و کارهای اینترنتی بود.

جدای از همه این ها روز به روز مردم بخاطر تکنولوژی تنبل تر و انتظارات شان از محصولات و خدمات بیشتر می شود. همچنین کسب و کارهای سنتی بدلیل عدم انعطاف پذیری که دارند نمی توانند در تمام شرایط مشتریان را راضی نگه دارند.

اگر توجه کرده باشید اکثر افراد چه در ایران و چه در خارچ از کشور وقتی به دنبال خرید کالایی هستند. یا اینکه به دنبال خدماتی هستند اولین کاری که می کنند در اینترنت جستجو می کنند تا اطلاعاتی در مورد آن بدست آورند. اما بخاطر روش هایی که در بازاریابی اینترنتی وجود دارد اکثر این افراد از همان وب سایت خرید شان را انجام می دهند.

با توجه به تمام مواردی که در بالا گفته اهمیت کسب و کار اینترنتی درک می شود. بنابراین اگر شما هم می خواهید از این موقعیت بسیار عالی که بوجود آمده نهایت استفاده را ببرید از همین امروز شروع بکار کنید

مزایای کسب و کار اینترنتی

همان طور که در بالا از اهمیت کسب و کارهای اینترنتی گفته شد بهتر است مزایای آن هم گفته شود تا بیشتر درک کنید کسب و کاری که می خواهید راه اندازی کنید چه مزایایی می تواند داشته باشد. بنابراین اگر این مزایا را به مواردی که در بالا گفته شد ضمیمه کنید صد در صد مطمئن می شوید که کسب و کار اینترنتی نه تنها ضروری است بلکه می تواند در مدت زمان کوتاهی شما را به استقلال مالی برساند.

سرمایه گذاری اندک

اکثر کسب و کارهای سنتی را اگر خواسته باشید راه اندازی کنید نیاز به سرمایه زیادی دارد. از اجاره مغازه گرفته تا مجوز ها و مالیات و… که از دردسر های هر صاحب فروشگاهی است. اما این دردسر ها اصلا در کسب و کارهای اینترنتی وجود ندارد و یا اگر هست به بزرگی کسب و کارهای سنتی نیست.

البته بستگی به نوع کسب و کار شما هم دارد. کسب و کارهایی هستند که با صد هزار تومن درامد میلیاردی ایجاد می کنند. کسب و کارهایی هم هستند که با چند میلیون سرمایه گذاری، درامدی میلیاردی برای شما رقم می زنند. اینکه چقدر می خواهید هزینه و سرمایه گذاری کنید بستگی به کسب و کار و استراتژی شما دارد.

هزینه تبلیغات و بازاریابی پایین

از دیگر مزایایی که می توان برای کسب و کارهای اینترنتی بیان کرد این هست که شما هم می توانید تبلیغاتی با هزینه بالا انجام دهید و هم تبلیغاتی با هزینه بسیار پایین. هم می توانید بازاریابی پر هزینه انجام دهید و هم بازاریابی رایگان. سایت هایی وجود دارد که هر مقدار شما پول پرداخت کنید همان مقدار هم تبلیغات شما را به افراد نشان می دهد.

اما تفاوتی بین این تبلیغات با تبلیغات سنتی و بنری وجود دارد. تبلیغات سنتی و بنری به همه افراد نشان داده می شود حتی افرادی که مخاطب هدف شما نیستند. بنابراین پول زیادی را باید پرداخت کنید. اما در تبلیغات کلیکی شما فقط بابت هر کلیکی که روی تبلیغ شما می شود هزینه پرداخت می کنید. بنابراین هزینه های شما نسبت به دیگر تبلیغاتی که می خواهید انجام دهید بسیار پایین تر است.

اما در کسب و کار اینترنتی روش های بازاریابی وجود دارد که تمام و کمال برای شما رایگان است. مانند سئو یا بهینه سازی سایت است که اگر سایت تان را برای موتور های جستجو بهینه کنید روزانه می توانید افراد زیادی را روانه سایت تان کنید.

هدف مند بودن تبلیغات و بازاریابی

همان طور که در بالا گفته شد در کسب و کار اینترنتی شما چه تبلیغات انجام دهید و چه بازاریابی کنید، هدف مند است. به این صورت که در تبلیغات فقط افرادی روی بنر شما کلیک می کنند که به محصولات و خدمات شما علاقه مند باشند.البته روش های تبلیغاتی زیادی در اینترنت وجود دارد. اما یکی از به صرفه ترین تبلیغات، تبلیغات کلیکی(ppc) است.

همچنین در بازاریابی مانند سئو فقط افرادی وارد سایت شما می شوند که به آن کلمه کلیدی علاقه دارند. مزیتی که در این نوع بازاریابی وجود دارد این است که مشتری خودش به دنبال شما می گردد و زمانی که شما را پیدا می کند خیلی سریع تر خرید می کند.

فعال بودن کسب و کارتان به صورت تمام وقت

اگر توجه کرده باشید هر زمانی که اراده کنید می توانید از فروشگاه های اینترنتی مانند دیجی کالا و … خرید کنید. بنابراین یکی از مزیت های مهم در کسب و کار اینترنتی را می توان عدم تعطیلی آن دانست.

