گام اول: کار با محصولی آغاز می شود که متناسب با بازار باشد

پائول گراهام: چیزی بسازید که مردم می خواهد

محصولی می تواند در میان انبوه محصولات موفق باشد که متناسب با بازار باشد. گام اول در هر محصول این است که محصولی تولید کنید که متناسب با بازار باشد. بنابراین بدترین محصولی که می توانید تولید کنید، محصولی است که هیچ کسی آن را نمی خواهد و هیچ کسی به آن نیاز ندارد.

بازاریابی به عنوان چیزی که یک فرد انجام می دهد نیست بلکه به عنوان ویژگی است که در خود محصول وجود دارد. بنابراین اگر محصولی را تولید کنید که مطابق با نیاز های مخاطب است شک نداشته باشید که نصفی از مراحل فروش محصول را رفته اید.

گام دوم: پیدا کردن هک رشد مناسب

(برایان هالیگان): برای موفق بودن و رشد کسب و کار و درآمدتان، باید روش عرضه محصولات تان را با روشی که مشتریان احتمالی می آموزند و محصولات را می خرند تطبیق دهید.

با هک رشد، ما کار را با آزمایش و تست کردن آغاز می کنیم تا زمانی که اطمینان حاصل کنیم محصولی داریم که ارزش عرضه به بازار را دارد. تنها بعد از آن است که می توانیم به دنبال انفجار بزرگی در رشد محصولمان باشیم. بدون این جهش حتی بهترین محصولات و بهترین ایده ها به جابی نمی رسند.

برای شروع پیدا کردن هک رشد به این فکر کنید که چجور محصولی را تولید کنید و یا ویژگی خاصی به آن اضافه کنید، توجهات را به خود جلب می کند.

اولین شرکتی که از بازاریابی هک رشد استفاده کرد، شرکت هات میل بود که یک شرکت بازاریابی ایمیلی بود. این شرکت بعد از کلی تحقیقات و آزمون و خطا به این دست یافتند که تنها با اضافه کردن مطلبی به پایین ایمیل های خود می توانند مشتریان خود را چند برابر کنند.

بنابراین بازاریابی هک رشد نیاز به سرمایه بزرگ ندارد. تنها نیاز به خلاقیت و متمایز بودن از دیگر رقبا دارد تا بهتر و بیشتر دیده شوید.

گام سوم: یک را به دو و دو را به چهار تبدیل کنید

(جونا برگر): به صورت ویروسی پخش شدن شانسی نیست. جادو هم نیست. تصادفی هم نیست. پشت اینکه چرا مردم درباره آن حرف می زنند و پخش می کنند علمی نهفته است. یک دستور، حتی یک فرمول.

فقط نوعی خاصی از محصول یا کسب و کار و بخشی از محتوا به صورت ویروسی انتشار خواهد یافت. نه تنها باید ارزش انتشار را داشته باشد، بلکه باید میلی را در افراد تحریک کندتا باعث انتشار شود. تا زمانی که شما آن را محقق نساخته اید و یا تا زمانی که مشتریان کاری واقعا چشمگیر نمی کنند، انتشار ویروسی اتفاق نمی افتد.

بازاریابان هک رشد سه سوال مهم از خود می پرسند. 

  • چرا مشتریان باید محصول را به دیگران معرفی کنند؟
  • آیا انتشار و گسترش محصول را ساده کرده اید؟
  • آیا محصول اصلا ارزش صحبت کردن دارد؟

بنابراین قبل از اینکه شروع به بازاریابی محصولات خود کنید این سه سوال را از خود بپرسید. 

گام چهارم: بستن حلقه: حفظ، نگهداری و بهینه سازی

(استیو وازنیاک): شما به نوعی واقع بینی نیاز دارید تا هر چیزی را که شنیده اید فراموش کنید، همه چیز را کنار بگذارید و یک مطالعه مبتنی بر واقعیت همانند یک دانشمند انجام دهید.

مشکلی که اکثر کسب و کارها دارند این است که کسب و کار خود را مطابق با نیاز مردم بهینه نمی کنند. ذائقه و سلیقه مردم روز به روز در حال تغییر است بنابراین اگر کسب و کاری محصولات و خدمات خود را با افراد تغییر ندهد خیلی سریع می تواند در کسب و کارش شکسب بخورد.

قضیه درباره بازاریابان این است که ما همیشه در اشتباه هستیم. ما فکر می کنیم که تصمیمات غریزی خوبی می گیریم اما اینطور نیست. هک رشد غریزه های ما را بهتر نمی کند اما اساسا هزینه ی‌ اشتباهات را کاهش می دهد و به ما امکان تجربه کردن و آزمایش چیزهای جدید را می دهد.

بیشتر بخوانید: اگر می خواهید بیشتر در این باره بدانید لطفا کتاب بازاریابی هک رشد را به صورت رایگان  از همین سایت تهیه کنید

منبع: کتاب بازاریابی هک رشد از رایان هالیدی