فرقی نمی کند که شما به محل کارتان بروید یا نه؟ در ایران باشید و یا در خارج از کشور، خواب باشید یا بیدار، کسب و کار تان 24 ساعت برای شما کسب درامد می کنددر حالی که اصلا نیاز به حضور شما در محل خاصی نیست. شما در هر جایی از دنیا که حضور داشته باشید تنها کافی که به اینترنت دسترسی داشته بشید تا بتوانید کسب و کارتان را مدیریت کنید.

ابزار دقیق آنالیز

از دیگر مزایایی که در کسب و کارهای اینترنتی وجود دارد این است که شما بسیار دقیق می توانید رفتار کاربران تان را آنالیز کنید. مثلا اینکه در چه صفحاتی از سایت تان بیشتر حضور داشته اند، روی کدام قسمت ها بیشتر کلیک کرده اند، به ازای هر تبلیغ که انجام داده اید چه مقدار بازگشت سرمایه داشته اید و موارد زیادی که هر کدام نقطه قوتی برای مدیریت کسب و کار شماست.

خودتان رئیس خودتان هستید

و آخرین مزیتی که در این مقاله از سایت کارینو آکادمی قصد داریم به آن بپردازیم این است که اگر شما کسب و کارتان را راه اندازی کنید خودتان رئیس خودتان هستید. بنابراین هر زمانی که اراده کنید می توانید شروع به کار کنید و هر زمان که بی حوصله بودید می توانید دست از کار بکشید.

اما رئیس بودن فقط به مورد بالا ختم نمی شود. شما تا هر چقدر که خواسته باشید در روز می توانید درامد داشته باشید. اگر شما برای دیگران کار کنید در نهایتا آخر ماه ده میلیون حقوق می گیرید. اما اگر خودتان برای خودتان کار کنید می توانید هر روز ده میلیون درامد داشته باشید.

کسب و کارهای زیادی بجز دیجی کالا هستند که در روز رقمی بالای صد میلیون درامد داشته اند. بنابراین اصلا دور از انتظار نیست که شما هم نتوانید به این مرحله از درامد برسید. 

مزیت هایی که برای کسب و کار اینترنتی وجود دارد بسیار زیاد است که ما در اینجا مهم ترین آن ها را بیان کردیم. اما تمام این موارد زمانی برای شما ممکن می شود و برای شما مفید است که تصمیمی محکم برای راه اندازی کسب و کارتان بگیرید. مطمئن باشید اگر از همین امروز شروع کنید سال دیگر همین موقع به جایگاهی می رسید که اصلا برایتان قابل تصور نیست.

انواع کسب و کار اینترنتی

کسب و کار های اینترنتی انواع و اقسام مختلفی دارند که هر کدام مزیت ها و معایب خودشان را دارند. اما اگر قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی دارید و نمی دانید که از چه راه هایی می توان کسب درامد کرد، این قسمت از مقاله کارینو آکادمی را مطالعه کنید.

کسب درامد با فروش محصولات فیزیکی خودتان

از رایج ترین روش های کسب درامد از اینترنت فروش محصولات فیزیکی خودتان است. محصولات فیزیکی می تواند شامل تمام اشیائی که در اطراف تان می بینید شود بنابراین اصلا محدودیت ندارید و هر چیزی را که تصور کنید می توانید بفروشید. 

کسب درامد با فروش محصولات دیکران

فروش محصولات دیگران یا همکاری در فروش از دیگر روش های کسب درامد است. همان طور که در بالا گفته سایت هایی مانند ترب و ایمالز دقیقا روش کسب درامد شان به همین صورت است. حتی شرکت بزرگی مانند دیجی کالا هم از شیوه برای کسب درامد استفاده می کند و محصولات دیگر فروشگاه ها به فروش می رساند.

کسب درامد با فروش محصولات آموزشی

شاید شما هم در فضای مجازی، چه سایت ها و چه شبکه های اجتماعی افرادی را دیده باشید که محصولات فیزیکی به فروش می رسانند. بنابراین اگر شما هم در زمینه ای تخصص دارید و همچنین به آموزش علاقه دارید می توانید از این روش کسب درامد استفاده کنید.

کسب درامد از طریق خدمات و مشاوره

اگر خدماتی را می توانید ارائه دهید شک نکنید که درامد خوبی می توانید داشته باشید. خدمات می تواند شامل موارد بسیار زیادی شود مانند طراحی سایت، سفارش غذا، فتوشاپ، بهینه سازی و … 

همچنین اگر در زمینه ای تخصص دارید می توانید تخصص تان را با دیگران به اشتراک بگذارید و از این طریق هم کسب درامد کنید. مطمئن باشید که افراد خیلی زیادی هستند که آرزو دارند جایگاه فعلی شما را داشته باشند. فقط تنها کاری که باید انجام دهید اینکه خودتان را از طریق فضای مجازی به آن ها معرفی کنید.

کسب درامد از طریق تبلیغات

اکثر افرادی که قصد کسب درامد از راه اندازی وب سایت و یا شبکه های اجتماعی را دارند به اولین روش کسب درامدی که فکر می کنند گرفتن تبلیغات است. اما این تصور کاملا اشتباه و درامد از تبلیغات باید آخرین گزینه شما برای کسب درامد باشد. چون سایت های زیادی با رتبه الکسا بالا وجود دارد و روزانه هزاران نفر وارد سایت شان می شوند و اگر شرکتی قصد تبلیغ داشته باشد به این سایت ها واگذار می کند.